Temat: Wiek XVI - powtórzenie

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

IX. „Złoty wiek w Polsce” na tle europejskim.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtórzy wiadomości z zakresu wieku XVI.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • co wpłynęło na podejmowanie wielkich wypraw morskich;

  • kim byli wielcy odkrywcy;

  • czym była reformacja;

  • jakie religie powstały w wyniku reformacji;

  • czym charakteryzowała się epoka renesansu.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  1. Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  2. Omówienie informacji przedstawionych na osi czasu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy - tyle, ile jest wydarzeń na osi. Każdy zespół opracowuje jedno przydzielone zagadnienie, pogłębiając informacje zawarte w abstrakcie, a także zastanawiając się nad wpływem wskazanego zagadnienia na nasze czasy. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia..

  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  4. Nauczyciel wyświetla mapę z Polecenia 2. Odczytuje treść polecenia i, jeśli to konieczne, wspomaga uczniów w poszukiwaniu odpowiedzi.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  6. Uczniowie analizują galerię ilustracji i wykonują Polecenie 3. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.

  2. Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Caravela
Caravela
RRLUFJMkT5wtn
Nagranie słówka: Caravela

Karawela – rodzaj trzymasztowego statku, którego ruchome żagle umożliwiały żeglowanie pod wiatr.

Distance recorder
Distance recorder
Rwem1TMnJ9UXJ
Nagranie słówka: Distance recorder

Log – przyrząd, który służył do mierzenia szybkości statku.

Patronage
Patronage
R1L5aampbuqYo
Nagranie słówka: Patronage

Mecenat – opieka nad artystami i twórczością artystyczną sprawowana przez osoby majętne i wpływowe. .

Renaissance
Renaissance
RMO6zpqfeb93k
Nagranie słówka: Renaissance

Renesans – (wł. rinascita; odrodzenie, obudzenie się, rozkwit) epoka trwająca w Europie w XV i XVI w.

Humanism
Humanism
Rz6ZXHbeBXpLv
Nagranie słówka: Humanism

Humanizm – główny prąd umysłowy epoki odrodzenia, przypisujący człowiekowi centralne miejsce w świecie i najwyższą wartość.

Antropocentrism
Antropocentrism
Rndaim1piO3oz
Nagranie słówka: Antropocentrism

Antropocentryzm – pogląd, według którego człowiek jest ośrodkiem i celem wszechświata.

Astrolabe
Astrolabe
RZA2tq1eCVct9
Nagranie słówka: Astrolabe

Astrolabium – przyrząd, dzięki któremu żeglarze określali położenie geograficzne statku na morzu według położenia gwiazd.

Cartography
Cartography
R1NvgfEb2ApjM
Nagranie słówka: Cartography

Kartografia – nauka o mapach i sposobach ich tworzenia.

Colonization
Colonization
ReoK7yrcx2em6
Nagranie słówka: Colonization

Kolonizacja – zasiedlanie nowych miejsc poza granicami państwa.

Heliocentrism
Heliocentrism
RAlkBoSkNxbLt
Nagranie słówka: Heliocentrism

Heliocentryzm – teoria budowy Układu Słonecznego, której twórcą jest Mikołaj Kopernik, głosząca, że w centrum tego układu znajduje się Słońce, wokół którego krąży Ziemia wraz z innymi planetami.

Predestination
Predestination
R1Tt1CrP3V9WA
Nagranie słówka: Predestination

Predestynacja – pogląd głoszący, że człowiek z góry skazany jest przez Boga na zbawienie lub potępienie.

Teksty i nagrania

R9WQpUWZADKKi
Nagranie abstraktu

The Sixteenth Century – Revision

The great geographical discoveries led to the expansion of knowledge about the world and other cultures. The most important states to take part in the discoveries were Spain and Portugal. The faraway sea expeditions were facilitated by the invention of the caravel, the compass, and the astrolabe. Some of the famous discoverers were: Bartolomeu Dias (Cape of Good Hope), Vasco da Gama (the way to India), Christopher Columbus (discovery of America), Ferdinand Magellan (cruise around the globe). The geographical discoveries bore many consequences, both positive and negative. Owing to their faraway voyages, the Europeans learned of and brought to Europe many new plants, such as beans, potatoes, peppers, pineapples and corn. Owing to the faraway expeditions, cartography developed. New, more precise maps were created. Unfortunately, the geographical discoveries entailed the destruction of the rich Maya, Aztec and Inca civilizations. After the discoverers’, the conquistadors followed, bringing about the collapse of the indigenous cultures.

The sixteenth century brought the Renaissance (“rebirth”) era upon Europe. It was born in Italy and marked the beginning of the modern era. The rulers and rich magnates, wishing to demonstrate their identities, would build palaces, adorned with paintings and sculptures commissioned to artists. Patronage was a very important institution of the era. Some of the most excellent artists of the Renaissance hailed from Italy: Leonardo da Vinci, Rafael Santi, Michelangelo. One should also mention an important Polish scientist, Nicholas Copernicus. He created the heliocentric theory, stating that Earth orbited the Sun. The artists of the Renaissance took their models from the Antiquity. The ideal Renaissance man was one of wide‑ranging education, sought to learn about the world, and drawing joy from the surrounding nature. A new philosophical current – Humanism – was born, with Terence’s words, “I am a man: and I deem nothing pertaining to man is foreign to me”, became its credo.

Another important event of the sixteenth century was the reformation. It was started by the German monk Martin Luther, who sought to thoroughly reform the Church. Another reformist, John Calvin, preached the doctrine of predestination, or the view that man has no influence on whether he would be saved or condemned, as his fate was predetermined by God. As a result of the Reformation, new protestant denominations were born: Lutheranism, Calvinism, and Anglicanism, the latter of which were introduced in England by King Henry VIII.