Lesson plan (Polish)
Temat: Gady
Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (biologia).
Podstawa programowa
Klasa IV
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
7) rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie opisują cechy charakterystyczne dla gadów.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wskazywać charakterystyczne cechy budowy gadów;
wymieniać przystosowania gadów do życia z daleka od wody;
rozpoznawać gady występujące w Polsce;
wyjaśniać, dlaczego wszystkie gady w Polsce są objęte ochroną.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
ilustracje przedstawiające kolejne etapy cyklu życiowego gadów z miejscem na opis.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel poleca podopiecznym, żeby przeczytali fragment pt. „Jak przeżyć z dala od wody?”. Uczniowie sporządzają notatkę odpowiadającą na pytanie zawarte w tytule fragmentu. Ochotnik lub wskazany przez nauczyciela uczeń odczytuje swoją notatkę. Nauczyciel prostuje ewentualne nieścisłości lub błędy .
Nauczyciel prosi uczniów, żeby wyjaśnili pojęcie zmiennocieplności. Następnie pyta, czy ta cecha gadów pomaga im przetrwać na lądzie, czy też to utrudnia .
Nauczyciel rozdaje uczniom ilustracje przedstawiające kolejne etapy cyklu życiowego gadów. Uczniowie opisują je i układają w odpowiednim porządku.
Po wykonaniu zadania uczniowie porównują efekty swojej pracy z ilustracją interaktywną. Uzupełniają ewentualne braki, korygują błędy .
Uczniowie oglądają fotografie przedstawicieli czterech grup gadów („Galeria 1”) i zapisują w zeszytach nazwy poszczególnych grup oraz reprezentujące je gatunki.
Uczniowie czytają fragment pt. „Gady żyjące w Polsce”. Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawiające wybrane gatunki gadów występujących na terenie naszego kraju ( „Galeria 2”). Uczniowie opisują charakterystyczne dla nich cechy .
Nauczyciel poleca uczniom, żeby w dostępnych sobie źródłach, na przykład w Internecie, wyszukali informacje na temat ochrony gadów w Polsce.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Praca domowa
Wykonaj polecenia nr 2.1 w abstrakcie.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
zmiennocieplność – temperatura ciała zależy od temperatury otoczenia
gady – zwierzęta o suchej skórze pokrytej łuskami lub tarczkami; należą do nich m.in. węże, jaszczurki i żółwie
jajorodność – forma rozrodu płciowego zwierząt, w którym zarodki rozwijają się w jaju zaopatrzonym w substancje odżywcze
jajożyworodność – forma rozrodu; młody organizm rozwija się w jaju, z którego wylęga się jeszcze w ciele samicy
Teksty i nagrania
Reptiles
Reptiles, like amphibians, are quadrupeds (with the exception of snakes, whose ancestors used to have appendages millions of years ago). In contrast to amphibians, reptiles can spend their entire life away from water. All reptiles breathe atmospheric air through lungs. They are oviparous animals, with certain species being ovoviviparous. They lay eggs exclusively on land. They are protected from drying out by special membranes and strong, leathery casing, sometimes saturated with calcium salts. When eggs hatch, the young whose internal structure and appearance closely resembles adult specimens emerge – therefore, they have no larval form. The skin of reptiles is covered in scales or scutes. This makes their skin completely impermeable to water, which allows them to survive far away from it. Some reptiles even inhabit the desert. Reptiles can be classified into several groups.
Serpents are legless reptiles. They move by bending their body and using scales on their abdomen.
Lizards usually have appendages. Some of them are legless – they differ from serpents by the absence of scales on their abdomen.
Turtles are distinguished by a body covered with casing made of large scales.
Crocodiles resemble large lizards, but their bodies are covered by hard horny scales.
Reptiles have an important role to play in nature. First of all, wherever they are present they act as predators who reduce the population of other animals. They themselves also constitute a source of food for many birds and mammals. Secondly, snake venom is used as an ingredient in various medicines. In certain countries, venomous snakes are hunted or bred specifically for this purpose.
Poland is a country in which winter reigns part of a year. So, it is not a reptile country. At least 9 species of these animals live in our country: 4 species of lizards, 4 species of snakes and 1 species of turtles. There are also reports on other species of reptiles in Poland. They are usually wild animals, but sometimes one can also encounter animals that escaped the breeders, especially turtles.
Reptiles are fully adapted to life on land. They lay eggs on land, breathe through lungs, their skin does not permeate water and is covered with scales or scutes.
Modern reptiles belong to only several groups, the most prominent of which include serpents, lizards, turtles and crocodiles.