Temat: Funkcjonowanie organizmu człowieka – lekcja powtórzeniowa

Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.

Adresat

Uczniowie klasy IV (przyroda) oraz klasy V (biologia) szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

Klasa IV szkoły podstawowej

IV. Ja i moje ciało. Uczeń:

1) wymienia układy budujące organizm człowieka: układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, nerwowy i podaje ich podstawowe funkcje.

2) wskazuje na planszy, modelu i własnym ciele układy budujące organizm człowieka oraz narządy zmysłów.

Klasa V szkoły podstawowej (biologia)

I. Organizacja i chemizm życia. Uczeń:

7) przedstawia oddychanie tlenowe i fermentację jako sposoby wytwarzania energii potrzebnej do życia (substraty, produkty i warunki przebiegu procesów) oraz planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące, że podczas fermentacji drożdże wydzielają dwutlenek węgla;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Funkcjonowanie organizmu człowieka.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • utrwalać materiał z lekcji: „Twoje ciało”, „Jak się poruszamy?”, „Jak się odżywiamy?”, „Jak oddychamy?”, „Na czym polega oddychanie?”;

  • zadawać pytania i odpowiadać na pytania przyjaciół dotyczące funkcjonowania ludzkiego ciała;

  • utrwalić słownictwo związane z ludzkim ciałem i jego funkcjonowaniem.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

  • eksponujące

    • pokaz.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu „Funkcjonowanie organizmu człowieka”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wykorzystują planszę interaktywną do uporządkowania swojej wiedzy.

  • Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przez przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  • Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  • Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  • Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa

  • Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

cell
cell
RswVcnYe4u9Cx
Nagranie dźwiękowe słówka

komórka – najmniejszy składnik organizmu, który przejawia podstawowe czynności życiowe, takie jak oddychanie, odżywianie, rozmnażanie, wzrost, wydalanie

organ
organ
R4I6IJz5uFQb1
Nagranie dźwiękowe słówka

narząd – część organizmu, np. serce czy płuco, wyspecjalizowana w pełnieniu określonej funkcji

organ system
organ system
R10onmfnZ9si0
Nagranie dźwiękowe słówka

układ narządów – zespół połączonych ze sobą narządów współpracujących w pełnieniu różnych niezbędnych dla organizmu funkcji

skull
skull
RmgDjRUJKcYUm
nagranie dźwiękowe słówka

czaszka – szkielet głowy; stanowi ochronę mózgu oraz innych znajdujących się w niej narządów

spine or backbone
spine or backbone
R1P9rjegRPxAX
Nagranie dźwiękowe słówka

kręgosłup – część szkieletu stanowiąca podporę organizmu i ochronę części układu nerwowego, zbudowana z kości zwanych kręgami

chest
chest
RehQCykbjBcZP
nagranie dźwiękowe słówka

klatka piersiowa – część szkieletu chroniąca serce i płuca oraz umożliwiająca wymianę gazową, zbudowana z żeber, kręgów piersiowych i mostka

pelvis
pelvis
R1WkU9kILfZm5
nagranie dźwiękowe słówka

miednica – część szkieletu łącząca kończynę dolną z kręgosłupem, zbudowana z dwóch zrośniętych ze sobą kości miedniczych połączonych z kością krzyżową kręgosłupa

joint
joint
REJ3iivJglf6Y
nagranie dźwiękowe słówka

staw – ruchome połączenie kości w szkielecie, np. staw barkowy, staw kolanowy

tongue
tongue
R1dsYWxUr3Fw1
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka tongue

język – mięsisty narząd położony w jamie ustnej, służący głównie do mieszania pokarmu ze śliną i przesuwania go w jamie ustnej; ponadto narząd mowy i zmysłu smaku

regeneration
regeneration
R1bzrFkHrhxoV
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka regeneration

regeneracja – zdolność organizmów do odtwarzania uszkodzonych komórek czy narządów

development
development
RDtkzoG46C8FB
Nagranie dźwiękowe dotyczące słówka development

rozwój – proces polegający na tym, że w organizmie zachodzą zmiany w jego budowie i funkcjonowaniu

digestive system
digestive system
RwDK6Hn5cAttI
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka digestive system

układ pokarmowy – układ narządów służących do rozdrabniania, trawienia i wchłaniania pokarmu

growth
growth
R1HBXOx0W7Jxo
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka growth

wzrost – zwiększanie się rozmiarów i masy organizmu

digestion
digestion
R2eU7PfLCqdnE
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka digestion

trawienie – rozkład pokarmów znajdujących się w przewodzie pokarmowym na związki proste

diaphragm
diaphragm
RsaMmQZYluM0l
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka diaphragm

przepona – mięsień oddzielający klatkę piersiową od jamy brzusznej, którego skurcze powodują zasysanie powietrza do płuc poprzez zmianę kształtu i objętości klatki piersiowej

vocal folds or vocal cords
vocal folds or vocal cords
R1eA4h5TfGPP2
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka vocal folds or vocal cords

struny głosowe – fałdy znajdujące się na bocznych ścianach krtani, które mogą się zbliżać i oddalać względem siebie; dzięki ich drganiom wytwarzane są dźwięki

gas exchange
gas exchange
RYwxSg4G11XFT
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka gas exchange

wymiana gazowa – proces polegający na pobraniu tlenu z płuc do krwi i wydaleniu dwutlenku węgla z krwi do płuc i dalej przez drogi oddechowe na zewnątrz organizmu

lung ventilation
lung ventilation
RpqXa4BZU8x0V
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka lung ventilation

wentylacja płuc – wymiana powietrza w płucach; zachodzi dzięki zmianom objętości klatki piersiowej umożliwiających usuwanie powietrza z płuc przez wydech i napełnianie ich przez wdech

cellular respiration
cellular respiration
RjmZGAglTwL7f
Nagranie dźwiękowe słówka.

oddychanie komórkowe – reakcja chemiczna polegająca na rozkładzie pokarmu, zachodząca w żywych komórkach w obecności tlenu; podczas reakcji uwalniana jest energia, a produktami ubocznymi są dwutlenek węgla i woda

combustion
combustion
R13armE7dTJp8
Nagranie dźwiękowe słówka.

spalanie – reakcja chemiczna polegająca na rozkładzie substancji, w wyniku czego powstaje energia w postaci ciepła i światła; spalanie odbywa się najczęściej z udziałem tlenu

Teksty i nagrania

R1Idg0S5V7Qyf
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

Functioning of the human organism – a repetition lesson

Links to lessons: 1, 2, 3, 4, 5

Links to abstracts: 1, 2, 3, 4, 5

Before you begin solving the exercises, review abstracts „Your body”, „How do we move?”, „How do we eat?”, „How do we breathe?”, „What is breathing?” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!