Lesson plan (Polish)
Temat lekcji: Bić się czy nie bić? – polskie powstania narodowe
Autor scenariusza: Marcin Dyś
Adresat
Uczeń klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XX. Ziemie polskie w latach 1815–1848. Uczeń:
wskazuje na mapie podział polityczny ziem polskich po kongresie wiedeńskim; (…)
przedstawia przyczyny wybuchu powstania listopadowego, charakter zmagań i następstwa powstania dla Polaków w różnych zaborach.
XXII. Powstanie styczniowe. Uczeń:
omawia pośrednie i bezpośrednie przyczyny powstania (…);
dokonuje charakterystyki działań powstańczych z uwzględnieniem, jeśli to możliwe, przebiegu powstania w swoim regionie;
omawia uwłaszczenie chłopów w zaborze rosyjskim oraz porównuje z uwłaszczeniem w pozostałych zaborach;
charakteryzuje formy represji popowstaniowych.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie dowiadują się, w jaki sposób Polacy walczyli o odzyskanie niepodległości oraz utrzymanie tożsamości narodowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego Polacy walczyli obok Napoleona i co mu zawdzięczają;
podaje daty powstań narodowych;
opisuje, w jaki sposób Polacy starali się zachować swoją tożsamość;
charakteryzuje wybitne postacie Polski XIX wieku;
charakteryzuje, jakie były konsekwencje walki Polaków z zaborcami.
Metody/techniki kształcenia
metody podające: pogadanka, wyjaśnienia i komentarze nauczyciela;
metody programowane: z wykorzystaniem e‑podręcznika, z użyciem multimediów;
metody problemowe: aktywizujące: dyskusja;
metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, praca z tekstem.
Formy pracy
praca w parach lub w grupach;
praca z całą klasą;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery:
zeszyt i kredki/pisak.
Przed lekcją
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli sobie wydarzenia, które doprowadziły do zniknięcia Polski z mapy świata.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz wspólnie z uczniami układa kryteria sukcesu.
Nauczyciel wprowadza w uczniów w temat zajęć, nawiązując do pytania w temacie: „Bić się czy nie bić?”. Może wykorzystać wstęp do lekcji do rozmowy dydaktycznej o postawie patriotycznej. Zadaje pytania kluczowe, np.:
Co by było, gdyby obywatele nie stawali w obronie swojej ojczyzny?
Faza realizacyjna
1. Uczniowie w parach wykonują Ćwiczenie 1 (podporządkowują wydarzenia do dat), Ćwiczenie 2 (wskazują państwa biorące udział w rozbiorach) oraz Ćwiczenie 3. Następnie sprawdzają je z koleżankami i kolegami z najbliższych ławek. Podczas wykonywania ćwiczeń uczniowie powinni mieć możliwość poproszenia o pomoc nauczyciela lub wyznaczonych do tego uczniów (np. w roli ekspertów). Potrzebę udzielenia pomocy mogą sygnalizować np. dzięki metodnikom (system kartek w trzech kolorach).
2. Po rozwiązaniu ćwiczeń i przypomnieniu wiadomości nauczyciel pyta uczniów, jakie możliwości mają Polacy, co mogą zrobić w sytuacji, jaka zastała ich po upadku Rzeczypospolitej? Uczniowie wykonują Ćwiczenie 4, korzystając z analizy SWOT. Ponieważ ćwiczenie to może sprawić uczniom kłopot, mogą je wykonywać w parach lub grupach. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej i sprawdza poprawność wykonanych zadań.
3. Po sprawdzeniu poprawności wykonanych ćwiczeń nauczyciel podaje hasło „Bić się!”. Wprowadza uczniów w tematykę walki zbrojnej Polaków z zaborcami. Opowiada uczniom o walkach Polaków u boku Napoleona i powstaniu Księstwa Warszawskiego oraz pokazuje je na mapie (Polecenie 1). Uczniowie wykonują Ćwiczenie 5. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej i sprawdza poprawność wykonanych zadań.
4. Kolejnym zrywem było powstanie, nazywane „powstaniem straconych szans”, z listopada 1830 roku – nauczyciel wyjaśnia znaczenie tego powiedzenia, jednocześnie podając przyczyny, przebieg i skutki powstania (uczniowie zapoznają się z galerią w Poleceniu 2). Następnie wyświetla uczniom mapę powstania (Polecenie 3), prosząc by zwrócili oni uwagę na bitwy i hasło z legendy „Wielka Emigracja” oraz wykonali Ćwiczenie 6. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej i sprawdza poprawność wykonanych zadań.
5. Nauczyciel pyta uczniów, jak myślą, dlaczego emigrację po powstaniu listopadowym nazwano „Wielką”? Rozpoczyna dyskusję na temat skutków powstania i wydarzeń następnych dziesięcioleci. Może zadawać uczniom pomocnicze pytania kluczowe, np.:
Jak zareagowalibyście na miejscu cara?
Co zrobilibyście jako car i jako niechętni powstaniu Polacy, by uniknąć kolejnych wystąpień?
6. Nauczyciel opowiada o Aleksandrze Wielopolskim i jego działaniach, czego konsekwencją był wybuch powstania styczniowego w 1863 roku. Uczniowie wykonują Polecenie 4. Pyta uczniów, jak myślą, o czym świadczy herb powstańczy? Następnie uczniowie wykonują Polecenie 5. Nauczyciel skupia się na konsekwencjach powstania, w szczególności na represjach, jakie zastosowano wobec powstańców i ich rodzin – Ćwiczenie 7. Podczas rozwiązywania zadań uczniowie powinni mieć możliwość poproszenia o pomoc. Nauczyciel daje uczniom informację zwrotną dotyczącą ich pracy na lekcji.
7. Jeżeli jest czas, nauczyciel rozpoczyna krótką dyskusję o charakterze podsumowującym: „Czy warto było bić się w powstaniach?”. Uczniowie powinni przeanalizować wszelkie za i przeciw na podstawie wiedzy zdobytej na lekcjach, swojej własnej oraz tej uzyskanej na języku polskim. Mogą, jako podsumowanie dyskusji, zrobić to w formie tabeli.
Faza podsumowująca
Podsumowując temat, uczniowie wykonują Ćwiczenie 8.
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): Na początku lekcji poznałeś hasło – „Bić się czy nie bić?”, a w czasie jej trwania odpowiedziałeś tylko na jego jedną część: „Bić się”. Poszukaj argumentów i zastanów się, co przemawiać mogło za wyborem „Nie bić się”. Jak myślisz, co mogłoby spotkać Polaków, gdyby nie wszczynali powstań, pozostając wiernymi władzy zaborców?