The student prepares the cards and bring them to the class. There is one of the following numbers on each card: -9, -8, -7, -7, -5, -4, -3, -2, -1, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
The teacher introduces the topic of the lesson: multiplying and dividing the integers with the same and different signs.
Revision of the definition and the method of calculating the square and the cube of any natural number.
The students work individually using their computers. They are going to watch the multiplication of two natural numbers with the same and different signs.
[Slideshow]
The students solve the tasks in pairs using the information they have learned. They take out the cards with the numbers.
One student draws two cards and gives the product of the drawn numbers. The other person check if the result is correct by using the calculator. Then, they change their roles and repeat the activity for few times. If the result is correct the student gets one point, if the result is wrong he loses one point. The person who gets the largest number of points wins and gets an award (e.g. “+”).
Discussion – when the product of two numbers is positive and when it is negative.
To sum up the discussion the conclusion could be drawn:
Iloczyn kilku liczb całkowitych, z których każda jest różna od zera jest:
- dodatni, gdy liczba czynników ujemnych jest parzysta,
- ujemny, gdy liczba czynników ujemnych jest nieparzysta.
Kwadrat liczby ujemnej zawsze jest liczbą dodatnią.
Sześcian liczby ujemnej, zawsze jest liczbą ujemną.
m3aba87146cecc94b_1528449000663_0
Mnożenie i dzielenie liczb całkowitych
m3aba87146cecc94b_1528449084556_0
drugi
m3aba87146cecc94b_1528449076687_0
III. Liczby całkowite.
Uczeń:
1) interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej,
2) wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.
m3aba87146cecc94b_1528449068082_0
45 minut
m3aba87146cecc94b_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m3aba87146cecc94b_1528449552113_0
1) Mnożenie i dzielenie liczb całkowitych.
2) Rozwiązywanie zadań tekstowych dotyczących mnożenia i dzielenia liczb całkowitych.
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m3aba87146cecc94b_1528450430307_0
Uczeń:
- mnoży i dzieli liczby całkowite,
- określa znak iloczynu i ilorazu liczb całkowitych.
m3aba87146cecc94b_1528449534267_0
1) Gra dydaktyczna.
2) Analiza sytuacyjna.
m3aba87146cecc94b_1528449514617_0
1) Praca indywidualna.
2) Praca w parach.
3) Praca z całą klasą.
m3aba87146cecc94b_1528450127855_0
Uczeń przynosi na lekcję przygotowany w domu zestaw kartoników z liczbami: -9, -8, -7, -7, -5, -4, -3, -2, -1, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach dowiedzą się jak się mnoży i dzieli liczby całkowite o jednakowych i o różnych znakach.
Uczniowie przypominają definicję i sposób obliczania kwadratu i sześcianu dowolnej liczby naturalnej.
m3aba87146cecc94b_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
[Slideshow]
Ich celem jest zaobserwowanie, jak mnożymy dwie liczby całkowite o jednakowych i o różnych znakach.
Uczniowie rozwiązują zadania w parach, korzystając ze zdobytych wiadomości. Wykładają kartoniki z zapisanymi na nich liczbami.
Jedna osoba z pary losuje dwa kartoniki. Podaje iloczyn liczb zapisanych na tych kartonikach. Druga osoba sprawdza poprawność wyniku za pomocą kalkulatora. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Ćwiczenie powtarzają kilkakrotnie. Za każdy poprawny iloczyn uczeń otrzymuje 1 pkt, za zły – traci 1 pkt. Osoby, które uzyskają najwięcej punktów – otrzymują nagrody (np. „plusy”).
Dyskusja – w jakim przypadku iloczyn dwóch liczb jest ujemny, a w jakim dodatni.
Podsumowaniem dyskusji może być wniosek:
Iloczyn dwóch liczb o różnych znakach jest ujemny.
Iloczyn dwóch liczb o jednakowych znakach jest liczbą dodatnią.
Uczniowie analizują przykłady dzielenia podane przez nauczyciela i wyciągają wniosek.
8 : 2 = 4
(- 8) : (- 2) = 4
(- 8) : 2 = (- 4)
8 : (- 2) = (- 4)
Wniosek Iloraz dwóch liczb o różnych znakach jest liczbą ujemną.
Iloraz dwóch liczb o takich samych znakach jest liczbą dodatnią.
Uczniowie wyznaczają iloczyny i potęgi liczb całkowitych, zwracając uwagę na znaki wyników. Formułują wnioski.
Polecenie Oblicz.
a) 2 ∙ (- 3) ∙ 3 (- 2)
b) (- 2) ∙ (- 3) ∙ 3 (- 2)
c) 2 ∙ (- 3) ∙ 3 (- 2) ∙ 6 ∙ (- 1)
d) 2 ∙ (- 3) ∙ (- 3) (- 2) ∙ 6 ∙ (- 1)
Polecenie Oblicz.
a) (- 4)Indeks górny 22
b) (- 7)Indeks górny 22
c) (- 2)Indeks górny 33
d) (- 3)Indeks górny 33
Wnioski Iloczyn kilku liczb całkowitych, z których każda jest różna od zera jest:
- dodatni, gdy liczba czynników ujemnych jest parzysta,
- ujemny, gdy liczba czynników ujemnych jest nieparzysta.
Kwadrat liczby ujemnej zawsze jest liczbą dodatnią.
Sześcian liczby ujemnej, zawsze jest liczbą ujemną.