Temat: Reakcje syntezy

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa

Szkoła podstawowa. Chemia.  

III. Reakcje chemiczne. Uczeń:

2) opisuje, na czym polega reakcja syntezy; podaje przykłady różnych typów reakcji i zapisuje odpowiednie równania; wskazuje substraty i produkty; dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych; obserwuje doświadczenia ilustrujące typy reakcji i formułuje wnioski.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń zapisuje za pomocą symboli i wzorów chemicznych równania reakcji syntezy

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zapisywać równania reakcji syntezy wraz z dobieraniem współczynników, wskazywać substraty i produkty reakcji;

  • przedstawiać na modelach przebieg reakcji syntezy;

  • narysować na modelach przebieg reakcji syntezy;

  • odczytywać i zapisywać słownie przebieg reakcji chemicznej;

  • zastosować się do zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania eksperymentów chemicznych;

  • opisywać eksperyment chemiczny, uwzględniając szkło i sprzęt laboratoryjny, substancje chemiczne, schemat, obserwacje i wnioski.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • komputery z dostępem do internetu, ewentualnie tablety;

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;

  • sprzęt, szkło laboratoryjne oraz odczynniki – patrz opis eksperymentu w komentarzu metodycznym;

  • modele kulkowo‑pręcikowe.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

  3. BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel, nawiązując do poprzedniej lekcji, prosi uczniów o przypomnienie pojęcia reakcji syntezy (łączenia się) oraz zapisanie na tablicy równania reakcji za pomocą symboli (A+B).

  2. Nauczyciel informuje uczniów, że obejrzą film „Badanie reakcji magnezu z jodem”. Zanim to nastąpi, mają sformułować pytanie badawcze oraz hipotezy i zanotować je w dzienniku obserwacji w abstrakcie. Po projekcji nauczyciel pyta uczniów, co zaobserwowali – po wspólnym ustaleniu obserwacji i wniosków notują je w dzienniku obserwacji w abstrakcie.

  3. Chętny uczeń prezentuje przebieg przemiany chemicznej (reakcja magnezu z jodem), z uwzględnieniem substratów i produktów, w formie słownego zapisu. Następnie zapisuje to samo równanie za pomocą symboli pierwiastków i wzoru związku chemicznego na tablicy. Bilansuje je – nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje modele kulkowo‑pręcikowe. Prosi o ułożenie równania reakcji z przebiegu eksperymentu prezentowanego na filmie. Monitoruje przebieg pracy, udziela rad i sprawdza poprawność wykonania zadania.

  5. Nauczyciel przedstawia przykłady reakcji syntezy wyświetlając na tablicy multimedialnej galerię przedstawiającą przykłady reakcji syntezy i wspólnie z uczniami omawia je.

  6. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje modele kulkowo‑pręcikowe i na podstawie tabeli z przykładowymi reakcjami syntezy prosi o ułożenie równań reakcji dla poszczególnych reakcji. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych modeli.

  7. Pod koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń interaktywnych – praca indywidualna.

Faza podsumowująca

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

synthesis reaction (combination reaction)
synthesis reaction (combination reaction)
RFCNZdHmg8lC0
Nagranie słówka: synthesis reaction (combination reaction)

reakcja syntezy (reakcja łączenia) – przemiana chemiczna polegająca na łączeniu się dwóch lub większej liczby substratów w jeden produkt

Teksty i nagrania

Rkoki2KLED8Jq
Nagranie abstraktu

Synthesis reactions

  • Synthesis reaction (combination) is a type of chemical reaction that results in only one product from two or more substrates.

synthesis reaction