Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Mierzymy wysokość

Autor: Zyta Sendecka

Adresat

Uczeń klasy IV szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

Klasa IV

II. Orientacja w terenie. Uczeń:

5) wykonuje i opisuje szkic okolicy szkoły;

6) odczytuje informacje z planu i mapy, posługując się legendą.

Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce:
1. Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie w tym korzystanie z różnych pomocy: planu, mapy, lupy, kompasu, taśmy mierniczej, lornetki, itp.

Cel lekcji

Uczniowie wykonują w terenie pomiary i szacują wysokości.

Kryteria sukcesu

  • określisz wysokość względną wzniesienia za pomocą niwelatora szkolnego, taśmy mierniczej, sznurka, prostego kija i kamieni;

  • określisz wysokość względną wybranego obiektu na podstawie cienia.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; 

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/formy pracy

Praca z tekstem, praca warsztatowa, obserwacja.

Praca w parach.

Środki dydaktyczne

  • abstrakt;

  • tablety;

  • niwelator szkolny;

  • kamienie;

  • sznurek;

  • prosty kij;

  • taśma miernicza.

Uwaga

Lekcja powinna zostać przeprowadzona w słoneczny dzień, w terenie. Należy wybrać miejsce z niezbyt wysokim pagórkiem oraz dowolnym wysokim obiektem (może to być np. wieża kościoła, komin, ewentualnie wysokie drzewo).

Fazy lekcji

Wstępna

  1. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel przypomina zasady bezpieczeństwa, które obowiązują uczniów podczas zajęć terenowych.

Realizacyjna

  1. Uczniowie dobierają się w pary. Każda wyposażona jest w tablet, niwelator szkolny, kamienie, sznurek, prosty kij oraz taśmę mierniczą.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, żeby określili wysokość względną wskazanego wzniesienia zgodnie z instrukcją zamieszczoną w abstrakcie („Obserwacja 1”). Swoje wyniki uczniowie wysyłają na adres mailowy grupy.

  3. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną „Mierzymy wysokości” i w parach określają wysokość względną wybranego obiektu na podstawie cienia: dokonują odpowiednich pomiarów i obliczeń. Wyniki przesyłają na adres mailowy grupy.

Podsumowująca

  1. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

absolute height
absolute height
RG53VHx4MsSgi
nagranie dźwiękowe słówka

wysokość bezwzględna – wysokość mierzona od poziomu morza; wynik odczytuje się bezpośrednio z mapy (bez obliczeń) i podaje się go w metrach nad poziomem morza (w skrócie: m n.p.m.)

relative height
relative height
R1FRnLH6LLE6q
nagranie dźwiękowe słówka

wysokość względna – wysokość mierzona z dowolnego miejsca, np. od podnóża wzniesienia do jego wierzchołka

Teksty i nagrania

R1HabqLhcXITZ
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Measuring the height

The relative height can be measured in two ways. The first one requires the use of a contour map, i.e. one on which the contours are marked. To calculate the relative height of the hill you are interested in, first you have to find it on the map, then read the absolute height of its top and subtract the absolute height of the hill foot from this value. In this way, the relative height of the hill is obtained.

The second way to determine the relative height is to measure it yourself. It is not difficult at all. All you need is a simple levelling instrument.

You can determine the relative height of the hill and the contours with simple instruments. Make sure the levelling instrument is correctly set – otherwise the measurement will be erroneous.

Now let's assume that we want to determine the relative height of a tree or a building. We will not find it in the maps. If we look at a modern building, we can assume that its floor is about 3 meters high. For example, a four‑storey building with a ground floor is about 15 m high. If we want to know the height of a tree growing in a city, we can compare it to a house standing next to it. What if there is no house nearby? On a sunny day, you can easily calculate the height of any high element in the field from the shadow.

  • Heights can be measured in the field with a simple instrument – a levelling instrument.

  • The height of some objects, such as trees, can be measured “roughly” by the length of the shadow they cast.