Tytuł: Dom jest tam, gdzie jesteśmy wszyscy razem

Opracowanie scenariusza: Magdalena Trysińska

Temat zajęć:

Dom jest tam... Znaczenie domu w życiu człowieka.

Grupa docelowa:

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:

1) omawia elementy świata przedstawionego, wyodrębnia obrazy poetyckie w poezji;

4) zna i rozpoznaje w tekście literackim: epitet, porównanie, przenośnię, wyrazy dźwiękonaśladowcze, zdrobnienie, zgrubienie, uosobienie, ożywienie, apostrofę, anaforę, pytanie retoryczne, powtórzenie oraz określa ich funkcje;

9) charakteryzuje podmiot liryczny, narratora i bohaterów w czytanych utworach;

12) określa tematykę oraz problematykę utworu;

14) nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst;

15) objaśnia znaczenia dosłowne i przenośne w tekstach;

17) przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia;

18) wykorzystuje w interpretacji tekstów doświadczenia własne oraz elementy wiedzy o kulturze;

19) wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach.

II. Kształcenie językowe.

2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:

3) używa stylu stosownego do sytuacji komunikacyjnej;

5) rozpoznaje w wypowiedziach związki frazeologiczne, dostrzega ich bogactwo, rozumie ich znaczenie oraz poprawnie stosuje w wypowiedziach;

III. Tworzenie wypowiedzi.

1. Elementy retoryki. Uczeń:

3) tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny; rozumie rolę akapitów w tworzeniu całości myślowej wypowiedzi;

2. Mówienie i pisanie. Uczeń:

5) opowiada o przeczytanym tekście.

Ogólny cel kształcenia

Kształcenie umiejętności dostrzegania w tekście wartości ważnych dla człowieka.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia poetyckie znaczenie słowa „dom”;

  • odczytuje pozytywne wartości wpisane w tekst;

  • tworzy spójny tekst;

  • tworzy wiersz;

  • prezentuje własne zdanie i je uzasadnia.

Metody/techniki kształcenia

  • problemowe: klasyczna, aktywizująca;

  • programowane: z użyciem komputera, z użyciem e‑podręcznika;

  • praktyczne: przewodniego tekstu, ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy

  • aktywność indywidualna jednolita;

  • aktywność w parach;

  • aktywność grupowa zróżnicowana;

  • aktywność zbiorowa.

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca

1. Nauczyciel określa cel zajęć, którym będzie stworzenie przez uczniów poetyckiego obrazu domu.

2. Nauczyciel i uczniowie uruchamiają lekcję “Home is where all of us are together”. Uczniowie słuchają pierwszej części nagrania.

3. Tworzenie mapy interaktywnej, indywidualnie lub w parach (zadanie 1) - zapisywanie skojarzeń ze słowem „dom”. Nauczyciel pyta uczniów o wypisane skojarzenia. Wybrany uczeń może zapisać je w formie mapy myśli na tablicy. Uczniowie, podając swoje skojarzenia, powinni podać również dla nich uzasadnienie. Uczniowie przerysowują mapę myśli do swoich zeszytów.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie wykonują zadanie 2, leksykalne: rozpoznawanie różnych typów domów.

2. Następnie nauczyciel uruchamia lekcję „Dom jest tam, gdzie jesteśmy wszyscy razem” na epodreczniki.pl i odczytuje głośno wiersz „Czas miłości” Wiktora Woroszylskiego lub prosi wybranego ucznia o odczytanie go.

3. Nauczyciel zachęca uczniów do wypowiadania się na temat wiersza: Co jest główną myślą tego wiersza? Czym dla narratora wiersza jest dom? Jak rozumiecie jego tytuł?

4. Uczniowie uzupełniają swoje mapy myśli o skojarzenia, które pojawiły się w wierszu, a wcześniej nie były wynotowane na tablicy.

5. Uczniowie wykonują zadanie interaktywne 5: dom moich marzeń. Wybierają przedmioty i osoby, które ich zdaniem tworzą dom. Zadanie nie ma opcji sprawdzania, wszystkie odpowiedzi są możliwe. Nauczyciel powinien sprawdzić odpowiedzi uczniów i opatrzyć je komentarzem (zadanie 6).

6. Uczniowie, w parach lub indywidualnie, tworzą wiersz o domu. Mogą go przygotować w formie odpowiedzi na podane w treści zadania 7 pytania lub w inny sposób, według sugestii nauczyciela.

7. Prezentacja wierszy na forum klasy.

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi wybranych/chętnych uczniów o podjęcie próby podsumowania lekcji. Każdą wypowiedź opatruje komentarzem.

Praca domowa

Przeprowadź ankietę wśród osób w różnym wieku, pytając o skojarzenia ze słowem „dom”. Czy któreś słowa się powtarzają? Zapisz wnioski z ankiety w zeszycie.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

mind map
mind map
R8mo4OZuYDqlR
Nagranie słówka: mind map

mapa myśli

poem
poem
RH8XoM18bRu3y
Nagranie słówka: poem

wiersz, utwór liryczny, czasami opatrzony rymami.

feelings
feelings
RrXzORqnZNsHV
Nagranie słówka: feelings

uczucia

Teksty i nagrania

R1ShpzaQml6Dm
Nagranie abstraktu

Home is where all of us are together

Home is not about objects: wallpapers, furniture, chandeliers, or paintings. Home is about people being together. Even when it is dark and cold there is love and trust. In order to build a home you need people who want to do something together. Home can be anywhere.