Lesson plan (Polish)
Temat: Żeński i męski układ rozrodczy
Autor:
Adresat
Uczeń klasy VII szkoły podstawowej.
Wymagania ogólne
IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:
1. interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo‑skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski.
Wymagania szczegółowe
III. Organizm człowieka.
12. Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
1) rozpoznaje elementy budowy układu rozrodczego męskiego i żeńskiego (na schemacie, według opisu itd.) oraz podaje ich funkcje.
Cel lekcji
Uczniowie omawiają budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka.
Kryteria sukcesu
wymienisz funkcje układu rozrodczego człowieka;
wyjaśnisz, czym są cechy płciowe: pierwszorzędowe, drugorzędowe i trzeciorzędowe;
opiszesz budowę żeńskiego i męskiego układu rozrodczego;
omówisz budowę komórek rozrodczych (komórki jajowej i plemnika);
przedstawisz przebieg procesu zapłodnienia.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Prezentacja, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe.
Praca indywidualna oraz praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablety/komputery;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
plansze poglądowe przedstawiające budowę narządów żeńskiego i męskiego układu rozrodczego oraz budowę komórek rozrodczych człowieka (opcjonalnie).
Przed lekcją
Nauczyciel poleca uczniom, żeby zapoznali się z treścią abstraktu.
Fazy lekcji
Wstępna
1. Nauczyciel określa cel lekcji i informuje uczniów o jej planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu.
2. Nauczyciel podaje temat lekcji, uczniowie zapisują go w zeszytach.
Realizacyjna
1. Uczeń wskazany przez nauczyciela omawia funkcje układu rozrodczego oraz cechy płciowe człowieka. Nauczyciel wyświetla ilustrację interaktywną pt. „Trzeciorzędowe cechy płciowe” i uzupełnia wypowiedź ucznia, wyjaśniając, że trzeciorzędowe cechy płciowe, jakkolwiek nie związane bezpośrednio z aktem rozmnażania, w większości przypadków pozwalają jednoznacznie określić płeć osoby dorosłej, ponieważ uwarunkowane są przede wszystkim rodzajem wytwarzanych przez organizm hormonów.
2. Prowadzący lekcję wskazuje kolejne trzy osoby. Każda z nich omawia jeden z poniższych tematów:
budowa żeńskiego układu rozrodczego;
budowa męskiego układu rozrodczego;
budowa komórek rozrodczych (komórki jajowej i plemnika).
Uczniowie w trakcie odpowiedzi korzystają z ilustracji zamieszczonych w abstrakcie lub z plansz poglądowych w wersji tradycyjnej.
3. Nauczyciel prezentuje animację przedstawiającą przebieg procesu zapłodnienia i szczegółowo omawia ten proces. Prosi uczniów o wyjaśnienie powstawania bliźniąt. Pyta uczniów czy znają nazwy chorób przenoszonych drogą płcią itp.
4. Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w abstrakcie polecenia oraz ćwiczenia interaktywne sprawdzające stopień opanowania wiadomości poznanych w czasie lekcji.
5. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.
Podsumowująca
Uczniowie zadają pytania, proszą o dodatkowe wyjaśnienia i uzupełniają notatki.
Praca domowa
Opisz położenie jajników, macicy i jąder w organizmie człowieka.
Słownictwo
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
cechy płciowe – charakterystyczne cechy budowy i fizjologii związane z płcią; umożliwiają rozmnażanie
gamety – komórki rozrodcze
komórka jajowa – gameta żeńska; żeńska komórka rozrodcza
plemnik – gameta męska; męska komórka rozrodcza
Teksty i nagrania
Female and male reproductive system
Reproduction, or giving birth to offspring and ensuring the continuity of the species, is the most important task of the reproductive system to which the human body is properly adapted.
Sexual features are divided into primary, secondary and tertiary. Primary and secondary characteristics are internal and external organs of the reproductive system. In the internal organs is the production of reproductive cells and their transport, in the female organs also the development of the fetus. External genital organs are involved in the transmission of reproductive cells. Tertiary features are not directly related to the act of reproduction and are mainly related to differences in the appearance and behavior of women and men.
The female reproductive system produces female gametes – egg cells– and creates conditions for fertilization and development of the embryo and later the fetus. We divide the female reproductive organs into external and internal ones.
