Temat: Jak zmienia się przyroda wiosną i latem?

Autor: Zyta Sendecka

Adresat

Uczeń klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa IV

VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:

6) wymienia i opisuje czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania organizmów do życia;

Cel lekcji

Uczniowie omawiają przystosowania roślin i zwierząt do wiosny i lata.

Kryteria sukcesu

  • wyjaśnisz, jaki wpływ ma temperatura i długość dnia na występowanie określonych gatunków roślin;

  • opiszesz, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie ożywionej wiosną i latem;

  • omówisz zagrożenia ze strony organizmów aktywnych wiosną i latem oraz sposoby uniknięcia ich.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/formy pracy

Pogadanka, praca z tekstem, burza mózgów, runda zdań podsumowujących.

Praca indywidualna oraz praca frontalna.

Środki dydaktyczne

  • abstrakt;

  • tablica interaktywna lub tradycyjna;

  • tablety/komputery.

Fazy lekcji

Wstępna

1. Nauczyciel, nawiązując do poprzednich lekcji, prosi ochotników lub wybranych uczniów o odpowiedź na następujące pytania:

  • Co dzieje się z temperaturą powietrza i długością dnia na wiosnę?

  • Jakie warunki panują latem w Polsce?

2. Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.

Realizacyjna

1. Nauczyciel poleca uczniom, żeby przeczytali fragment pt. „Nadejście wiosny” i wynotowali nazwy dwóch roślin, które zakwitają z początkiem wiosny oraz nazwy trzech ptaków, które w tym czasie przylatują do Polski.

2. Nauczyciel pyta podopiecznych, dlaczego wypisane przez nich gatunki ptaków opuszczają kraje, w których zimowały. Odpowiedzi zapisuje na tablicy. Następnie prosi uczniów, aby skonfrontowali swoje przypuszczenia z fragmentem pt. „Pełnia życia – przyroda latem” i wskazali rzeczywiste powody przylotu ptaków do Polski.

3. Uczniowie czytają fragment pt. „Latem należy zachować ostrożność”. Wyszukują w nim informacje o zwierzętach, które w czasie lata mogą być niebezpieczne oraz o sposobach uchronienia się przed nimi.

4. Nauczyciel prezentuje zdjęcia wybranych gatunków owadów (ilustracja interaktywna „Owady”). Uczniowie określają cechy charakterystyczne dla każdego z nich oraz omawiają zasady zachowania się w kontakcie z nimi.

5. Uczniowie samodzielne wykonują ćwiczenie interaktywne.

Podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, żeby dokończyli przynajmniej jedno ze zdań:

  • Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem się, że...

  • Po dzisiejszej lekcji umiem…

  • Po dzisiejszej lekcji wiem, dlaczego...

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

parasite
parasite
R1OKIgFJJ8NnP
nagranie dźwiękowe słówka

pasożyt – organizm, który nie zdobywa pokarmu samodzielnie, lecz posila się kosztem innego organizmu, zwanego żywicielem; pasożyt ma korzyści ze współżycia, natomiast żywiciel ponosi szkody

early spring
early spring
RZFfLWCeCVquB
nagranie dźwiękowe słówka

przedwiośnie – klimatyczna pora roku na przełomie zimy i wiosny, charakteryzująca się temperaturą powietrza w granicach 0–5°C, stopniowo rosnącą; z rzadka pojawiają się jeszcze przymrozki; dni stają się coraz dłuższe

spawn
spawn
R111Xb1mBaHHo
nagranie dźwiękowe słówka

skrzek – skupisko jaj płazów (np. żab i ropuch), w którym jaja otoczone są wspólną galaretowatą otoczką chroniącą je przed niekorzystnymi warunkami środowiska

Teksty i nagrania

RD4WzYfcGbjg9
nagranie dźwiękowe abstraktu

How nature changes in spring and summer?

The common hazel catkins blooming in the second half of February are one of the first signs of the coming spring. Their appearance is the conventional beginning of early spring. Despite the low temperature, between the melting snow, flowers grow: snowdrops and anemones. There are also the first birds returning from warm countries: skylarks and lapwings, which can tolerate low temperatures relatively well.

Calendar spring starts on March 21. Then the whole nature comes to life. The days become longer, it gets warmer. There are frosts only at night. Melting snow is falling here and there, the humidity of the earth and air increases. The prolonged day and higher temperatures cause major changes in the plant world. In March, the first (after the hazel) trees and bushes come to life. Seeds of annual plants sprout also. However most plants bloom in late spring.

Insects, being food for a growing number of birds returning from warmer countries, wake up from winter sleep. Amphibians such as frogs and toads begin to croak and spawn, from which new individuals will develop. Birds build nests and lay eggs. Spring is ideal for animals for breeding, because they have a large amount of food.

Calendar summer starts on June 22. This is the hottest period of the year. The days are long, often hot, and the nights are warm. So it is the time most favorable for the development of plants. Many of them bloom then, others are beginning to bear fruit.

The lush development of vegetation favors herbivorous animals, including insects. Birds that flew in the spring now have the best conditions to bring up their offspring. Many other animals also enjoy the richness of food and good weather. They are eating up to store in their bodies fat for the winter. In mammals, the young are growing fast and learning the survival skills of their parents.

Summer is the time of harvest and field work. Animals that have learned to use human activity can count on an abundance of food. During harvests, it is also easier for predators to get food, because the burrows of small animals are uncovered and you can hunt for something faster.

At the end of summer, when the chicks are brought up, feathered and can fly, the birds gather in large groups and prepare for departure. It is during this period that you can observe ‘clouds’ of starlings and swallows hanging on trees and electric wires.

Hot days and abundance of food are also good for animals that may be dangerous to us. When going on a trip, it is worth taking with you mosquito and tick repellent. After returning from the forest, you should carefully examine your body, especially those parts that were exposed. If you find a tick, you have to go to the doctor and ask him to remove it as soon as possible. Ticks can carry dangerous diseases.

You should also not eat unwashed fruit. They may contain different larvae of parasites. Be careful of bees and wasps. It is better to avoid these insects – you can accidentally hit them and irritate them.

  • Longer days and higher temperatures in spring favor the release of leaves by plants and germination of seeds.

  • Higher temperature and vegetation development improve the living conditions of herbivorous animals, and thus predators that feed on them.

  • Summer is the period of the highest air temperature. This is the time when animals have no problems finding food.