Lesson plan (Polish)
Temat: Odkrywcy
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
VIII. Wielkie odkrycia geograficzne. Uczeń:
1. wyjaśnia przyczyny i ocenia wpływ odkryć geograficznych na życie społeczno‑gospodarcze i kulturowe Europy oraz Nowego Świata;
2. umieszcza w czasie i przestrzeni wyprawy Krzysztofa Kolumba, Vasco da Gamy, Ferdynanda Magellana oraz sytuuje w przestrzeni posiadłości kolonialne Portugalii i Hiszpanii.
Ogólny cel kształcenia
Celem lekcji jest poznanie kluczowych odkryć oraz odkrywców takich jak Krzysztof Kolumb, Vasco da Gama, Ferdynand Magellan.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
co doprowadziło do wielkich odkryć geograficznych;
kim byli wielcy odkrywcy;
jakie tereny odkryli.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Omówienie informacji przedstawionych na osi czasu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy - tyle, ile jest wydarzeń na osi. Każdy zespół opracowuje jedno przydzielone zagadnienie, pogłębiając informacje zawarte w abstrakcie. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Nauczyciel wyświetla mapę z Polecenia 2. Odczytuje treść polecenia i, jeśli to konieczne, wspomaga uczniów w poszukiwaniu odpowiedzi.
Uczniowie analizują galerię ilustracji i wykonują Polecenie 3. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Napisz krótką notatkę dotyczącą tematów poruszanych na lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Astrolabium – przyrząd, dzięki któremu żeglarze określali położenie geograficzne statku na morzu według położenia gwiazd.
Karawela – lekki, szybki statek, trzymasztowy statek, który mógł żeglować nawet pod wiatr.
Kompas – przyrząd wynaleziony przez Chińczyków, umożliwiający dokładne określenie stron świata.
Nowy Świat – określenie wprowadzone w czasie wielkich odkryć geograficznych dla dwóch kontynentów półkuli zachodniej: Ameryki Północnej i Ameryki Południowej.
Szlak Jedwabny – szlak handlowy umożliwiający sprowadzanie luksusowych towarów z Dalekiego Wschodu do Europy.
Wikingowie – skandynawscy wojownicy, którzy od VIII w. podejmowali dalekie wyprawy o charakterze kupieckim, rabunkowym lub osadniczym.
Teksty i nagrania
Greatest explorers
The Greeks were the first sailors in the antiquity. The medieval times were marked by [the Vikings] . However, they were sailing only near the coasts because of the poor ships that were used at that time.
It was the curiosity, creativity and courage of the Renaissance people that led to the great sea expeditions. They ventured for the faraway seas and oceans willing to explore the unknown and to bring new, exotic goods to Europe.
The new innovations came along: the compass and astrolabe that enabled sailing much further. Moreover, the new type of ships have appeared – the caravels.
The most famous explorers originated from Portugal and Spain. The authorities of those states were strongly engaged in the organisation of the expeditions. Prince Henry the Navigator was one of the involved. His compatriot - Bartolomeu Dias - was the one who has discovered the Cape of Good Hope. Thanks to another Portuguese, Vasco da Gama, we now can travel to India by sea.
However, it's the popularity of Christopher Columbus that no one can deny. With the support of the Spanish authorities, he organised the expedition we now know as the one which has discovered America. The year of this amazing achievement - 1492 - has been set the finishing date of the medieval era.
Another Portuguese sailor on Spanish service, Ferdinand Magellan, made a name for himself by circulating across the globe for the first time. Unfortunately, he died in the Philippines fighting the locals. Nonetheless, the ship „Victoria”'s crew returned to Spain after 3 years of the journey between 1519 and 1522. This achievement is now considered one of the most crucial events in the history of geographical discoveries: it has proven the sphericity of the globe.