Temat: Co to jest ruch?

Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.

Autor: Zyta Sendecka

Adresat

Uczeń klasy VII szkoły podstawowej (fizyka).

Podstawa programowa

Klasa VII – fizyka

II. Ruch i siły. Uczeń:

1) opisuje i wskazuje przykłady względności ruchu;

2) wyróżnia pojęcia tor i droga;

3) przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina).

Cel lekcji

Uczniowie wyjaśniają, co to jest ruch i podają jednostki miary drogi.

Kryteria sukcesu

  • wyjaśnisz, na czym polega ruch;

  • zdefiniujesz pojęcie drogi i czasu w odniesieniu do ruchu;

  • wymienisz jednostki metryczne drogi i czasu.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; 

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/formy pracy

Praca z tekstem, mapa pojęć.

Praca indywidualna i praca frontalna.

Środki dydaktyczne

  1. abstrakt;

  2. tablety/komputery;

  3. tablica interaktywna lub tradycyjna;

  4. karteczki z pojęciami;

  5. karki A4;

  6. różne miarki: metalowe, drewniane, papierowe i materiałowe (o długości przynajmniej 1 m);

  7. szary papier;

  8. mazaki.

Fazy lekcji

Wstępna

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom film przedstawiający ruch ciał. Prosi uczniów, żeby nadali filmowi tytuł adekwatny do treści.

  2. Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.

Realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby zapoznali się z treścią abstraktu.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom zestawy karteczek z następującymi pojęciami:

  • ruch;

  • przemieszczanie;

  • czas;

  • droga;

  • sekunda;

  • minuta;

  • godzina;

  • milimetr;

  • centymetr;

  • metr;

  • kilometr.

Uczniowie tworzą mapy pojęć, ilustrujące relacje między pojęciami i terminami.

  1. Uczniowie prezentują na tablicy mapy pojęć i porównują je. Wspólnie tworzą zbiory takich samych map. Dyskutują nad powodami rozbieżności na mapach.

  2. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1 oraz ćwiczenie interaktywne nr 2.

  3. Nauczyciel wybiera tylu uczniów, iloma miarkami dysponuje. Zadaniem każdego z nich jest odmierzenie na arkuszu szarego papieru odcinka o długości 1 m (od wyznaczonego punktu). Uczniowie formułują spostrzeżenia dotyczące różnic w pomiarach.

  4. Nauczyciel przedstawia uczniom historię wzorca metra.

Podsumowująca

Uczniowie wykonują pisemnie polecenie nr 2.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

distance
distance
RnEAKLbMZCAuD
nagranie dźwiękowe słowa

droga – odległość, jaką pokonuje poruszające się ciało; mierzymy ją w metrach lub w innych, mniejszych albo większych jednostkach

motion
motion
RW7rWEMt4mETN
nagranie dźwiękowe słówka

ruch – zmiana położenia ciała fizycznego względem innego, wybranego ciała

Teksty i nagrania

R1QkPddhwPSNq
nagranie dźwiękowe abstraktu

What is motion?

When we go by bus and see the landscape change outside the window, we know that we are moving. Motion can be described as movement from one place to another. If we want to talk about our motion, we have to determine how far we have moved and how much time it took us to do so. The length of a path from one place to another is called a distance. The basic distance unit is a metre. In everyday life we use also a multiple of a meter (kilometre) or a part of it (centimetre, millimetre). Such a distance measurement system is called metric.

The distance is done at a specified time. It is measured from the moment when the motion started until the moment it ended.

  • Motion is a movement of any object relative to another object.