Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tytuł: Okno na świat czy złodziej czasu?

Opracowanie scenariusza: Katarzyna Maciejak

Temat zajęć

Okno na świat czy złodziej czasu? O wadach i zaletach internetu.

Grupa docelowa

Uczniowie klasy VI ośmioletniej szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

II. Kształcenie językowe.

2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:

7) dostosowuje sposób wyrażania się do zamierzonego celu wypowiedzi;

3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:

3) określa sytuację komunikacyjną i rozumie jej wpływ na kształt wypowiedzi;

6) stosuje intonację poprawną ze względu na cel wypowiedzi;

7) rozumie, na czym polega etykieta językowa i stosuje jej zasady.

III. Tworzenie wypowiedzi.

1. Elementy retoryki. Uczeń:

1) uczestniczy rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens;

3) tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny; rozumie rolę akapitów w tworzeniu całości myślowej wypowiedzi;

4) dokonuje selekcji informacji;

2. Mówienie i pisanie. Uczeń:

6) rozróżnia współczesne formy komunikatów (np. e‑mail, SMS) i odpowiednio się nimi posługuje, zachowując zasady etykiety językowej.

IV. Samokształcenie. Uczeń:

2) doskonali różne formy zapisywania pozyskanych informacji;

3) korzysta z informacji zawartych w różnych źródłach, gromadzi wiadomości, selekcjonuje informacje;

7) rozwija umiejętność krytycznej oceny pozyskanych informacji;

9) rozwija umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi i wykorzystuje te umiejętności do prezentowania własnych zainteresowań.

Ogólny cel kształcenia

Kształcenie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia wady i zalety internetu;

  • uzasadnia swoje zdanie, dobiera argumenty;

  • określa zasady zachowania w internecie;

  • tworzy własny regulamin korzystania z internetu;

  • wyjaśnia, jak być świadomym użytkownikiem mediów;

  • wyszukuje edukacyjne strony internetowe.

Metody/techniki kształcenia

  • podająca: pogadanka;

  • praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • programowane: z użyciem komputera, z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy

  • aktywność indywidualna jednolita;

  • aktywność w grupach;

  • aktywność zbiorowa.

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca

1. Nauczyciel określa cel zajęć: uczniowie porozmawiają o wadach i zaletach internetu oraz zastanowią się, jak korzystać z niego w świadomy i rozsądny sposób.

2. Nauczyciel przytacza słowa Stanisława Lema („Każda bez wyjątku nowa technologia ma awers korzyści i zarazem rewers nowych, nieznanych dotychczas bied”.) i sygnalizuje, że internet, bez którego współcześnie trudno sobie wyobrazić życie, również ma plusy i minusy. W razie potrzeby tłumaczy, czym są „awers” i „rewers”.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dyskutują w grupach o wadach i zaletach internetu – swoje wnioski zapisują w tabeli, następnie prezentują ustalenia na forum klasy i dopisują spostrzeżenia innych grup.

2. Nauczyciel podkreśla, jak ważne jest rozsądne korzystanie z zasobów internetu. Uczniowie wykonują zadanie – tworzą swój dekalog świadomego użytkownika internetu, a po powrocie do domu mają za zadanie skonsultować go z rodzicami (zapytać, co o nim sądzą i czy chcieliby dodać jakieś punkty).

3. Uczniowie wykonują zadanie interaktywne sprawdzające znajomość podstawowych pojęć związanych z internetem (login, netykieta, chat itp.).

4. Nauczyciel informuje, że zbiór zasad zachowania w internecie to netykieta, i prosi uczniów, by w ciągu 5 minut, pracując w parach, spisali pięć najważniejszych – według nich – zasad zachowania w internecie. Wybrane pary prezentują swoje propozycje, inni uczniowie uzupełniają je i komentują.

5. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś wartościowe strony internetowe, dzięki którym można poszerzać swoją wiedzę, czy mogliby je polecić kolegom.

Faza podsumowująca

Nauczyciel zadaje pytania skłaniające do podsumowania, np.

  • Czy można jednoznacznie ocenić internet jako dobry lub zły? Dlaczego?

  • Kto i kogo powinien uczyć zasad korzystania z internetu?

  • Do czego najczęściej wykorzystujecie internet?

  • Przed czym przestrzeglibyście innych użytkowników internetu?

Praca domowa

Poszukaj w internecie stron edukacyjnych, które przydadzą ci się w szkole albo pozwolą poszerzać zainteresowania. Wybierz jedną i zaprezentuj ją pozostałym uczniom, zwracając uwagę na jej zalety i możliwości wykorzystania.

Skonsultuj z rodzicami stworzony przez siebie dekalog świadomego użytkownika Internetu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

the Internet
the Internet
R1Q1pl5Yve7rs
Nagranie słówka: the Internet

internet, sieć internetowa, World Wide Web

internet user
internet user
R1B4TE2f1zx22
Nagranie dźwiękowe słówka: internet user.

użytkownik internetu

media
media
R37svP9Orh7I2
Nagranie dźwiękowe słówka: media.

media, środki masowego przekazu

computer
computer
RtJ5iMSKO30pl
Nagranie dźwiękowe słówka: computer.

komputer

website
website
R1Rj1hiKiuE3p
Nagranie słówka: website

strona internetowa

portal
portal
RdnaimkSal0ls
Nagranie dźwiękowe słówka: portal.

portal internetowy

technology
technology
RhYaiiU9vqw3B
Nagranie słówka: technology

technologia

hacker
hacker
RzQB3k4J68Rsn
Nagranie dźwiękowe słówka: hacker.

haker

forum
forum
R17jol0WeZem1
Nagranie dźwiękowe słówka: forum.

forum internetowe

spam
spam
R1WowpCI3k2cz
Nagranie dźwiękowe słówka: spam.

spam, niechciana wiadomość internetowa

login
login
ROGLzy3igd6ED
Nagranie dźwiękowe słówka: login.

login

blog
blog
R157IbhgrbKCD
Nagranie dźwiękowe słówka: blog.

blog, pamiętnik internetowy

netiquette
netiquette
RpyVly4MySxNb
Nagranie dźwiękowe słówka: netiquette.

netykieta

e‑mail
e‑mail
REBSsWDJhu122
Nagranie dźwiękowe słówka: e-mail.

e‑mail, mail

chat
chat
R4uCcqTyWwNJz
Nagranie dźwiękowe słówka: chat.

czat internetowy

banner
banner
R1KpkGBhMbqNI
Nagranie dźwiękowe słówka: banner.

baner reklamowy (np.w internecie)

virus
virus
R1NLexS4F9Mox
Nagranie dźwiękowe słówka: virus.

wirus, także komputerowy

program
program
RynlRGdOdqnp7
Nagranie dźwiękowe słówka: program.

program (także: komputerowy)

Teksty i nagrania

R1CbaMAdBHWBr
Nagranie abstraktu

Window onto the world or the time stealer?

Stanisław Lem once said: “Each and every technology has an obverse of benefits and reverse of new, so far unknown worries.” It is hard to imagine today's life without the Internet, but there are pros and cons of it.

You have probably already noticed that the Internet, just like other media, has its advantages and disadvantages, so it is very important to know how to use its resources.

Surely you use the Internet every day – now you can check if you know the main terms connected with it.

Behaviours and customs that apply within a particular social group are called etiquette. Internet users call their sets of rules “netiquette”.

Do you know any valuable websites that you can use to broaden your knowledge?