Lesson plan (Polish)
Temat: Ameryka Północna i Południowa – położenie geograficzne
Autor: Magdalena Jankun
Adresat
Uczeń klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XVI. Wybrane problemy i regiony geograficzne Ameryki Północnej i Południowej: rozciągłość południkowa i ukształtowanie powierzchni(…)
Cel lekcji:
Uczeń określi położenie geograficzne oraz omówi linię brzegową Ameryki.
Kryteria sukcesu
określisz położenie geograficzne Ameryki Północnej i Południowej;
wskażesz najbardziej skrajne punkty obu Ameryk;
omówisz linię brzegową Ameryki Północnej i Ameryki Południowej;
obliczysz rozciągłość równoleżnikową i południkową Ameryki Północnej i Południowej.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Metody/formy pracy
z wykorzystaniem narzędzi ICT;
praca z materiałem edukacyjnym oraz multimedialnymi na platformie e‑podręczniki.pl;
opracowanie planu trasy;
dyskusja;
praca indywidualna, praca w parach oraz całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik do nauczania geografii;
tablica interaktywna;
mapa fizyczna Ameryki Północnej i Południowej;
LearningApps;
atlasy geograficzne;
rzutnik multimedialny;
tablety/komputery.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel za pomocą programu LearningApss wyświetla grę „Odsłoń obrazek” i wprowadza uczniów w temat lekcji.
Praca w parach. Uczniowie, korzystając z atlasów geograficznych oraz z przyrządów pomiarowych, szacują wielkość Ameryki Północnej i Południowej.
Przykładowe osoby podchodzą do tablicy i przedstawiają swój sposób liczenia.
Uczniowie sprawdzają dane dotyczące wielkości kontynentu w materiałach źródłowych.
Realizacyjna
Nauczyciel prosi o wskazanie na mapie ściennej umownej granicy między Ameryką Północną i Południową.
Uczniowie, pracując w parach, korzystają z atlasów geograficznych i określają położenie geograficzne obu Ameryk.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej mapę hipsometryczną Ameryka z e‑podręcznika, do której podchodzą uczniowie i podają informacje na temat położenia geograficznego.
Uczniowie pracują w parach i wyszukują w atlasie geograficznym skrajne punkty obu Ameryk. Określają ich położenie matematyczne.
Wybrani uczniowie wskazują punkty na mapie ściennej i odczytują współrzędne geograficzne.
Uczniowie w parach obliczają rozciągłość południkową Ameryki, gdyż jest lądem o największej rozciągłości południkowej. Nauczyciel dopowiada, że Ameryka ciągnie się od Wysp Arktycznych na północy do Ziemi Ognistej na południu. Nauczyciel w celu przypomnienia uczniom sposobu obliczeń odwołuje się do zasobów internetu.
Uczniowie pracują w parach i korzystają z atlasów geograficznych. Przygotowują informacje dotyczące linii brzegowej obu Ameryk. Dostrzegają, że Ameryka Północna ma bardziej rozwiniętą linię brzegową niż Ameryka Południowa. Wskazują na mapie ściennej Ameryki Północnej i Ameryki Południowej obiekty geograficzne zaliczane do poziomego ukształtowania powierzchni.
Praca w parach. Zaplanuj podróż dla turystów, którzy chcą droga wodną dostać się z Los Angeles do Nowego Jorku. Oszacuj odległość oraz podaj akweny wodne, przez które będą przepływać. Zaplanuj najkrótszą trasę.
Wybrane pary prezentują wyniki na forum klasy.
Podsumowująca
Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia na tablicy interaktywnej.
Nauczyciel ocenia uczniów, biorąc pod uwagę wkład i ich możliwości.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
przesmyk - wąski pas lądu łączący dwa większe obszary lądowe, oddzielający od siebie dwa morza lub oceany.
kanał Panamski - sztuczny kanał wodny położony w Panamie na Przesmyku Panamskim. Łączy wody Oceanu Atlantyckiego z wodami Oceanu Spokojnego. Długość kanału wynosi 81,6 km, szerokość 91,5‑305 m. Przesmyk- wąski pas lądu łączący dwa większe obszary lądowe, oddzielający od siebie dwa morza lub oceany.
Teksty i nagrania
North and South America – geographic location
Two large landmasses lying in the Western Hemisphere are referred to by one name – America. The larger of the two, with the surface of 24.2 million km Indeks górny 22 , is located entirely in the Northern Hemisphere – it is North America, the third largest continent on Earth. A slightly smaller landmass with an area of 17.8 million km Indeks górny 22 crosses the Equator, and the major part of the continent lies in the Southern Hemisphere, which is why we call it South America. Both continents are connected by a land bridge with its narrowest point in the Isthmus of Panama - the width of 46 km. The second „bridge” consists of archipelagos of islands lying in the east of the Caribbean Sea. The biggest are the Great Antilles. For several centuries, they were called West India, because the first exploratory expeditions, who reached them, believed they were India. A continental bridge from the Isthmus of Tehuantepec to the Panama Canal and the island bridge are distinguished as Central America, which geographically belong to North America.