Lesson plan (Polish)
Temat: Kręgowce
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa IV
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
7) rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie nazywają grupy kręgowców i opisują ich wygląd.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
rozpoznawać na podstawie budowy wewnętrznej, do jakiej grupy należy dane zwierzę;
wymieniać występujące w Polsce grupy zwierząt i podawać ich przykłady;
wyjaśniać, że różnice w budowie zwierząt wynikają z przystosowań do środowiska.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
kolorowe pisaki;
kartki;
kredki;
plastelina (play‑doh);
rolki po papierze toaletowym;
ciężarki (np. klocki Jenga).
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, nawiązując do poprzedniej lekcji, prosi wybranych uczniów, żeby wyjaśnili pojęcie bezkręgowców oraz podali po dwa przykłady zwierząt należących do pierścienic, owadów i skorupiaków.
Nauczyciel pyta podopiecznych, jakie mają skojarzenia z pojęciem kręgowców. Zapisuje na tablicy asocjacje uczniów, a następnie prosi ich, żeby wyszukali w abstrakcie znaczenie tego pojęcia. Uczniowie zakreślają na tablicy te skojarzenia, które odpowiadają definicji kręgowców, i zapisują je w zeszytach.
Uczniowie dobierają się w pary. Prowadzący poleca im stworzenie dwóch modeli czworonożnego organizmu, przy czym jeden z nich ma zostać wykonany z plasteliny, a drugi powinien mieć tułów z rolki po papierze toaletowym oklejonej plasteliną. Nauczyciel podkreśla, że tułowie obu modeli muszą być płaskie.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby na „grzbietach” modeli położyli jednakowe ciężarki. Uczniowie formułują wnioski dotyczące roli szkieletu wewnętrznego.
Prowadzący poleca podopiecznym, żeby odszukali w abstrakcie nazwy grup zwierząt zaliczanych do kręgowców. Następnie uczniowie odrysowują swoją dłoń na białej kartce i przypisują jedną grupę każdemu z palców. Na końcu każdego z nich rysują symboliczny wizerunek przedstawiciela danej grupy.
Nauczyciel wyświetla ilustrację interaktywną, przedstawiającą wybrane gatunki kręgowców występujących w Polsce. Uczniowie określają ich przynależność do właściwej grupy i zapisują ich nazwy na kartce, pod palcem odpowiadającym danej grupie.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
kręgowce – zwierzęta posiadające wewnętrzny szkielet złożony z kręgosłupa i czaszki
Teksty i nagrania
Vertebrates
Less numerous than invertebrates, but usually significantly larger, are vertebrates. Fish, amphibians, reptiles, birds and mammals belong to this group. Their common trait is an internal skeleton in which a skull, which protects the brain, can be distinguished alongside a spine built of numerous vertebrae.
The main groups of vertebrates are fish, amphibians, reptiles, birds and mammals.