Lesson plan (Polish)
Temat: Operacje wojskowe NATO
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.
Podstawa programowa:
XII. Sprawy międzynarodowe.
Uczeń:
1) wymienia cele i przejawy działania Organizacji Narodów Zjednoczonych i Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego.
4) przedstawia działalność Polski w Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń ma podstawową wiedzę na temat spraw międzynarodowych.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozróżnia kilka misji wojskowych NATO na świecie.
wskazuje, w których misjach wojskowych NATO zaangażowane są polskie oddziały.
analizuje powody wojskowego zaangażowania NATO w różnych częściach świata i podaje argumenty za polskim zaangażowaniem i kontrargumenty przeciwko polskiemu uczestnictwu w takich misjach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody nauczania:
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem infografiki, ćwiczeń interaktywnych,
WebQuest,
analiza SWOT.
Formy pracy:
indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku: Polska w NATO, NATO military operations,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, jakie misje prowadzi NATO i dlaczego polscy żołnierze angażują się w działania NATO w różnych częściach świata.
2. Jako przypomnienie wiadomości z lekcji nt. Sojuszu Północnoatlantyckiego nauczyciel, korzystając z zasobów internetowych, przedstawia uczniom film „NATO: What is it, why does it still exist, and how does it work?”. Przed projekcją informuje uczniów, że ich zadaniem jest ustalenie (na podstawie filmu lub posiadanej już wiedzy) odpowiedzi na pytania, jakie zapisane są na tablicy:
Kiedy i w jakim celu zawiązano Sojusz Północnoatlantycki?
Jakie są zasady funkcjonowania Sojuszu? Do czego zobowiązani są członkowie?
Na czym polega zbiorowa samoobrona?
Jakie państwa współpracują w NATO?
W jaki sposób koniec zimnej wojny wpłynął na funkcjonowanie NATO?
Jakie główne cele stawia sobie NATO obecnie?
Jakie są przykłady zaangażowania sił wojskowych NATO w XXI wieku? Czy art. 5 Traktatu waszyngtońskiego znalazł w ich przypadku zastosowanie?
Jakie wyzwania stoją przed NATO obecnie?
Jak działa NATO?
Po wyświetleniu filmu nauczyciel prosi chętnych uczniów o odpowiedzi na pytania. Jeśli uczniom nie udało się ustalić odpowiedzi na któreś z pytań, nauczyciel przypomina im te informacje.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel prosi, by uczniowie odliczyli do trzech i zapamiętali swój numer. Następnie prosi, by uczniowie zapoznali się z różnymi rodzajami operacji NATO przedstawionych na infografice w abstrakcie „NATO military operations” i spróbowali ustalić:
1. Na czym polegają takie działania?
2. W jakich okolicznościach mogą zostać zastosowane?
3. Na czym polega ich skuteczność?
Uczniowie z numerem 1 rozważają i przygotowują się do odpowiedzi na pytanie 1, uczniowie z numerem 2 – na pytanie 2, z numerem 3 – na pytanie 3. Nauczyciel ustala czas na wykonanie zadania. Po jego upływie prosi chętnych/wybranych uczniów o odpowiedź na pytanie, a uczniów o tym samym numerze o uzupełnienie wypowiedzi kolegi.
2. Nauczyciel dzieli klasę na trzyosobowe grupy i każdej z nich przydziela jedną z misji pokojowych NATO, w której uczestniczyły lub uczestniczą polskie oddziały. Informuje, że uczniowię będa pracować metodą WebQuest i w razie potrzeby wyjaśnia tę metodę. Zadaniem każdej z grup jest odnalezienie w internecie informacji, na czym polegała każda z misji i przygotowanie się do zaprezentowania rezultatów pracy grupy w wybranej przez uczniów formie (mapa myśli, ustny raport, rybi szkielet). Uczniowie mogą też wykorzystać mapę z abstraktu. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania. Na tablicy interaktywnej wyświetla pytania, które uczniowie powinni uwzględnić w swoich poszukiwaniach:
Co było celem misji (przyczyną jej utworzenia)?
Ilu Polaków wzięło w tej misji udział? Ilu zginęło?
Jaki był efekt misji? Czym się zakończyła? A w przypadku trwających wciąż misji – jakie są dotychczasowe efekty misji? Czy jest nadzieja na jej rychłe zakończenie? Co musiałby się stać, by misja się wypełniła?
3. Po upływie czasu na realizację zadania, każda z grup przekazuje reszcie klasy znalezione informacje w wybranej przez siebie formie.
4. Na kolejnym etapie lekcji nauczyciel prosi uczniów, by w parach przygotowali analizę SWOT dotyczącą obecności misji wojskowych NATO w rejonach zapalnych na świecie. W razie potrzeby wyjaśnia uczniom tę metodę. Uczniowie przygotowują swoje argumenty na temat mocnych stron (zalet) zaangażowania NATO, wad takiego rozwiązania, „szans” oraz „zagrożeń” na przyszłość związanych z funkcjonowaniem NATO. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania i rysuje na tablicy tabelę do analizy SWOT (wady, zalety, szanse, zagrożenia płynące z zaangażowania Sojuszu Północnoatlantyckiego).
5. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel zapisuje we właściwe miejsce tabeli podawane przez chętnych/wybranych uczniów argumenty. Nauczyciel z uczniami dokonuje analizy oraz wspólnie zastanawia się nad uzasadnieniem istnienia NATO. Prosi jednego ucznia o podsumowanie wyników analizy.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel informuje uczniów, że w celu podsumowania zdobytej na lekcji wiedzy i umiejętności rozwiążą ćwiczenia 1 i 2 z abstraktu dotyczące misji NATO. Następnie omawiają odpowiedzi z nauczycielem.
2. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia.
3. Propozycja zadania domowego:
a. Napisz krótką notatkę na temat misji wojskowych NATO. Określ, odwołując się do przykładów, na czym polegają, w jakich okolicznościach są stosowane, jakie mają znaczenie.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
bitwa
odwaga
wyjątkowy
Teksty i nagrania
NATO military operations
Polish soldiers are well known for their heroism and courage. Similarly, during their mission in Iraq in April 2004, when one of the biggest battles in which the Polish army took part in since the second world war was fought, they performed with outstanding bravery.
NATO is currently running a couple of military operations: Baltic Air Policing Mission, Kosovo Force, Ocean Shield, Operation Active Endeavour, RSM Afghanistan. Polish troops take part in most of them. You can read more about the operations on the Ministry of Foreign Affairs website.