1) applies the definitions of the sine, cosine and tangent function of angles between 0° and 180°, in particular finds the value of trigonometric functions for angles 30°, 45°, 60°.
The students take part in a short task competition. Thea im of the competition is recollecting the definition of trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions of acute angles in a right triangle.
Competition task A right triangle with legs 3 cm and 8 cm long is given. Calculate.
a) The value of the sinesinesine function for both acute angles of this triangle.
b) The value of the cosinecosinecosine function for both acute angles of this triangle.
c) The value of the tangenttangenttangent function for both acute angles of this triangle.
Having solved the tasks, the teacher assesses the students’ work and explains the doubts. The fastest students are awarded with “pluses”.
The teacher informs the students that the aim of this class is getting to know the value of trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions of 30°, 45° and 60° angles.
Discussion – does a right triangle with one angle measuring 30° or 60° exist? If so, what is the relationship between the lengths of the sides in this triangle? The students formulate hypotheses and conclusions.
Conclusions that should be formed by the students:
- The altitude divides an equilateral triangleequilateral triangleequilateral triangle into two right triangles. The measures of acute angles in each of the triangles equals 30° and 60°.
- If the length of a side in an equilateral triangleequilateral triangleequilateral triangle is 1, in the formed right triangle the lengths of the legs are and , the length of the hypotenuse is 1.
Using the conclusion, the students calculate the value of trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions of 30° and 60° angles.
Task They make a table containing the results.
[Table 1]
Task The students check the correctness of the table analyzing the material presented in the Interactive illustration.
[Interactive illustration 1]
Discussion – does a right triangle with one angle measuring 45° exist? If so, what is the relationship between the lengths of the sides in this triangle? The students formulate hypotheses and conclusions.
Conclusions that should be formed by the students:
- The diagonal divides a squaresquaresquare into two equilateral triangles. The measures of acute angles in each of the triangles equal 45°.
- If the length of the side of the squaresquaresquare equals 1, the legs of the triangles also equal 1 and the hypotenuse .
Using the conclusion, the students calculate the value of trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions of 45° angle.
Task They make a table containing the results.
[Table 2]
Task The students check the correctness of the table analyzing the material presented in the Interactive illustration.
[Interactive illustration 2]
Using the information the students solve the tasks individually .
Task In an equilateral triangleequilateral triangleequilateral triangle a leg has the length of 30 cm, and the base angle measures 30°. Calculate the lengths of all the altitudes of this triangle.
Task The diagonal of a rectangle measures 10 cm and one of the angles between the diagonals measures 60°. Calculate the lengths of the sides of the rectangle.
Task A ladder whose length is 8 m leans against the wall of a house at the angle measuring 30°. Does the ladder reach a window situated 6 m above the ground?
Having solved all the tasks the students present their results. The teacher assesses their work and explains the doubts.
Polecenie dla chętnych: Wysokość graniastosłupa prawidłowego czworokątnego jest równa , a pole jego podstawy wynosi 36. Oblicz miarę kąta, pod jakim przekątna tego graniastosłupa jest nachylona do podstawy.
Wartości funkcji trygonometrycznych dla wybranych kątów ostrych
m998d5edd3cbba42a_1528449084556_0
Trzeci
m998d5edd3cbba42a_1528449076687_0
VII. Trygonometria. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°.
m998d5edd3cbba42a_1528449068082_0
45 minut
m998d5edd3cbba42a_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m998d5edd3cbba42a_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Obliczanie wartości funkcji trygonometrycznych dla wybranych kątów ostrych.
3. Obliczanie długości boków i miar kątów w trójkącie prostokątnym.
m998d5edd3cbba42a_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza wartości funkcji trygonometrycznych dla wybranych kątów ostrych,
- oblicza długości boków i miary kątów w trójkącie prostokątnym.
m998d5edd3cbba42a_1528449534267_0
1. Konkurs zadaniowy.
2. Analiza sytuacyjna.
m998d5edd3cbba42a_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m998d5edd3cbba42a_1528450127855_0
Uczniowie biorą udział w krótkim konkursie zadaniowym. Celem konkursu jest przypomnienie definicji funkcji trygonometrycznych kątów ostrych w trójkącie prostokątnym.
Polecenie konkursowe Dany jest trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości 3 cm i 8 cm. Oblicz:
a) Wartości funkcji sinus obu kątów ostrych tego trójkąta.
b) Wartości funkcji cosinus obu kątów ostrych tego trójkąta.
c) Wartości funkcji tangens obu kątów ostrych tego trójkąta.
Po rozwiązaniu zadań, nauczyciel ocenia prace uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie, którzy najszybciej rozwiązali zadania, otrzymują „plusy”.
m998d5edd3cbba42a_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30°, 45° i 60°.
Dyskusja – czy istnieje trójkąt prostokątny, w którym jeden z kątów ma miarę 30° lub 60°? Jeśli tak, to jaka jest zależność między długościami boków tego trójkąta? Uczniowie stawiają hipotezy, formułują wniosek.
Wniosek, jaki mogą sformułować uczniowie:
- Wysokość dzieli trójkąt równoboczny na dwa trójkąty prostokątne. Miary kątów ostrych w każdym z takich trójkątów są równe 30° i 60°.
- Jeżeli długość boku trójkąta równobocznego jest równa 1, to w otrzymanym trójkącie prostokątnym przyprostokątne mają długości i , przeciwprostokątna ma długość 1.
Korzystając z wniosku, uczniowie obliczają wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30° i 60°.
Polecenie Sprawdzają poprawność zapisów w tabelce, analizując materiał przedstawiony na Ilustracji interaktywnej.
[Ilustracja interaktywna 1]
Dyskusja – czy istnieje trójkąt prostokątny, w którym jeden z kątów ma miarę 45°? Jeśli tak, to jaka jest zależność między długościami boków tego trójkąta? Uczniowie stawiają hipotezy, formułują wniosek.
Wniosek, jaki mogą sformułować uczniowie:
- Przekątna dzieli kwadrat na dwa trójkąty prostokątne równoramienne. Miary kątów ostrych w każdym z tych trójkątów są równe 45°.
- Jeżeli długość boku kwadratu jest równa 1, to przyprostokątne też mają długość 1, a przeciwprostokątna .
Korzystając z wniosku, uczniowie obliczają wartości funkcji trygonometrycznych kąta 45°.
Polecenie W trójkącie równoramiennym ramię ma długość 30 cm, a kąt przy podstawie ma miarę 30°. Oblicz długości wszystkich wysokości tego trójkąta.
Polecenie Przekątna prostokąta ma długość 10 cm, a jeden z kątów między przekątnymi ma miarę 60°. Oblicz długości boków prostokąta.
Polecenie Drabina długości 8 m opiera się o ścianę domu pod kątem o mierze 30°. Czy drabina sięga do okna umieszczonego na wysokości 6 m?
Po rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki. Nauczyciel ocenia ich pracę i wyjaśnia wszystkie wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Wysokość graniastosłupa prawidłowego czworokątnego jest równa , a pole jego podstawy wynosi 36. Oblicz miarę kąta, pod jakim przekątna tego graniastosłupa jest nachylona do podstawy.
m998d5edd3cbba42a_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wniosek do zapamiętania.
Tabelka wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30°, 45°, 60°.
[Tabela 3]
trigonometric functions1
trigonometric functions
funkcje trygonometryczne
R57RwiZOwsoW21
wymowa w języku angielskim: trigonometric functions
wymowa w języku angielskim: trigonometric functions