Lesson plan (Polish)
Temat: Sposoby oszczędzania energii elektrycznej
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa IV
IV. Ja i moje ciało. Uczeń:
6) opisuje podstawowe zasady dbałości o ciało i otoczenie.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie proponują działania prowadzące do oszczędzania prądu.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
opisywać i stosować w życiu metody oszczędzania energii elektrycznej;
wyjaśniać, dlaczego należy oszczędzać prąd elektryczny.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
ankieta.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje uczniom temat ankiety dotyczący oszczędzania energii elektrycznej w domu. Wyjaśnia uczniom zasady konstruowania ankiety .
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑5 osobowe grupy. Każdy zespół po zapoznaniu się z treścią abstraktu oraz drillmapą opracowuje listę pytań do wywiadu. Uczniowie prezentują przed nauczycielem listę pytań. .
Następnie nauczyciel tworzy nowe zespoły, wybierając po jednej osobie z poprzednich zespołów. Powstają również 4‑5 osobowe zespoły. Każdy z członków zespołu przeprowadza wywiad z nową grupą posługując się pytaniami opracowanymi przez jego zespół. Osoba prowadząca wywiad robi notatki. Po wywiadzie następuje powrót do grup i przekazanie sobie informacji na temat pytań ankietowych. Grupy przy pomocy nauczyciela nanoszą poprawki. .
Praca całego zespołu klasowego. Uczniowie ustawiają się w okręgu. Nauczyciel zachęca ich do zabawy: rzuca piłkę lub maskotkę do jednego z uczniów, wypowiadając po angielsku słówko‑pojęcie poznane na lekcji. Uczeń podaje polski odpowiednik, wymienia kolejne słówko po angielsku i rzuca piłką lub maskotką do kolegi lub koleżanki.
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1 i 2.
Praca domowa
Każdy z uczniów ma za zadanie przeprowadzić ankietę wśród 5 osób, a jej wyniki przedstawić w formie graficznej .
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
prąd elektryczny – ukierunkowany ruch nośników ładunków elektrycznych.
Teksty i nagrania
Methods for saving electricity
Saving electricity is extremely important primarily from the perspective of environmental protection. Keep in mind that you’re one out of hundreds of thousands of people who need electricity. Therefore, it’s necessary to ensure that there’s enough electricity for everyone. When you save electricity, there’s no need to generate it in increasingly larger volumes, thus leading to lesser pollution of our environment. Lower power consumption leads to lower electricity bills, which means that you’re saving both money and electricity. There are many ways to save electricity. For instance, you can use energy‑saving light bulbs. You also should unplug your devices, so that they don’t remain in idle mode and take proper care of your household appliances.
Skillful use of electric devices allows to save electricity.
Saving electricity requires changing daily habits.
Saving electricity brings benefits in the form of lower pollution, reduced human impact on the environment and – for families – lower electricity bills.