Temat: Antyk – lekcja powtórzeniowa

Adresat

Uczniowie klasy V szkoły podstawowej

Podstawa programowa

I. Cywilizacje starożytne. Uczeń:

1. porównuje koczowniczy tryb życia z osiadłym i wyjaśnia skutki rewolucji neolitycznej;

2. lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje Starożytnego Wschodu (Mezopotamii);

3. umiejscawia w czasie i zna różne systemy sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Mezopotamii, Egipcie, Grecji i Rzymie;

4. charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, prawie, architekturze, sztuce, literaturze.

5. charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, prawie, architekturze, sztuce, literaturze.

III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń:

3. rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych;

4. odróżnia historię od dziejów legendarnych.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie tematycznym: Starożytność

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;

  • utrwalać materiał z lekcji: Pismo – wielki wynalazek człowieka; Mezopotamia – kraina między Eufratem a Tygrysem; Egipt – państwo nad Nilem; Demokratyczne Ateny; Przeszłość mityczna – świat bogów i herosów; Rzym – największe miasto imperium;

  • utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

  • eksponujące

    • pokaz.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu *Starożytność*, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  2. Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  3. Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.

  4. Uczniowie przyglądaja się galerii map przedstawiających rozwój terytorialny Imperium Rzymskiego i odpowiadają na pytanie.

  5. Uczniowie uzupełniają luki w tekście opowiadającym o ustroju i wierzeniach starożytnej Grecji.

  6. Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.

  2. Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

Praca domowa

  1. Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

ancient
ancient
R2jya5gzjbQjV
Nagranie słówka: ancient

starożytny – pochodzący z okresu starożytności.

prehistory
prehistory
RsPg7c1tsUh4p
Nagranie słówka: prehistory

prehistoria – okres historyczny od pojawienia się człowieka do wynalezienia pisma.

Mesopotamia
Mesopotamia
R12JwkdfcUhpm
Nagranie słówka: Mesopotamia

Mezopotamia – kraina na Bliskim Wschodzie leżąca pomiędzy rzekami Tygrys i Eufrat.

Sumer/Sumerians
Sumer/Sumerians
R1R39w6yUglPA
Nagranie słówka: Sumer/Sumerians

Sumer – starożytna kraina leżąca w Mezopotamii zamieszkiwana przez Sumerów. Wynaleźli oni m.in. pismo i brąz.

cuneiform script
cuneiform script
RykYzwaYYSqap
Nagranie słówka: cuneiform script

pismo klinowe – jedno z najstarszych rodzajów pisma wynalezione przez Sumerów; nazwa pochodzi od kształtu znaków‑liter odciskanych na glinianych tabliczkach.

hieroglyphs
hieroglyphs
R18HyHflrKSON
Nagranie słówka: hieroglyphs

hieroglify – “święte znaki”, rodzaj pisma używany przez starożytnych Egipcjan.

archeology
archeology
R1M0QeVqgNXiD
Nagranie słówka: archeology

archeologia – nauka, której zadaniem jest odtwarzanie działalności człowieka na podstawie znajdowanych pod ziemią lub wodą pozostałości.

latin alphabet
latin alphabet
R1YqcgrSIeMjN
Nagranie słówka: latin alphabet

alfabet łaciński – najpopularniejsze pismo świata. Jest nim np. alfabet polski.

Phoenicians
Phoenicians
RBpr0mmBDI8fB
Nagranie słówka: Phoenicians

Fenicjanie – lud zamieszkujący starożytną Fenicję, znani jako wielcy żeglarze.

papyrus
papyrus
R175OB3jdMlbR
Nagranie słówka: papyrus

papirus – materiał pisarski wytwarzany z trzciny, popularny w starożytnym Egipcie.

Assyria
Assyria
R1ZdIdyVZbJhA
Nagranie słówka: Assyria

Asyria – starożytne państwo w Mezopotamii, pierwsze imperium w dziejach świata.

