When we go by bus and see the landscape change outside the window, we know that we are moving. MotionmotionMotion can be described as movement from one place to another. If we want to talk about our motion, we have to determine how far we have moved and how much time it took us to do so. The length of a path from one place to another is called a distancedistancedistance. The basic distance unit is a metre. In everyday life we use also a multiple of a meter (kilometre) or a part of it (centimetre, millimetre). Such a distance measurement system is called metric.
Task 1
Before you watch the film, think about what is motion. Note your observations while watching the movie, and finally – note conclusions and film's title.
R1acYXGfBilgY
Ćwiczenie sformułuj obserwacje, wnioski, wymyśl tytuł filmu. Before you watch the film, think about what is motion. Note your observations while watching the movie, and finally – note conclusions and film's title. Observations (Uzupełnij). Conclusion (Uzupełnij). Film title (Uzupełnij).
Ćwiczenie sformułuj obserwacje, wnioski, wymyśl tytuł filmu. Before you watch the film, think about what is motion. Note your observations while watching the movie, and finally – note conclusions and film's title. Observations (Uzupełnij). Conclusion (Uzupełnij). Film title (Uzupełnij).
Analysis of the film
RMgrrFApQzsa0
Nagranie filmowe pokazujące różne obiekty w ruchu. Film przedstawia kolejno: przejeżdżający pociąg, windę jadącą w górę i w dół, biegającego psa, przemieszczające się fale morskie, padający deszcz, wichurę poruszającą korony drzew, klucz przelatujących ptaków, rozrzucane ziarna grochu, lądujący samolot, delikatnie poruszające się kawałki kolorowej bibuły porozrzucane na chodniku, obracające się łopatki wentylatora, obracające się szybko wskazówki widoczne na tarczy zegarka
Nagranie filmowe pokazujące różne obiekty w ruchu. Film przedstawia kolejno: przejeżdżający pociąg, windę jadącą w górę i w dół, biegającego psa, przemieszczające się fale morskie, padający deszcz, wichurę poruszającą korony drzew, klucz przelatujących ptaków, rozrzucane ziarna grochu, lądujący samolot, delikatnie poruszające się kawałki kolorowej bibuły porozrzucane na chodniku, obracające się łopatki wentylatora, obracające się szybko wskazówki widoczne na tarczy zegarka
Nagranie filmowe pokazujące różne obiekty w ruchu. Film przedstawia kolejno: przejeżdżający pociąg, windę jadącą w górę i w dół, biegającego psa, przemieszczające się fale morskie, padający deszcz, wichurę poruszającą korony drzew, klucz przelatujących ptaków, rozrzucane ziarna grochu, lądujący samolot, delikatnie poruszające się kawałki kolorowej bibuły porozrzucane na chodniku, obracające się łopatki wentylatora, obracające się szybko wskazówki widoczne na tarczy zegarka
The distance is done at a specified time. It is measured from the moment when the motion started until the moment it ended.
RdRiyiML7A40e
Fotografia przedstawia biało-czerwony słupek przydrożny, na którym umieszczono liczby oznaczające odległości.
Chainage
Source: Saszkeme, http://commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
RJ42ThdFfVoW2
Fotografia przedstawia marmurowy wzorzec długości jednego metra znajdujący się w Paryżu. Napis: metre.
Meter
Source: LPLT, http://commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
RthK5H69BWwqO
Exercise 1
Sort the lengths expressed in different units from the smallest to the largest. Elementy do uszeregowania: 1. 2.5 cm, 2. 0.5 m, 3.1 mm
Sort the lengths expressed in different units from the smallest to the largest. Elementy do uszeregowania: 1. 2.5 cm, 2. 0.5 m, 3.1 mm
Sort the lengths expressed in different units from the smallest to the largest
1mm
2.5cm
0.5m
R14uYA27krHyG
Exercise 2
Sort the time expressed in different units from the smallest to the largest. Elementy do uszeregowania: 1. 0,5 h, 2. 1 min, 3. 40 min, 4. 100 s
Sort the time expressed in different units from the smallest to the largest. Elementy do uszeregowania: 1. 0,5 h, 2. 1 min, 3. 40 min, 4. 100 s
Sort the time expressed in different units from the smallest to the largest.
0,5h
40min
1min
100s
Task 2
Try to give your height in feet and inches. Are these units convenient to use? Justify your opinion.
Summary
Motion is a movement of any object relative to another object.