Lesson plan (Polish)
Temat: Walka o kształt polityczny państwa polskiego. Konstytucja marcowa
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VII szkoły podstawowej
XXIX. II Rzeczpospolita w latach 1921–1939. Uczeń:
2) charakteryzuje ustrój polityczny Polski na podstawie konstytucji marcowej z 1921 r.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają ustrój polityczny II Rzeczypospolitej na podstawie konstytucji marcowej 1921 roku
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wskazywać okoliczności otrzymania przez kobiety praw wyborczych;
o ustroju II RP, istniejącym w pierwszych latach niepodległosci;
wymieniać okoliczności i przyczyny zamordowania Gabriela Narutowicza;.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie w Internecie tekstu konstytucji marcowej oraz zastanowienie się nad zapisanymi w niej obowiązkami obywateli RP wobec państwa oraz prawami, które im przysługiwały.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie wykonują **Polecenie 1**, analizując plakaty i ulotki wyborcze. Nauczyciel przybliża uczniom skład Sejmu Ustawodawczego, korzystając z odpowiednich materiałów poglądowych. Wyjaśnia, w jakim celu uchwalono tzw. Małą Konstytucję.
Faza realizacyjna
Następnie uczniowie, nawiązując do pracy domowej i Polecenia 1, rozmawiają z nauczycielem o konstytucji marcowej 1921 roku. W toku rozmowy nauczyciel pomaga uczniom zrozumieć konsekwencje polityczne przyjętego ustroju politycznego w konstytucji marcowej. Nauczyciel przybliża uczniom okoliczności wyboru pierwszego prezydenta II RP Gabriela Narutowicza oraz powody zamordowania go przez politycznego ekstremistę. Celem tej rozmowy, a także dalszej pracy na lekcji będzie przygotowanie uczniów do przeprowadzenia debaty oksfordzkiej (po uprzednim przygotowaniu argumentów). W toku rozmowy prowadzący zadaje pytania pomocnicze, pamiętając o takim ich formułowaniu, by miały charakter pytań kluczowych:
Czy można było oczekiwać od mieszkańców i mieszkanek ziem polskich wyrobienia demokratycznego?
Jakie znaczenie miało uchwalenie konstytucji marcowej dla młodego państwa?
Czy uzyskana przez parlament tak wielka przewaga nad władzą wykonawczą była dobrym pomysłem? Czym mogła skutkować?
Czy endecja odpowiada za zabójstwo prezydenta Narutowicza?
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie **Polecenie 2** (zapoznają się z ilustracją interaktywną przedstawiającą drogę Polek do uzyskania praw wyborczych) oraz **Ćwiczenia 1**, w którym na podstawie uzyskanej wiedzy wybierają poprawne stwierdzenia. Następnie uczniowie wykonują **Polecenie 3**. Badają, jak zmieniały się preferencje wyborców, szukają przyczyn tych zmian. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Dwie będą prowadzić debatę (grupy Propozycji i Opozycji), grupa trzecia - zadawać pytania i oceniać dyskusję (w zależności od decyzji nauczyciela i przygotowania uczniów debatę można przeprowadzić jeszcze na tej samej lub na kolejnej godzinie lekcyjnej). Następnie wspólnie z klasą ustala temat wiodący dyskusji oksfordzkiej (np. *System parlamentarny w II RP zawiódł* albo: *Polacy nie byli gotowi na system parlamentarny* etc.).
Grupy Propozycji oraz Opozycji rozdzielają zadania, przygotowują argumentację. Uczniowie przeprowadzają debatę.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Wyobraź sobie, że przedstawione na zdjęciu w e‑podręczniku (Polecenie 9) spotkanie miało miejsce kilka godzin po wyborze Gabriela Narutowicza na prezydenta. O czym mogli rozmawiać Piłsudski i Narutowicz? Napisz prawdopodobny dialog.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
agitacja – działalność służącą zjednanie zwolenników dla jakichś poglądów, jakiejś sprawy, idei
prohibicja – wydany przez państwo zakaz prowadzenia działalności społecznie niepożądanej lub szkodliwej (zwłaszcza produkcji lub sprzedaży napojów alkoholowych) na określonym obszarze
mała konstytucja – akt prawny, przeważnie regulujący tylko zasady funkcjonowania naczelnych organów państwa, na mocy którego w 1919 r. Józef Piłsudski został Naczelnikiem Państwa
Teksty i nagrania
Struggle for the political shape of Poland's statehood. The March Constitution
Works on the new constitution commenced already in 1919, but it was only enacted on 17 March 1921. The President was elected on 9 December 1922. It was Gabriel Narutowicz. On 16 December 1922, he was shot to death by painter Eligiusz Niewiadomski, a supporter of the National Democracy (ND), while attending an art exhibition at Warsaw's National Gallery of Art „Zachęta”. The next President was Stanisław Wojciechowski.