Temat: Różnorodność wśród zwierząt – lekcja powtórzeniowa

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstwa programowa

7. Różnorodność i jedność świata zwierząt:

2) parzydełkowce – uczeń:

A) przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne i tryb życia parzydełkowców,

B) obserwuje przedstawicieli parzydełkowców (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,

C) wyjaśnia znaczenie parzydełkowców w przyrodzie.

3) płazińce – uczeń:

A) przedstawia środowiska i tryb życia płazińców,

B) obserwuje przedstawicieli płazińców (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,

C) wykazuje związek budowy morfologicznej tasiemców z pasożytniczym trybem życia,

D) przedstawia drogi inwazji płazińców pasożytniczych i omawia sposoby profilaktyki chorób wywoływanych przez wybrane pasożyty (tasiemiec uzbrojony i tasiemiec nieuzbrojony),

E) wyjaśnia znaczenie płazińców w przyrodzie i dla człowieka.

4) nicienie – uczeń:

A) przedstawia środowisko i tryb życia nicieni,

B) dokonuje obserwacji przedstawicieli nicieni (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,

C) przedstawia drogi inwazji nicieni pasożytniczych (włosień, glista i owsik) i omawia sposoby profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez te pasożyty,

D) przedstawia znaczenie nicieni w przyrodzie i dla człowieka;

5) pierścienice – uczeń:

A)przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz przystosowania pierścienic do trybu życia,

B) dokonuje obserwacji poznanych przedstawicieli pierścienic (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,

C) wyjaśnia znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Różnorodność wśród zwierząt

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • materiału z lekcji: „Parzydełkowce”, „Płazińce, tasiemce, robaki pasożytnicze”, „Nicienie”, „Pierścienice”;

  • zadawać pytania i odpowiadać na pytania przyjaciół dotyczące różnorodności zwierząt;

  • utrwalać słownictwo związane z pierścieniami.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z lekcji: „Parzydełkowce”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  • Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.

  • Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  • Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przez przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  • Praca całego zespołu klasowego. Uczniowie ustawiają się w okręgu. Nauczyciel zachęca ich do zabawy: rzuca piłkę lub maskotkę do jednego z uczniów, wypowiadając po angielsku słówko‑pojęcie poznane na lekcji. Uczeń podaje polski odpowiednik, wymienia kolejne słówko po angielsku i rzuca piłką lub maskotką do kolegi lub koleżanki.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi wybranego ucznia, by spróbował wytłumaczyć zagadnienia z lekcji koledze, który ma 10 lat.

Praca domowa

  • Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

gastrovascular cavity
gastrovascular cavity
R11EZlaaY8pzW
Nagranie dźwiękowe słówka

jama chłonąco‑trawiąca – przestrzeń wypełniająca wnętrze ciała parzydełkowca, w której zachodzi trawienie pokarmu i wchłanianie składników odżywczych.

cnidocyte
cnidocyte
RlnXOBOLJUEE3
Nagranie dźwiękowe słówka

komórka parzydełkowa – komórka charakterystyczna dla parzydełkowców, służąca do obrony i polowania, składająca się z pęcherzyka wypełnionego trującą lub paraliżującą substancją i wyrostka czuciowego, którego dotknięcie powoduje wystrzelenie długiej, pustej w środku nici; przez tę nić toksyna dostaje się od organizmu ofiary.

jellyfish
jellyfish
RZqm0JMVrwofw
Nagranie dźwiękowe słówka

meduza – postać parzydełkowca o kształcie dzwonu; otwór gębowy znajduje się w spodniej części ciała, jest skierowany w dół i otoczony ramionami.

budding
budding
RtUyxE1eJExxT
Nagranie dźwiękowe słówka

pączkowanie – sposób rozmnażania bezpłciowego występujący m.in. u polipów; na bocznej ścianie ciała polipa powstaje pączek, który stopniowo rośnie i rozwija się w nowego osobnika.

plankton
plankton
R189kJPbJzY2C
Nagranie dźwiękowe słówka

plankton – zespół organizmów biernie unoszących się w toni wodnej, niezdolnych do aktywnego pływania, do których należą m.in. bakterie, drobne protisty i niektóre zwierzęta.

polyp
polyp
Rg8QbnKcBUm6H
Nagranie dźwiękowe słówka

polip – postać parzydełkowca kształtem przypominająca worek; jego podstawa, zwana stopą, jest przytwierdzona do podłoża, a otwór gębowy znajdujący się w części szczytowej ciała jest skierowany ku górze i otoczony wieńcem ramion.

radial symmetry
radial symmetry
R17eb36T4AlU0
Nagranie dźwiękowe słówka

symetria promienista – cecha planu budowy organizmu pozwalająca na wyznaczenie więcej niż jednej płaszczyzny symetrii, występująca u zwierząt osiadłych i planktonicznych oraz roślin naczyniowych.

