Temat: Stężenie procentowe roztworu – gęstość

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

V. Woda i roztwory wodne. Uczeń:

7) wykonuje obliczenia z zastosowaniem pojęć: rozpuszczalność, stężenie procentowe (procent masowy), masa substancji, masa rozpuszczalnika, masa roztworu, gęstość roztworu (z wykorzystaniem tabeli rozpuszczalności lub wykresu rozpuszczalności).

Ogólny cel kształcenia

Uczeń rozwiązuje zadania z uwzględnieniem gęstości

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • obliczać masę wskazanej objętości roztworu na podstawie jego gęstości;

  • obliczać zawartość substancji rozpuszczonej w określonej jednostce objętości roztworu.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

  3. BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel w celu przypomnienia uczniom wiadomości dotyczących stężenia procentowego roztworu, prosi o zdefiniowanie pojęcia gęstości, podanie jego wzoru z uwzględnieniem jednostek na jego obliczenie. Wyświetla na tablicy multimedialnej zadania z abstraktu i wraz z uczniami analizuje ich rozwiązania.

  2. Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej prezentację przedstawiającą etapowe rozwiązanie zadania na obliczanie stężenia procentowego z uwzględnieniem gęstości (przykładowe zadanie w komentarzu metodycznym).

  3. Prowadzący zajęcia podaje uczniom kolejno zadania, prosząc chętnych do rozwiązywania ich przy tablicy (przykładowe zadanie w komentarzu metodycznym). Pozostali rozwiązują zadania w zeszytach – praca w parach.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z abstraktu (praca indywidualna).

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:

    • Dziś nauczyłem się…

    • Zrozumiałem, że…

    • Zaskoczyło mnie…

    • Dowiedziałem się…

    W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

Komentarz metodyczny

Przykładowe zadania do rozwiązywania na lekcji:

Zadanie 1.

Jakie jest stężenie procentowe roztworu otrzymanego po rozpuszczeniu 10 g substancji w 90 cm3 benzyny? Gęstość benzyny wynosi 0,7 g/cmIndeks górny 3.

Odp. Po rozpuszczeniu 10 g substancji w 90 cmIndeks górny 3 benzyny otrzymano roztwór o stężeniu 13,(7)%.

Zadanie 2.

Ile gramów kwasu siarkowego(VI) znajduje się w 0,7 dm3 roztworu o stężeniu 48,3%? Gęstość tego roztworu wynosi 1,3 g/cmIndeks górny 3.

Odp. W 0,7 dmIndeks górny 3 roztworu o stężeniu 48,3% znajduje się 439,53 g kwasu siarkowego(VI).

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

percent concentration of the solution
percent concentration of the solution
R10UOJGKzlPTI
Nagranie słówka percent concentration of the solution.

stężenie procentowe roztworu – liczba gramów substancji rozpuszczonej w 100 g roztworu (wyrażona w procentach)

Teksty i nagrania

RrBEU7rQhUkjA
Nagranie audio przedstawia tematykę Density of the solution.

Percent concentration of the solution - density

The density of the solution is a physical quantity and means the mass of a given volume unit of the solution. This value changes with temperature. If the solution has a density of 1.05gcm3,, it means that 1 cm Indeks górny 3 of the solution has a mass of 1.05 g.

The density of the solution can be calculated using the formula: dr =mrVr

mr – mass of the solution
Vr– volume of the solution

The density of the solution can be expressed in different units, for example: gcm3, gdm3, kgdm3. In our calculations we will use the following unit gcm3.

  • The density of the solution can be calculated using the formula: dr = mrVr

  • If the density of the solution is known, it is possible to determine the mass of given volume.

  • The density of the solution can be expressed in different units, for example: gcm3, gdm3, kgdm3.