Temat lekcji: Średniowieczne miasto

Autorka scenariusza: Katarzyna Kuczyńska

Adresat:

uczeń klasy V szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

IV. Społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy. Uczeń:

1) […] charakteryzuje podziały społeczne w średniowieczu;

2) opisuje warunki życia średniowiecznego miasta i wsi;

V. Polska w okresie wczesnopiastowskim. Uczeń:

6) opisuje społeczeństwo Polski pierwszych Piastów.

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń poznaje specyfikę średniowiecznych polskich miast.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń nauczy się:

  • wskazywać powody zakładania miast średniowiecznych;

  • rozpoznawać najważniejsze cechy średniowiecznego miasta (charakterystyczny plan oraz elementy zabudowy);

  • odnajdywać informacje o średniowiecznej spuściźnie wybranych miast Polski i podawać jej przykłady;

  • wyjaśniać pojęcie „samorząd”, podawać przykłady działań samorządu miejskiego w średniowieczu.

  • korzystać z pojęcia „samorząd” do opisania swojej społeczności szkolnej.

Metody/techniki kształcenia

  • metody programowane: z wykorzystaniem e‑podręcznika;

  • metody problemowe: aktywizujące: dyskusja, wykonanie mapy/plakatu samorządności szkolnej, inscenizacje;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, praca z tekstem, samodzielne poszukiwanie informacji;

  • metody podające: komentarze i wyjaśnienia nauczyciela.

Formy pracy

  • praca z całą klasą;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki/pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przed zajęciami

Nauczyciel prosi uczniów (podzielony na grupy odpowiadające liczbie miast) o przygotowanie informacji o wybranych miastach polskich ze średniowiecznym rodowodem (nauczyciel przygotowuje listę takich miast, wybierając zarówno duże miasta Polski, jak też lokalne miasteczka z regionu, w którym mieszkają uczniowie). Przygotowana przez uczniów informacja powinna zawierać:

a) datę, kiedy nadano prawa miejskie;

b) powody, które zdecydowały o tym, że dana miejscowość uzyskała prawa miejskie;

c) co pozostało do dziś ze „średniowiecznego miasta”.

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Zajęcia rozpoczynają się od przywołania efektów pracy uczniów – nauczyciel koordynuje to w taki sposób, aby uzyskać i zebrać informacje w postaci dwóch notatek:

a) Dlaczego zakładano średniowieczne miasta?

b) Co nam pozostało ze średniowiecznych miast?

W przypadku odpowiedzi na drugie pytanie ważne, by nauczyciel dopilnował obecności tego, co niekoniecznie muszą uwzględnić uczniowie (poszukujący określonych materialnych pozostałości) – plan miasta.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wykonują Polecenie 1. Następnie uzyskaną wiedzę porównują z wynikami własnej pracy z punktu 1 (czy informacje oraz ich interpretacja zgadza się z przeczytanymi informacjami, czy coś wymaga uzupełnienia wiedzy itp.).

  2. Uczniowie wykonują Polecenie 2. Omawiają z nauczycielem wnioski z ćwiczenia.

  3. Uczniowie wykonują Polecenie 3. Następnie wybrani uczniowie dokonują inscenizacji władz miejskich z uwzględnieniem postaci rajców, burmistrza i ławników.

  4. Uczniowie, z pomocą nauczyciela, wyjaśniają pojęcie „samorządność”, wskazują na granice samorządności (np. konieczność wywiązania się z umowy z poprzednim właścicielem ziemi, przestrzegania zobowiązań wobec państwa). Warto, aby nauczyciel wyjaśnił, że pojęcie samorządności odnosi się do życia i funkcjonowania społeczności, czyli obejmuje te decyzje i działania, które dotyczą całej społeczności, nie zaś tego, o czym poszczególne osobą mogą same decydować w odniesieniu tylko do siebie samych (czyli np. wyrazem samorządności jest decyzja samorządu szkolnego o tym, że w szkole nie obowiązuje mundurek szkolny, ale nie decyzja pojedynczej osoby, że dziś przyjdzie do szkoły w czerwonych skarpetkach).

  5. Jako zadanie domowe nauczyciel poleca uczniom wykonanie Ćwiczenia 12.

  6. Podaje zadanie dla zainteresowanych – wykonanie mapy/plakatu samorządności szkolnej – o jakich sprawach szkolnych mogą decydować sami uczniowie, a w jakich i komu muszą się podporządkować*.

* To wyjaśnienie wydaje się istotne z powodu dominacji indywidualistycznego światopoglądu wśród współczesnych ludzi, co nierzadko owocuje spontaniczną interpretacją przez nich pojęć odwołujących do życia społecznego w kategoriach doświadczenia indywidualnego. Bez wyraźnego wskazania przez nauczyciela na społeczny charakter omawianej podczas lekcji samorządności (miejskiej i szkolnej) uczniowie mogą nie zrozumieć właściwie zadania domowego.

Podsumowanie najważniejszych treści lekcji

  1. Zapoznanie się z informacjami dotyczącymi powodów zakładania miast średniowiecznych.

  2. Zapoznanie się z najważniejszymi cechami średniowiecznego miasta (charakterystycznym planem oraz elementami zabudowy).

  3. Zapoznanie się z informacjami o przykładach średniowiecznej spuścizny wybranych miast Polski.

  4. Analiza pojęcia samorząd w odniesieniu do samorządu miejskiego w średniowieczu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

merchant
merchant
R1OSPGYGNO6MU
Nagranie słówka: merchant

kupiec.

craftsmen
craftsmen
RzuPVbXZjTMUg
Nagranie słówka: craftsmen

rzemieślnik.

mayor
mayor
R1YAvp983sinv
Nagranie słówka: mayor

burmistrz – najważniejszy urzędnik w mieście.

municipal self‑government
municipal self‑government
R17xoKS57c15I
Nagranie słówka: municipal self‑government

samorząd miejski – władze miejskie wybierane spośród mieszkańców danego miasta.

city walls
city walls
R1duEN1QcJfK9
Nagranie słówka: city walls

mury miejskie.

councilors
councilors
RWXepUvj6jgRc
Nagranie słówka: councilors

rajcy – członkowie rady miejskiej.

Teksty i nagrania

R1dfS3No289QT
nagranie abstraktu

The medieval town

The origins of the majority of contemporary Polish cities date back to the Middle Ages. Some of them were located near boroughs, monasteries and castles, others - at the crossroads of trade routes. They were inhabited by artisans and merchants. Many towns were founded in new, previously uninhabited places. They were created in accordance with a fixed set of rules by striking a deal with the land owner. The deal specified the rights and the duties of the inhabitants. Then, a location was selected for the market square, and the streets were charted. The townsmen themselves decided about their fate and the future of their town. They chose the authorities: the city council lead by the mayor, as well as the court bench. These authorities were called municipal self‑government. Even to this day, many towns are governed by a city council, and the mayor is considered the most important official. Many medieval towns were surrounded by fortified walls and a moat, which protected them from an invasion of foreign soldiers and potential attacks of marauders. A town could be accessed through a gate, which was guarded by town guardsmen.