Temat: Mniejszości narodowe II RP i konflikty na tle narodowościowym

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXX. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń:

  1. charakteryzuje społeczną, narodowościową i wyznaniową strukturę państwa polskiego.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie zapoznają się ze strukturą narodowościową i wyznaniową odrodzonego państwa polskiego, dostrzegając przyczyny konfliktów narodowościowych

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać najważniejsze mniejszości narodowe, zamieszkujące obszar II RP;

  • charakteryzować politykę państwa polskiego względem mniejszości narodowych i jej skutki;

  • opisywać różnice w stosunku mniejszości narodowych do państwa polskiego.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do lekcji w e‑podręczniku oraz przejrzenie w Internecie zdjęć z epoki ukazujących mozaikę narodowościową w II RP (na przykład w Narodowym Archiwum Cyfrowym, na stronie Ośrodka Karta lub na portalu Polona).

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel wyświetla uczniom diagramy z e‑podręcznika prezentujące liczebność mniejszości narodowych w II RP. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Jak zmieniała się liczebność grup mniejszościowych między 1921 a 1931 rokiem? Nauczyciel zwraca uwagę, jaki wpływ na to miała tylko „inna” metoda obliczeń.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie indywidualnie lub w parach Ćwiczenia 1. Materiał ikonograficzny prezentuje na tablicy multimedialnej. Uczniowie analizują mapę, a następnie odpowiadają na pytanie, które z podanych (prawdziwych) stwierdzeń można uznać za komentarz do mapy. Wykonując ćwiczenie, jednocześnie zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat mniejszości narodowych. Nauczyciel przypomina, że głównym zadaniem uczniów w czasie lekcji będzie analiza polityki polskiej względem mniejszości narodowych w okresie II RP i poznanie cech charakterystycznych tych mniejszości Nauczyciel zachęca uczniów do notowania swoich pytań i spostrzeżeń na małych karteczkach samoprzylepnych. Udziela uczniom informacji zwrotnej.

  2. W celu poszerzenia wiedzy uczniowie wykonują dodatkowo Ćwiczenia 2‑4 dotyczące trudnych relacji między państwem polskim a mniejszościami narodowymi (Ukraińcami, Żydami czy Litwinami). Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  3. Następnie prosi uczniów o wykonanie Polecenia 1. Uczniowie analizują wybrane zapisy z traktatu mniejszościowego oraz argumentację historyków. Nauczyciel ponownie zachęca uczniów do notowania swoich spostrzeżeń na małych karteczkach samoprzylepnych. Dodaje informacje o przejawach dyskryminacji (getto ławkowe, Bereza Kartuska, ekscesy antysemickie, obóz w Jabłonnej (1920), wydarzenia w Przytyku w 1937 roku czy Myślenicach w 1936 roku; o terrorze antyżydowskim ONR‑Falangi). Jeśli starczy czasu, nauczyciel proponuje uczniom krótką rozmowę na temat wniosków z Polecenia 2.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie odczytują zapisane na kartkach wybrane przez siebie fakty i argumenty, przyklejają je do tablicy. Następnie wszyscy wspólnie wraz z nauczycielem zastanawiają się, według jakiego kryterium można je uszeregować. Kartki samoprzylepne na tablicy są porządkowane według wspólnych ustaleń, z zachowaniem przyjętej hierarchii ważności. Nauczyciel dba o udzielanie informacji zwrotnej. Na koniec podsumowuje efekty pracy. Uczniowie wykonują dokumentację fotograficzną zadania.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: uczniowie zapoznają się z zagadnieniem „Żydzi i Ukraińcy w sejmie II RP” lub „Piłsudski i ludność żydowska”. Przygotowują notatkę prasową na ten temat.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Assimilation
Assimilation
R1VsqjPHhtVZH
Nagranie słówka: Assimilation

Asymilacja - ujednolicenie, upodobnienie, dopasowanie się, dostosowanie.

Cultural autonomy
Cultural autonomy
Rk3GDYWufd2DY
Nagranie słówka: Cultural autonomy

Autonomia kulturalna – zachowanie odrębności religijnej i kulturowej, przy jednoczesnej lojalności wobec państwa

Centralization
Centralization
RnGPHW2oSA8HK
Nagranie słówka: Centralization

Centralizacja – skupienie czegoś w jednym miejscu

Bench ghettos
Bench ghettos
RQEnu7X3lgz1s
Nagranie słówka: Bench ghettos

Getta ławkowe - zmuszanie studentów żydowskich do zajmowania wyłącznie wyznaczonych im miejsc w salach wykładowych.

