Temat: Co to jest GPS?

Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (geografia).

Podstawa programowa

Klasa VI Geografia
III. Lądy i oceany na Ziemi: rozmieszczenie lądów i oceanów, pierwsze wyprawy geograficzne. Uczeń:

  1. wskazuje na globusie i mapie świata: bieguny, równik, południk zerowy i 180°, półkule, zwrotniki i koła podbiegunowe;

  2. wymienia nazwy kontynentów i oceanów oraz wskazuje ich położenie na globusie i mapie świata oraz określa ich położenie względem równika i południka zerowego;
    VI. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno‑geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa. Uczeń:

  3. odczytuje szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na globusie i na mapie;

Klasa VI
2. Orientacja w terenie. Uczeń:
4) identyfikuje na planie i mapie topograficznej miejsce obserwacji i obiekty w najbliższym otoczeniu, określa wzajemne położenie obiektów na planie, mapie topograficznej i w terenie;
12. Lądy i oceany. Uczeń:

  1. wskazuje na globusie: bieguny, równik, południk zerowy i 180°, półkule, kierunki główne oraz lokalizuje kontynenty, oceany i określa ich położenie względem równika i południka zerowego;

  2. wskazuje na mapie świata: kontynenty, oceany, równik, południk zerowy i 180°, bieguny;

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie odczytują szerokość i długość geograficzną wybranych punktów.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać, czym są i do czego służą współrzędne geograficzne;

  • omawiać, jak należy odczytywać długość i szerokość geograficzną;

  • opisywać zasadę działania GPS.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • wydrukowane na A4 czarnobiałe mapy świata z siatką kartograficzną, kolorowe wstążki: fioletowa i żółta ;

  • nożyczki;

  • klej.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Ochotnicy zapoznają się z treścią abstraktu i przygotowują quiz wiedzy dla kolegów i koleżanek.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel pyta uczniów, kto z nich korzystał z urządzanie GPS i w jakim celu? Po udzieleniu odpowiedzi uczniowie czytają z abstraktu akapit GPS .

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali z abstraktu akapit Długość i szerokość geograficzna. Następnie, korzystając z dołączonej do akapitu grafiki „Ćwiczenia”, samodzielnie zapisali współrzędne wszystkich 6 punktów na podpisanej kartce, którą po zakończeniu kładą na biurko nauczyciela .

  • Prowadzący lekcję zapowiada film. Poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.

  • Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowane mapy świata i ponownie włącza film. Prosi uczniów, aby podczas prezentacji wykonywali zadanie.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby ponownie samodzielnie wykonali Ćwiczenia, zapisując współrzędne wszystkich 6 punktów i porównali je z wcześniejszymi wynikami. Chętny uczeń zapisuje na tablicy współrzędne wskazanego punktu, uczniowie porównują swoje wyniki, dyskutują nad przyczynami rozbieżności .

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

Faza podsumowująca

  • Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują przygotowany przez siebie quiz wiedzy związany z tematem lekcji. Klasa odpowiada na pytania. Nauczyciel ocenia aktywność i zaangażowanie uczniów.

  • Nauczyciel prosi uczniów aby uczniowie dokończyli zdanie: Przed następna lekcją muszę poćwiczyć … .

Praca domowa

  • Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

longitude
longitude
R1NCGXpeJEBgh
Nagranie dźwiękowe słówka

długość geograficzna – kąt dwuścienny między płaszczyzną południka 0° a płaszczyzną południka przechodzącego przez dany punkt

latitude
latitude
Rljm5ZnMVuGpF
Nagranie dźwiękowe słowa

szerokość geograficzna –kąt między prostą przechodzącą przez środek Ziemi i wybrany punkt a płaszczyzną równika

GPS
GPS
RUKhQXGfQPzVk
Nagranie dźwiękowe słowa

GPS – skrót od słów Global Positioning System, światowy system określania współrzędnych za pomocą nawigacji satelitarnej.

Teksty i nagrania

R30XYItvCnF1j
Nagranie dźwiękowe abstraktu

What is GPS?

In order to uniquely determine the location of any point on the globe, only two pieces of information is needed: which latitude through the selected point and on which meridian it is located. This information is geographical coordinates.

The first coordinate is longitude, that is, the dihedral angle between the meridian plane of 0° and the plane of the meridian passing through the given point. We read the longitude by indicating which meridian passes through the selected point and adding information about the hemisphere on which it is located. Geographic lengths increase from 0° on the Greenwich meridian to 180°. Longitude is described as the meridians, that is, moving east from the meridian of 0° to each value, we add the eastern hemisphere (East) or E, and moving westward from Greenwich we mark the next meridians as lying in the western hemisphere (towards the west ) or W. On the 180° meridian, we do not add direction because it lies, like the 0° meridian, at the border between the two hemispheres.

The second coordinate is latitude, ie. the angle between the line connecting the selected point with the center of the Earth and the equator plane. We can read latitude by specifying the value of the parallel passing through the selected point and on which hemisphere it is located. If in the north, at the number indicating the latitude, add N, and if in the south, then S. The equator has a latitude 0°, the north pole – 90°N, and the south pole – 90°S.

The ability to use geographic coordinates allows you to accurately locate each point on the globe. Knowing the geographical coordinates, you can precisely indicate the point in the terrain that suits them. You can also do the opposite. Knowing a place on the map, you can specify both its coordinates.

GPS is an abbreviation of Global Positioning System, which can be translated as a global system for determining coordinates. It is the oldest, largest, most important and the most accessible satellite navigation system. GPS uses data from satellites circulating in Earth's orbit, which provide each user with very precise information about its location on the globe. Radio signals sent to the receiver by four satellites closest to the given place are taken into account. The measurement of the time that these signals require to reach the receiver is the basis for calculations to determine geographical coordinates.

GPS receivers are more and more often used in cars, where on the basis of the position determination they display the correct part of the road map and can provide information helpful in reaching the designated destination.

  • Knowing the point on the map, you can determine its geographical coordinates.

  • Knowing the geographical coordinates, you can indicate the appropriate point on the map.

  • A modern and accurate tool for determining geographical coordinates is GPS.

  • Car navigation is also based on GPS.

  • A smartphone, after installing the appropriate applications, also allows the use of GPS and maps for car navigation.