Babylonia
Babylonia
R19LcYbBtCZ4m
Nagranie słówka: Babylonia

Babilonia – starożytne państwo na terenie Mezopotamii. Jego najsłynniejszym władcą był Hammurabi.

nomad
nomad
RbjejcTWjcDfm
Nagranie słówka: nomad

koczownik – wędrowiec, człowiek, który nie posiada stałego miejsca zamieszkania.

canals
canals
R1cOvV336QZyw
Nagranie słówka: canals

kanały

flooding
flooding
R1HnpkXHW1cZ7
Nagranie słówka: flooding

wylew, powódź

agriculture
agriculture
RgRUoBo0VLEih
Nagranie słówka: agriculture

rolnictwo

writing
writing
RdIUJ7nEPg3qD
Nagranie słówka: writing

pismo

temples
temples
R1TKz9IimZJPV
Nagranie słówka: temples

świątynie

city‑state
city‑state
R1chGNeK0fWwI
Nagranie słówka: city‑state

miasto‑państwo

desert
desert
RFadCdJX9Pbpy
Nagranie słówka: desert

pustynia

pyramid
pyramid
RXyCJYpdgcxQy
Nagranie słówka: pyramid

piramida

sphinx
sphinx
REiFHqXAoUHr1
Nagranie słówka: sphinx

sfinks

temple
temple
RT8ggUn3z77MD
Nagranie słówka: temple

świątynia

mummy
mummy
R1BwZiyihRDgm
Nagranie słówka: mummy

mumia

sarcophagus
sarcophagus
RX0TaEpe1q5Ur
Nagranie słówka: sarcophagus

sarkofag – zdobiona trumna w kształcie skrzyni

builder
builder
R1ZvVk9W4yN70
Nagranie słówka: builder

budowniczy

a gift of the river Nile
a gift of the river Nile
RrPkfrhQJKf0b
Nagranie słówka: a gift of the river Nile

dar Nilu

flooding of the Nile
flooding of the Nile
R1dI3G9mUuE46
Nagranie słówka: flooding of the Nile

wylew Nilu

pharaoh
pharaoh
R15Ama8HkjnCK
Nagranie słówka: pharaoh

faraon

crown
crown
RHimpQEdJeDAH
Nagranie słówka: crown

korona

authority
authority
RN3qCZkAvlHQa
Nagranie słówka: authority

władza

the People
the People
R13GEHryJHKjL
Nagranie słówka: the People

lud

society
society
Rd60JKysl4Ucd
Nagranie słówka: society

społeczeństwo

priests
priests
RKN7Drpvb91HG
Nagranie słówka: priests

kapłani

officials
officials
RXal54jf1oO50
Nagranie słówka: officials

urzędnicy

craftsmen
craftsmen
RUN15BEGQHXOX
Nagranie słówka: craftsmen

rzemieślnicy

peasants
peasants
R10TD1uTm0wNH
Nagranie słówka: peasants

chłopi

slaves
slaves
RSwv36K9PU9vR
Nagranie słówka: slaves

niewolnicy

gods
gods
Rqy8DA8Ol7BB9
Nagranie słówka: gods

bogowie

mummification
mummification
R1KZUdR92lpEn
Nagranie słówka: mummification

mumifikacja – proces konserwacji zwłok zapobiegający rozkładowi

afterlife
afterlife
R1LRkg4CSKLRy
Nagranie słówka: afterlife

życie pozagrobowe

tombs
tombs
R6E2WedqAM8oM
Nagranie słówka: tombs

grobowce

democracy
democracy
R1UR5Hbs58Gn1
Nagranie słówka: democracy

demokracja – forma sprawowania władzy, w której udział mają wszyscy obywatele.

polis
polis
R1eAxTHri14EA
Nagranie słówka: polis

Polis – rodzaj miasta‑państwa w starożytnej Grecji, które ograniczało się do miasta i pobliskich osad.

citizen
citizen
RmeZiZDxVtskI
Nagranie słówka: citizen

obywatel – członek społeczeństwa danego państwa posiadający prawa i obowiązki.

the Assembly
the Assembly
R1312pdFhaOpq
Nagranie słówka: the Assembly

Zgromadzenie Ludowe – zgromadzenie obywateli (mężczyzn); najważniejszy organ demokracji ateńskiej, decydujący o sprawach polis ateńskiego.

strategos
strategos
R1XWe0gjbsKVe
Nagranie słówka: strategos

strateg – dowódca wojskowy w starożytnej Grecji.

orator
orator
R1cUK4Nt1v0C3
Nagranie słówka: orator

mówca

agora
agora
RvG9uZCGjmTNX
Nagranie słówka: agora

agora – główny plac, rynek w miastach w starożytnej Grecji. Toczyło się tam życie społeczne, polityczne, gospodarcze i towarzyskie.

golden era
golden era
R6AxaSZIzE36B
Nagranie słówka: golden era

„Złoty wiek” – okres świetności danej kultury, miasta.

ambrosia
ambrosia
RIjnHuIwyhG7g
Nagranie słówka: ambrosia

ambrozja – pokarm bogów w wierzeniach starożytnych Greków zapewniający nieśmiertelność i wieczną młodość.

nectar
nectar
REpWLNJctClMI
Nagranie słówka: nectar

nektar – napój bogów w wierzeniach starożytnych Greków zapewniający nieśmiertelność i wieczną młodość.

myth
myth
R5Foaqo5M9Bpl
Nagranie słówka: myth

mit – opowieść o bogach, bóstwach i niezwykłych istotach oraz ich losach.