Goy
Goy
Ra04yhV4JX03B
Nagranie słówka: Goy

Goj – nie‑Żyd

Canon
Canon
R1KpVrBMylixF
Nagranie słówka: Canon

Kanon – tu: zbiór podstawowych danych

Border Protection Corps (KOP)
Border Protection Corps (KOP)
RHaNmRBJnRDw8
Nagranie słówka: Border Protection Corps (KOP)

KOP – Korpus Ochrony Pogranicza, utworzony w 1924 roku jako formacja wojskowa przeznaczona do ochrony wschodniej granicy.

Nalewki
Nalewki
R1U1YV1e6Sab3
Nagranie słówka: Nalewki

Nalewki - jedna z ulic w Warszawie, która była zamieszkana przez Żydów.

Numerus clausus
Numerus clausus
RzhGTSRQisBd0
Nagranie słówka: Numerus clausus

Numerus clausus (łac. – zamknięta liczba) – zasada wprowadzona na niektórych polskich uczelniach, zgodnie z ktorą przyjmowały one tylko 10% studentów żydowskich; adekwatnie do wielkości tej mniejszości w Polsce. Jako pierwsza getto ławkowe wprowadziła w 1936 roku Politechnika Lwowska.

ONR–Falanga
ONR–Falanga
R1U1DXHrjWTNm
Nagranie słówka: ONR---Falanga

ONR‑Falanga – nielegalna organizacja polityczna powstała w 1935 w wyniku rozłamu dokonanego przez B. Piaseckiego w Obozie Narodowo‑Radykalnym, który z kolei wyodrębnił się podczas kryzysu politycznego w Narodowej Demokracji; działała głównie na wyższych uczelniach, głosiła hasła nacjonalistyczne, antysemickie i prokatolickie, miała wsparcie Kościoła katolickiego, a od 1936 przez pewien czas współpracowała z sanacyjnym Obozem Zjednoczenia Narodowego; liczyła ok. 5 tys. Członków.

Organization of Ukrainian Nationalists (OUN)
Organization of Ukrainian Nationalists (OUN)
R1VivvsrlyvFy
Nagranie słówka: Organization of Ukrainian Nationalists (OUN)

OUN – Organizacja Ukraińskich Nacjonalistów (ukr. Orhanizacija ukrajinśkych nacionalistiw), ukraińska organizacja polityczna, powstała w  1929 z połączenia Ukraińskiej Organizacji Wojskowej i kilku mniejszych grupek nacjonalistycznych, działała w konspiracji

Allotment
Allotment
R19CHPsPiQDfH
Nagranie słówka: Allotment

Parcelacja - ustalony podział gruntu na mniejsze części

Sovereign
Sovereign
RdOFQ3vdS7VJJ
Nagranie słówka: Sovereign

Suweren – tu: – naród, społeczność (także międzynarodowa)

Ukrainian Military Organization (UOW)
Ukrainian Military Organization (UOW)
R1Vucruz9KUF8
Nagranie słówka: Ukrainian Military Organization (UOW)

UOW – Ukraińska Organizacja Wojskowa (ukr. Ukrajinśka wijśkowa orhanizacija), ukraińska podziemna organizacja zbrojna, założona w 1920 przez byłych oficerów Korpusu Strzelców Siczowych i Ukraińskiej Armii Galicyjskiej.

Teksty i nagrania

RNX5stRDUxgUH
Nagranie abstraktu

The National Minorities of the Second Polish Republic and the National Conflicts

According to the general population census, the Second Polish Republic had 27 inhabitants in 1921; the Poles constituted ca. 69% of the population. The rest was made up of (approximately): Ukrainians (14%), Jews (8%), Belarussians (4%), and Germans (4%). The Eastern Borderlands (Kresy) were also home to Lithuanians. The Czechs that lived in the Southern areas of Poland and Tatars constituted small minority groups as well. When it comes to ethnic groups, the Lemkos, Boykos, and Hutsuls, inhabiting the mountainous areas of the Eastern Carpathians, were present.