The external genital organs are:
pubic mound, built of fat, covered with pubic hair;
labia smaller and larger (vulva), which in the form of skin folds protect the entrance to the vagina and the outlet of the urethra;
clitoris, which contains particularly many sensory cells that enhance sexual arousal.
The internal genital organs include:
ovaries –organs of the size of plums with ovarian follicles; each of them contains an egg cell at various stages of development; when the egg matures, it breaks and releases, and this goes to the fallopian tube;
Fallopian tube, from the ovary which takes the form of a funnel; this structure makes catching the egg easier; the walls of the fallopian tube are made of smooth muscle and lined with ciliated epithelium; muscle contraction and cilia movement allows the egg to move towards the uterus, which connects the other end of the fallopian tube;
uterus – an organ whose walls are built of highly developed smooth muscle tissue and covered with a thick layer of mucous membrane allowing the implantation of the embryo; muscles during pregnancy extend, adjusting the size of the uterus to the size of the developing fetus; during the birth they shrink, helping the child to leave the mother's body; the uterus has the shape of a pear; its wider part, called the stem, is directed upwards, the bottom, narrower, forms the downward facing neck;
vagina – muscular passage of the one part comprising the cervix and the other opens out on the outside; through the vagina to the genital track the male reproductive cells enter; this is also where menstrual blood is discharged, and during childbirth through the vaginal canal, the child enters into the world.
The male reproductive system is responsible for the production of sperm (spermatozoid) and male sex hormones and the introduction of male reproductive cells into the female reproductive tract. It is made of external and internal organs.
The external sexual organs are:
scrotum –a thin, hair‑covered dermal‑muscular bag, in which there are testicles, epididymides and the initial parts of vas deferens;
penis has a dual role: it is part of the urinary system, because it contains the urethra, it is also an organ that introduces gametes to the female genital tract; in the penis there are sinuses to which blood may flow in, causing it to stiffen and enlarge; this state is called erection and enables sexual act.
The internal sexual organs include:
testicles – glands made of long and thin seminal tubules, in which male reproductive cells – sperm (spermatozoid) are produced; between the tubules are the cells that produce male sex hormones; the presence of these hormones in the fetal life determines the appearance of primary and secondary male sex characteristics;
epididymis – organs adjacent to the testicles in which sperm (spermatozoid) are stored;
vas deferens, that start in the epididymis and lead the sperm to the urethra; the secretions of seminal vesicles and prostate gland are also discharged into the vas deferens; it contains nutrients and stimulates sperm to move in the female reproductive track and allows them to reach the egg cell; sperm suspension in liquid secretion of seminal vesicles and prostate is called semen (sperm).
The female gamete, or the reproductive cell, is the egg cell. It does not have the ability to move and is the largest of human cells. It ripens on average every 28 days in the ovarian follicle, most often in one ovary, alternately – once in the left, once in the right. When the egg cells matures too much, there is a chance that dizygotic twins will be created during the fertilization process. Capable of fertilization, a mature egg cell contains egg yolk, which is a nourishing material for the embryo. The embryo will use it until it is implanted in the endometrium. The movement of female gametes in the fallopian tube takes 72 hours. After this time, it loses her ability to be fertilized.
Mature spermatozoid (sperm) is made of a head, tail and acrosome. The tail is the longest part of the sperm (spermatozoid) and allows it to actively move towards the egg cell. The energy needed for movement arises in the mitochondria that fill it in large numbers. The sperm (spermatozoid) is the proper reproductive cell that penetrates inside the egg cell. It contains a cell nucleus and a very small amount of cytoplasm. On the surface of the head there is a reservoir (acrosome) with enzymes used for dissolving the egg coat. They allow the sperm to penetrate inside the female gamete. Sperm (spermatozoid) with a tail is more than 20 times smaller than the diameter of the egg.
Ovum and sperm (spermatozoid), connecting with each other in the process of fertilization, give birth to a new organism that inherits the traits of father and mother.
Reproduction is a life process that ensures the continuity of the species.
Primary, secondary and tertiary sexual characteristics are adaptation to reproduction.
The female reproductive system is designed to produce eggs cell, create conditions for embryo and fetal development, and release the baby to the world.
The male reproductive system is responsible for the production of sperm (spermatozoid) and introducing them to the female reproductive tract.
In the fertilization process, germ cells are involved: egg cell and sperm (spermatozoid).
The ovum (egg cell) is an immobile female gamete containing genetic material from the mother.
Sperm (spermatozoid) is a busy male gamete containing genetic material from his father; it is made of a head and tail