sexual dimorphism
sexual dimorphism
RC13oZUNNgEmC
Nagranie dźwiękowe słówka

dwupostaciowość, zróżnicowanie osobników męskich i żeńskich objawiające się w ich budowie zewnętrznej

larva
larva
R1cyeiVqExaim
Nagranie dźwiękowe słówka

larwa – młodociane stadium wielu grup zwierząt, u których występuje przeobrażenie zupełne

hermaphrodite
hermaphrodite
RxSUKNUV8ulnx
Nagranie dźwiękowe słówka

obojnak – (hermafrodyta) osobnik, który posiada jednocześnie męskie i żeńskie narządy rozrodcze, dzięki którym może wytwarzać zarówno plemniki, jak i komórki jajowe

internal parasite
internal parasite
Rqwx6EkFgZ7S3
Nagranie dźwiękowe słówka

pasożyt wewnętrzny – organizm cudzożywny żyjący wewnątrz żywiciela, który stanowi źródło pożywienia

bilateral symmetry
bilateral symmetry
R1gVotGvo82Yz
Nagranie dźwiękowe słówka

symetria dwuboczna – typ symetrii ciała; organizmy o symetrii dwubocznej mają tylko jedną płaszczyznę symetrii przebiegającą wzdłuż głównej (długiej) osi ciała; występuje u większości zwierząt i u niektórych roślin

cysticercus
cysticercus
R2cIWYaRrczWQ
Nagranie dźwiękowe słówka

wągier – postać larwalna tasiemca; występuje w mięśniach żywiciela pośredniego; w ciele żywiciela ostatecznego przekształca się w osobnika dorosłego

host
host
R1MU6v86V2ZdX
Nagranie dźwiękowe słówka

żywiciel – organizm, którego kosztem żyje pasożyt dojrzały lub jego postaci larwalne

hirudin
hirudin
RccHHo1ZiMPTI
Nagranie dźwiękowe słówka

hirudyna – substancja przeciwdziałająca krzepnięciu krwi, znajdująca się w ślinie pijawek.

mudeaters
mudeaters
R1Kut9xFcOLLV
Nagranie dźwiękowe słówka

mułożercy – mało ruchliwe zwierzęta wodne, odżywiają się szczątkami organicznymi, które pobierają wraz z mułem.

external parasites
external parasites
R1ZShYaP9zYlZ
Nagranie dźwiękowe słówka

pasożyty zewnętrzne – organizmy cudzożywne żyjące na powierzchni innego organizmu (żywiciela) i żywiące się jego płynami ustrojowymi lub elementami pokrycia jego ciała, np. piórami; są wyposażone w różnorodne narządy czepne umożliwiające przytwierdzenie się do ciała żywiciela, a czasem także wytwarzają substancje znieczulające i przeciwdziałające krzepnięciu krwi; wiele pasożytów zewnętrznych, np. kleszcze, muchy, komary, przenosi drobnoustroje powodujące liczne choroby.

saprophages
saprophages
RujWBVwXWLGEb
Nagranie dźwiękowe słówka

saprofagi – cudzożywne organizmy zwierzęce, które odżywiają się martwą materią organiczną; występują w glebie i ściółce leśnej oraz w wodach i mułach na dnie zbiorników wodnych; należą do nich zwierzęta bezkręgowe, takie jak pierścienice i nicienie.

clitellum
clitellum
R12Ur8WHeHqIX
Nagranie dźwiękowe słówka

siodełko – pogrubiały, obrączkowaty odcinek ciała niektórych pierścienic powstały z pierścieni odcinka tułowiowego, w którego nabłonku występują liczne, silnie rozwinięte komórki wydzielające śluz; uczestniczy w procesie rozmnażania płciowego.

arista
arista
RDa80TQrAj4Dd
Nagranie dźwiękowe słówka

szczecinki – włosowate, chitynowe struktury występujące u zwierząt bezkręgowych; u pierścienic mają postać cienkich twardych wyrostków, które umożliwiają odpychanie się od podłoża podczas ruchu; szczecinki występujące na odnóżach lub odwłoku stawonogów służą do odbierania bodźców zmysłowych.

crop
crop
R1PYDcGb0RDB0
Nagranie dźwiękowe słówka

wole – rozszerzenie lub uchyłek przełyku, który służy do gromadzenia pokarmu; występuje u pijawek, niektórych owadów i większości ptaków.

cross fertilization
cross fertilization
RHiFz57NwlRw8
Nagranie dźwiękowe słówka

zapłodnienie krzyżowe – wymiana gamet między osobnikami tego samego gatunku będących obojnakami; występuje u płazińców, pierścienic i ślimaków.

Teksty i nagrania

R1MUAWpOfcKj3
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Diversity among animals - a repetitive lesson

Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4

Links to abstracts: 1, 2, 3, 4