Olympus
Olympus
RlwEmXJ4Ivnon
Nagranie słówka: Olympus

Olimp – najwyższy szczyt Grecji, mityczna siedziba greckich bogów.

Zeus
Zeus
R1UWoIlucUi5M
Nagranie słówka: Zeus

Zeus – najważniejszy bóg greckiej mitologii, pan nieba i ziemi, zwany ojcem bogów i ludzi.

Hera
Hera
R1DbULDbjrcPE
Nagranie słówka: Hera

Hera – żona Zeusa, Hera, opiekowała się małżeństwami, rodziną i ogniskiem domowym. Jej ulubionym ptakiem był paw.

Poseidon
Poseidon
R8mohuptnTriA
Nagranie słówka: Poseidon

Posejdon – brat Zeusa, panował nad wodami – był władcą mórz, rzek, jezior i źródeł.

Hades
Hades
R1IR23VZneeC0
Nagranie słówka: Hades

Hades – brat Zeusa, rządził podziemną krainą umarłych.

Athena
Athena
RUYXsF1zJBbLF
Nagranie słówka: Athena

Atena – córka Zeusa, opiekunka mądrości i nauki, a także rzemieślników. Jej symbolem była sowa. Przedstawiano ją jako boginię wojowniczkę w hełmie, z włócznią i tarczą.

Aphrodite
Aphrodite
Rj2jyaUQiYJpW
Nagranie słówka: Aphrodite

Afrodyta – bogini miłości i urody, podróżowała wozem zaprzężonym w gołębie.

Apollo
Apollo
Ryq9AWp6N4lqf
Nagranie słówka: Apollo

Apollo – syna Zeusa, najpiękniejszy z bogów. Jego atrybutem była lira, na której pięknie grał. Opiekował się muzyką, poezją i wróżbiarstwem.

Themis
Themis
RUsA0lPqjogPB
Nagranie słówka: Themis

Temida – bogini sprawiedliwości, była czczona jako doradczyni Zeusa. Opiekowała się sądami.

Parthenon
Parthenon
RC2d5YVHcebH6
Nagranie słówka: Parthenon

Partenon – świątynia bogini Ateny na ateńskim wzgórzu Akropol.

heroes
heroes
RAiEYgIrhD6VK
Nagranie słówka: heroes

herosi – ludzie zrodzeni ze związku bogów i ludzi, posiadali nadludzkie zdolności i moce.

Heracles
Heracles
R4dgrr4AQgfAE
Nagranie słówka: Heracles

Herakles – heros, syn Zeusa. Posiadał niezwykłą siłę i odwagę. Za swoje przewinienia musiał wykonać 12 prac, wymagających niezwykłych umiejętności.

Troy
Troy
Rh7ymPz2etv5V
Nagranie słówka: Troy

Troja – starożytne miasto położone na wschodnim wybrzeżu Morza Egejskiego, znane przede wszystkim z opisu wojny grecko‑trojańskiej.

Helen
Helen
R1Cn5uFzsdQ6H
Nagranie słówka: Helen

Helena – żona króla Sparty Menelaosa, której uprowadzenie było przyczyną wybuchu wojny trojańskiej.

Trojan horse
Trojan horse
RFsSCkFHQ74Sl
Nagranie słówka: Trojan horse

Koń trojański – zbudowany przez Greków oblegających Troję drewniany koń, w którym ukryli się greccy wojownicy. Symbol podstępu.

armoured cavalry
armoured cavalry
RQMAMuFYDPzPp
Nagranie słówka: armoured cavalry

ciężka kawaleria, kawaleria opancerzona

consul
consul
RsDk8RCfBVxWP
Nagranie słówka: consul

konsul – jeden z dwóch najwyższych urzędników republiki sprawujących władzę cywilną i wojskową.

legions
legions
REoNk0i9yRCLG
Nagranie słówka: legions

legiony – oddziały, z których zbudowana była armia rzymska.

Rome
Rome
RjloFKEp97Gkm
Nagranie słówka: Rome

Rzym

roman army
roman army
R1Qe0hOiPGIJe
Nagranie słówka: roman army

armia rzymska

Teksty i nagrania

RSKXsRPYU2cmZ
Nagranie abstraktu

Antiquity – a repetition lesson

Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5, 6