Temat: Ziemia - wspólny dom ludzkości. Szanse i zagrożenia

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VIII szkoły podstawowej – WOS

X. Środki masowego przekazu. Uczeń:

1) przedstawia funkcje i rodzaje środków masowego przekazu; wyjaśnia znaczenie środków masowego przekazu dla wolności słowa.

XII. Sprawy międzynarodowe. Uczeń:

5) formułuje sądy w sprawach wybranych problemów społecznych współczesnego świata; rozważa propozycje działań w kierunku poprawy warunków życia innych ludzi na świecie.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają skutki gwałtownego postępu cywilizacyjnego oraz najważniejsze szanse i zagrożenia współczesnego świata.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać co oznacza stwierdzenie „globalna wioska”;

  • rozpoznawać najważniejsze szanse i zagrożenia współczesnego świata.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali informacje o ich zdaniem najważniejszych, przełomowych wynalazkach XX i XXI wieku.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nawiązując do zadania domowego, pyta uczniów, jakie ich zdaniem wynalazki XX i XXI wieku przyniosły zmiany, o których nasi przodkowie nawet nie marzyli. Następnie pyta, jaki był cel powstania tych wynalazków i co właściwie dają one ludzkości. Zadając pytania, pamięta o takim ich formułowaniu, by miały charakter pytań kluczowych. Uczniowie powinni wymienić m.in. samolot, komputer, Internet itp., a jako cel powstawania wynalazków wymienić ułatwienie lub usprawnienie życia człowieka.

Faza realizacyjna

  1. Nawiązując do odpowiedzi uczniów ze wstępu, nauczyciel pyta, rozpoczynając dyskusję, co to znaczy, że w ciągu ostatniego wieku „świat się skurczył” i stał globalną wioską. Uczniowie porównują dwie mapy zamieszczone w **Poleceniu 1** i odpowiadają na związane z poleceniem pytania.

  2. Nauczyciel, jeśli to konieczne, pomaga uczniom w wyjaśnieniu ww. pojęć, naprowadzając ich pytaniami pomocniczymi dotyczącymi czasu podróżowania, przepływu informacji oraz obecności tych samych produktów / mody na całym świecie.

  3. Uczniowie wykonują **Polecenie 2**, odnosząc się do pojęcia globalnej wioski. Następnie, jeśli nie pojawiły się takie odpowiedzi, nauczyciel wyjaśnia znaczenie wolnych mediów oraz ich powszechności dla zapewnienia wolności słowa i demokracji.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, rozpoczynając dyskusję, czy szybki rozwój techniki i technologii niesie ze sobą jakieś zagrożenia i problemy? Następnie prosi, aby uczniowie w parach wyszukali przykłady problemów współczesnego świata, które są wynikiem rozwoju techniki w XX i XXI wieku. Uczniowie powinni wymienić m.in. katastrofy ekologiczne, zanieczyszczenie i zniszczenie środowiska. Nawiązując do odpowiedzi i przykładów podanych przez uczniów, nauczyciel wyjaśnia, że w dzisiejszych czasach wiele uwagi poświęca się, aby zapobiec takim wypadkom, dbając o środowisko. Uczniowie na podstawie ilustracji interaktywnej z **Polecenia 3** zapoznają się z odnawialnymi źródłami energii.

Faza podsumowująca

  1. Podsumowując lekcję, nauczyciel wprowadza i wyjaśnia pojęcie globalizacja, tłumacząc uczniom, że to, o czym dzisiaj rozmawiali, w większości mieści się w jego definicji. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 1**, podporządkowując podane hasła do szans lub zagrożeń globalizacji.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Jednym z przejawów „skurczenia się” świata i globalizacji jest tzw. makdonaldyzacja – termin pochodzący od nazwy popularnej restauracji fast food. Dowiedz się, co on oznacza, i znajdź jego przykłady w otaczającym świecie.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Globalization
Globalization
RjbW9ffjJcoY5
Nagranie słówka: Globalization

Globalizacja – proces polegający na współzależności i integracji społeczeństw i państw w skali całego świata. Prowadzi to do „zmniejszania się” świata i tworzenia jednego wspólnego światowego społeczeństwa. Przyjmuje się, że proces ten zapoczątkowały wielkie odkrycia geograficzne.

Global village
Global village
R1NKK1qyqJLiA
Nagranie słówka: Global village

Globalna wioska – pojęcie opisujące zanik granic oraz barier czasowych i przestrzennych na rzecz masowej, powszechnej komunikacji i dostępności dóbr. Potocznie odnosi się on do opisania Internetu, pozwalającego na szybką komunikację ludzi na całym świecie.

Mass media
Mass media
R1Lm1pcVOqtoG
Nagranie słówka: Mass media

Mass media – środki masowego przekazu są elementem kultury masowej przekazującym informacje i umożliwiającym komunikowanie się. Zaliczamy do nich prasę, radio, telewizję oraz Internet. Często nie tylko przekazują informacje, ale również wywierają wpływ na społeczeństwo poprzez swoją powszechność i zasięg.

Internet
Internet
RSt1LOzqeGSFD
Nagranie słówka: Internet

internet – zwany inaczej siecią, to system połączeń między komputerami na całym świecie umożliwiający przesył i wymianę informacji. Jego początki sięgają lat 60. XX wieku i związane są z utworzeniem sieci ARPANET w Stanach Zjednoczonych.

RES
RES
R1JaXGEYZLux2
Nagranie słówka: RES

OZE – odnawialne źródła energii, których wykorzystanie nie wiąże się z ich stratą. Zaliczamy do nich m.in. promienie słoneczne, wiatr i źródła geotermalne.

Teksty i nagrania

R4ce3Ni3qCijH
Nagranie abstraktu

Earth - a common home of humanity. Chances and dangers

From the 19th century, rapid technical development is under way. Distances are reduced. In one day, you can travel to the most distant place on Earth. It takes a few seconds to send information. Thanks to the development of technology, the world has „dwindled”, it has become a „global village”. At the same time, thanks to the mass media (Internet, television, radio), people use the same products regardless of their place of life and can follow the same events live. However, progress has its price. It is the degradation of the natural environment.