Lesson plan (Polish)
Temat: Co to jest ruch?
Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.
Autor: Zyta Sendecka
Adresat
Uczeń klasy VII szkoły podstawowej (fizyka).
Podstawa programowa
Klasa VII – fizyka
II. Ruch i siły. Uczeń:
1) opisuje i wskazuje przykłady względności ruchu;
2) wyróżnia pojęcia tor i droga;
3) przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina).
Cel lekcji
Uczniowie wyjaśniają, co to jest ruch i podają jednostki miary drogi.
Kryteria sukcesu
wyjaśnisz, na czym polega ruch;
zdefiniujesz pojęcie drogi i czasu w odniesieniu do ruchu;
wymienisz jednostki metryczne drogi i czasu.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Praca z tekstem, mapa pojęć.
Praca indywidualna i praca frontalna.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablety/komputery;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
karteczki z pojęciami;
karki A4;
różne miarki: metalowe, drewniane, papierowe i materiałowe (o długości przynajmniej 1 m);
szary papier;
mazaki.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel wyświetla uczniom film przedstawiający ruch ciał. Prosi uczniów, żeby nadali filmowi tytuł adekwatny do treści.
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.
Realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, żeby zapoznali się z treścią abstraktu.
Nauczyciel rozdaje uczniom zestawy karteczek z następującymi pojęciami:
ruch;
przemieszczanie;
czas;
droga;
sekunda;
minuta;
godzina;
milimetr;
centymetr;
metr;
kilometr.
Uczniowie tworzą mapy pojęć, ilustrujące relacje między pojęciami i terminami.
Uczniowie prezentują na tablicy mapy pojęć i porównują je. Wspólnie tworzą zbiory takich samych map. Dyskutują nad powodami rozbieżności na mapach.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1 oraz ćwiczenie interaktywne nr 2.
Nauczyciel wybiera tylu uczniów, iloma miarkami dysponuje. Zadaniem każdego z nich jest odmierzenie na arkuszu szarego papieru odcinka o długości 1 m (od wyznaczonego punktu). Uczniowie formułują spostrzeżenia dotyczące różnic w pomiarach.
Nauczyciel przedstawia uczniom historię wzorca metra.
Podsumowująca
Uczniowie wykonują pisemnie polecenie nr 2.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
droga – odległość, jaką pokonuje poruszające się ciało; mierzymy ją w metrach lub w innych, mniejszych albo większych jednostkach
ruch – zmiana położenia ciała fizycznego względem innego, wybranego ciała
Teksty i nagrania
What is motion?
When we go by bus and see the landscape change outside the window, we know that we are moving. Motion can be described as movement from one place to another. If we want to talk about our motion, we have to determine how far we have moved and how much time it took us to do so. The length of a path from one place to another is called a distance. The basic distance unit is a metre. In everyday life we use also a multiple of a meter (kilometre) or a part of it (centimetre, millimetre). Such a distance measurement system is called metric.
The distance is done at a specified time. It is measured from the moment when the motion started until the moment it ended.
Motion is a movement of any object relative to another object.