Lesson plan (Polish)
Temat: Stężenie procentowe roztworu – gęstość
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa:
Szkoła podstawowa. Chemia.
V. Woda i roztwory wodne. Uczeń:
7) wykonuje obliczenia z zastosowaniem pojęć: rozpuszczalność, stężenie procentowe (procent masowy), masa substancji, masa rozpuszczalnika, masa roztworu, gęstość roztworu (z wykorzystaniem tabeli rozpuszczalności lub wykresu rozpuszczalności).
Ogólny cel kształcenia
Uczeń rozwiązuje zadania z uwzględnieniem gęstości
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
obliczać masę wskazanej objętości roztworu na podstawie jego gęstości;
obliczać zawartość substancji rozpuszczonej w określonej jednostce objętości roztworu.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.
Faza realizacyjna
Nauczyciel w celu przypomnienia uczniom wiadomości dotyczących stężenia procentowego roztworu, prosi o zdefiniowanie pojęcia gęstości, podanie jego wzoru z uwzględnieniem jednostek na jego obliczenie. Wyświetla na tablicy multimedialnej zadania z abstraktu i wraz z uczniami analizuje ich rozwiązania.
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej prezentację przedstawiającą etapowe rozwiązanie zadania na obliczanie stężenia procentowego z uwzględnieniem gęstości (przykładowe zadanie w komentarzu metodycznym).
Prowadzący zajęcia podaje uczniom kolejno zadania, prosząc chętnych do rozwiązywania ich przy tablicy (przykładowe zadanie w komentarzu metodycznym). Pozostali rozwiązują zadania w zeszytach – praca w parach.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z abstraktu (praca indywidualna).
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
Komentarz metodyczny
Przykładowe zadania do rozwiązywania na lekcji:
Zadanie 1.
Jakie jest stężenie procentowe roztworu otrzymanego po rozpuszczeniu 10 g substancji w 90 cm3 benzyny? Gęstość benzyny wynosi 0,7 g/cmIndeks górny 33.
Odp. Po rozpuszczeniu 10 g substancji w 90 cmIndeks górny 33 benzyny otrzymano roztwór o stężeniu 13,(7)%.
Zadanie 2.
Ile gramów kwasu siarkowego(VI) znajduje się w 0,7 dm3 roztworu o stężeniu 48,3%? Gęstość tego roztworu wynosi 1,3 g/cmIndeks górny 33.
Odp. W 0,7 dmIndeks górny 33 roztworu o stężeniu 48,3% znajduje się 439,53 g kwasu siarkowego(VI).
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
stężenie procentowe roztworu – liczba gramów substancji rozpuszczonej w 100 g roztworu (wyrażona w procentach)
Teksty i nagrania
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie audio przedstawia tematykę Density of the solution.
Percent concentration of the solution - density
The density of the solution is a physical quantity and means the mass of a given volume unit of the solution. This value changes with temperature. If the solution has a density of , it means that 1 cm Indeks górny 33 of the solution has a mass of 1.05 g.
The density of the solution can be calculated using the formula:
– mass of the solution
– volume of the solution
The density of the solution can be expressed in different units, for example: , , . In our calculations we will use the following unit .
The density of the solution can be calculated using the formula:
If the density of the solution is known, it is possible to determine the mass of given volume.
The density of the solution can be expressed in different units, for example: , , .