Lesson plan (Polish)
Tytuł: Okno na świat czy złodziej czasu?
Opracowanie scenariusza: Katarzyna Maciejak
Temat zajęć
Okno na świat czy złodziej czasu? O wadach i zaletach internetu.
Grupa docelowa
Uczniowie klasy VI ośmioletniej szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
7) dostosowuje sposób wyrażania się do zamierzonego celu wypowiedzi;
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
3) określa sytuację komunikacyjną i rozumie jej wpływ na kształt wypowiedzi;
6) stosuje intonację poprawną ze względu na cel wypowiedzi;
7) rozumie, na czym polega etykieta językowa i stosuje jej zasady.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) uczestniczy rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens;
3) tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny; rozumie rolę akapitów w tworzeniu całości myślowej wypowiedzi;
4) dokonuje selekcji informacji;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
6) rozróżnia współczesne formy komunikatów (np. e‑mail, SMS) i odpowiednio się nimi posługuje, zachowując zasady etykiety językowej.
IV. Samokształcenie. Uczeń:
2) doskonali różne formy zapisywania pozyskanych informacji;
3) korzysta z informacji zawartych w różnych źródłach, gromadzi wiadomości, selekcjonuje informacje;
7) rozwija umiejętność krytycznej oceny pozyskanych informacji;
9) rozwija umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi i wykorzystuje te umiejętności do prezentowania własnych zainteresowań.
Ogólny cel kształcenia
Kształcenie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia wady i zalety internetu;
uzasadnia swoje zdanie, dobiera argumenty;
określa zasady zachowania w internecie;
tworzy własny regulamin korzystania z internetu;
wyjaśnia, jak być świadomym użytkownikiem mediów;
wyszukuje edukacyjne strony internetowe.
Metody/techniki kształcenia
podająca: pogadanka;
praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;
programowane: z użyciem komputera, z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy
aktywność indywidualna jednolita;
aktywność w grupach;
aktywność zbiorowa.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel określa cel zajęć: uczniowie porozmawiają o wadach i zaletach internetu oraz zastanowią się, jak korzystać z niego w świadomy i rozsądny sposób.
2. Nauczyciel przytacza słowa Stanisława Lema („Każda bez wyjątku nowa technologia ma awers korzyści i zarazem rewers nowych, nieznanych dotychczas bied”.) i sygnalizuje, że internet, bez którego współcześnie trudno sobie wyobrazić życie, również ma plusy i minusy. W razie potrzeby tłumaczy, czym są „awers” i „rewers”.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dyskutują w grupach o wadach i zaletach internetu – swoje wnioski zapisują w tabeli, następnie prezentują ustalenia na forum klasy i dopisują spostrzeżenia innych grup.
2. Nauczyciel podkreśla, jak ważne jest rozsądne korzystanie z zasobów internetu. Uczniowie wykonują zadanie – tworzą swój dekalog świadomego użytkownika internetu, a po powrocie do domu mają za zadanie skonsultować go z rodzicami (zapytać, co o nim sądzą i czy chcieliby dodać jakieś punkty).
3. Uczniowie wykonują zadanie interaktywne sprawdzające znajomość podstawowych pojęć związanych z internetem (login, netykieta, chat itp.).
4. Nauczyciel informuje, że zbiór zasad zachowania w internecie to netykieta, i prosi uczniów, by w ciągu 5 minut, pracując w parach, spisali pięć najważniejszych – według nich – zasad zachowania w internecie. Wybrane pary prezentują swoje propozycje, inni uczniowie uzupełniają je i komentują.
5. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś wartościowe strony internetowe, dzięki którym można poszerzać swoją wiedzę, czy mogliby je polecić kolegom.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pytania skłaniające do podsumowania, np.
Czy można jednoznacznie ocenić internet jako dobry lub zły? Dlaczego?
Kto i kogo powinien uczyć zasad korzystania z internetu?
Do czego najczęściej wykorzystujecie internet?
Przed czym przestrzeglibyście innych użytkowników internetu?
Praca domowa
Poszukaj w internecie stron edukacyjnych, które przydadzą ci się w szkole albo pozwolą poszerzać zainteresowania. Wybierz jedną i zaprezentuj ją pozostałym uczniom, zwracając uwagę na jej zalety i możliwości wykorzystania.
Skonsultuj z rodzicami stworzony przez siebie dekalog świadomego użytkownika Internetu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
internet, sieć internetowa, World Wide Web
użytkownik internetu
media, środki masowego przekazu
komputer
strona internetowa
portal internetowy
technologia
haker
forum internetowe
spam, niechciana wiadomość internetowa
login
blog, pamiętnik internetowy
netykieta
e‑mail, mail
czat internetowy
baner reklamowy (np.w internecie)
wirus, także komputerowy
program (także: komputerowy)
Teksty i nagrania
Window onto the world or the time stealer?
Stanisław Lem once said: “Each and every technology has an obverse of benefits and reverse of new, so far unknown worries.” It is hard to imagine today's life without the Internet, but there are pros and cons of it.
You have probably already noticed that the Internet, just like other media, has its advantages and disadvantages, so it is very important to know how to use its resources.
Surely you use the Internet every day – now you can check if you know the main terms connected with it.
Behaviours and customs that apply within a particular social group are called etiquette. Internet users call their sets of rules “netiquette”.
Do you know any valuable websites that you can use to broaden your knowledge?