Temat: Na Zachodzie bez zmian. Działania na froncie zachodnim do 1916 roku

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VII szkoły podstawowej

XXV. I wojna światowa. Uczeń:

3) omawia specyfikę działań wojennych: wojna pozycyjna, manewrowa, działania powietrzne i morskie.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają specyfikę działań wojennych w latach 1914‑1916.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • Najważniejsze bitwy na froncie zachodnim w latach 1914‑1916;

  • Warunki życia w okopach;

  • Konsekwencje wojny pozycyjnej.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi o przypomnienie wiadomości z lekcji: Europa schodzi ze sceny. Wybuch I wojny światowej.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Polecenia 1. Uczniowie analizują mapę i wskazują przebieg frontu na froncie zachodnim, charakteryzują jego dynamikę.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Polecenia 2. Uczniowie słuchają audycji na temat bitwy nad Marną. Jaką rolę odegrały w niej paryskie taksówki? Jakie były skutki bitwy?.

  2. Nauczyciel wyjaśnia, na czym polegała wojna pozycyjna. W wykładzie wykorzystuje fotografie zamieszczone w e‑podręczniku .

  3. Następnie zaprasza uczniów do rozmowy o społecznych skutkach ustabilizowania się frontu. Uczniowie wykonują Polecenie 3. Czytają fragment tekstu dotyczący życia frontowego we Flandrii u schyłku 1914 roku. Na podstawie tekstu opisują zachowania żołnierzy walczących w okopach frontu zachodniego. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej .

  4. Nauczyciel wyjaśnia, że podobne postawy zanikają w toku wojny. Przyczyną są podejmowane przez walczące strony próby wyjścia z impasu, skutkujące bitwami przynoszącymi ogromne ofiary w ludziach. Wskutek strat ludzkich dochodzi do dehumanizacji przeciwników wojennych.

  5. Nauczyciel przechodzi do przykładów: przybliża uczniom dzieje bitwy pod Verdun i nad Sommą oraz metody podejmowane przez Niemców, Brytyjczyków i Francuzów w celu przełamania frontu.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1. Porządkują informacje dotyczące działań na froncie zachodnim. Po wykonaniu ćwiczenia w rozmowie z nauczycielem uzasadniają krótko słynne sformułowanie dotyczące frontu zachodniego w czasie I wojny światowej: „na Zachodzie bez zmian”. Podają argumenty za i przeciw. Nauczyciel wyjaśnia źródło tego sformułowania: powieść Ericha Remarque’a. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny oraz oceny pracy prowadzącego i innych uczniów.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza), którym jest pisemne wykonanie Polecenia 3 z e‑podręcznika.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

trench warfare
trench warfare
RSOk0NsfoK4od
Nagranie dźwiękowe słówka.

wojna pozycyjna – wojna, podczas której obie walczące strony zajmują silnie umocnione pozycje; między walczącymi stronami znajduje się tzw. ziemia niczyja, nad którą żadna ze stron nie ma kontroli.

breastwork
breastwork
Rc4q922GanTvM
Nagranie dźwiękowe słówka.

przedpiersie okopu – część okopu, nasyp ziemny chroniący przed pociskami nieprzyjaciela, stanowiący podparcie obsługiwanej broni.

no man's land
no man's land
R13XvHta0xKK7
Nagranie dźwiękowe słówka.

ziemia niczyja – pas ziemi między okopami walczących stron, poza kontrolą którejkolwiek z nich

offensive
offensive
R1ZERFP0oJZAB
Nagranie dźwiękowe słówka.

ofensywa – natarcie

entanglements
entanglements
RFQ8Metu1u7fZ
Nagranie dźwiękowe słówka.

zasieki – zapora z drutu kolczastego

Battle of the Somme
Battle of the Somme
RxtrQRSTu7pCO
Nagranie dźwiękowe słówka.

Bitwa nad Sommą – największa i najkrwawsza bitwa I wojny światowej pomiędzy wojskami państw Ententy (głównie angielskimi) a Cesarstwem Niemieckim. Zakończyła się zwycięstwem państw Ententy. W wyniku jej trwania (lipiec‑listopad 1916) śmierć poniosło ponad milion ofiar.

Battle of Verdun
Battle of Verdun
RN4bfuf00i5Z6
Nagranie dźwiękowe słówka.

Bitwa pod Verdun – bitwa pomiedzy Francją a Niemcami trwająca od lutego do grudnia 1916 r. W czasie jej trwania obie strony poniosły ciężkie straty tracąc po blisko 350 tys. żołnierzy. Zakończyła się taktycznym zwycięstwem wojsk francuskich.

Battle of Jutland
Battle of Jutland
R1GLbRqXWsdaa
Nagranie dźwiękowe słówka.

Bitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej stoczona między marynarkami wojennymi Wielkiej Brytanii i Cesarstwa Niemieckiego 31 maja i 1 czerwca 1916 r. Taktyczne zwycięstwo odnieśli Niemcy, którzy utracili mniej okrętów i poległych marynarzy.

Teksty i nagrania

R143Q7yuquXtl
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

All quiet on the Western Front. Events on the Western Front until 1916.

For the Germans, blitzkrieg was a solution to the lack of strategic resources. This means its basic goal was to crush France and take over its industry, and then move to the East and win against Russia. After the war started, the Germans indeed reached Paris really quickly. However, the French managed to stop the German attack in the Battle of the Marne. That battle irreversibly ended the traditional war manoeuvres in Western Europe. Thus, trench warfare started which pushed millions of soldiers into trenches for a long time. The trenches had hundreds of kilometers and they ran along the front line. In 1916, after two years of dramatically long conflict, Germany as the first attempted to break the Western front. From the end of February until June of 1916 battle of Verdun was fought. In July of that year the counteroffensive was initiated. It was launched by the British and the French (Battle of the Somme). Soon, battle of Verdun recommenced. However, none of those battles that took place simultaneously until the end of 1916 changed the front line.