I. Natural numbers in the decimal numeral system. The student:
5) number up to 3000 written as Roman numeralsroman numeralsRoman numerals presents in the decimal system and numbers written in the decimal system presents as Roman numerals.
Two students prepare information about the rules of writing numbers as the Roman numeralsroman numeralsRoman numerals. They make a multimedia presentation or posters.
The teacher starts the conversation about Roman numeralsroman numeralsRoman numerals – where can we meet them? Can we read what number they represent?
Experts (students) present prepared fun facts about Roman numerals to the other students.
Students work individually, using computers. Their task is to get to know the Interactive illustration that presents signs which we use to write Roman numerals.
[Interactive graphics]
Students – experts present the rules of writing numbers as Roman numeralsrules of writing numbers as Roman numeralsrules of writing numbers as Roman numerals to the other students.
Students – experts answer the questions and clarify doubts of the other students.
The teacher divides the class into four persons groups. Students do the exercises using the skills they learnt. The experts go around the groups, check if the solutions are correct and clarify doubts.
Task 1
Match the pairs.
[Table 1]
Task 2
Write the numbers using Roman numeralsroman numeralsRoman numerals
Wykonaj działania, zamieniając przy tym liczby rzymskie na liczby zapisane w systemie dziesiątkowym i zapisz wynik w systemie rzymskim.
me7059f1b0a20134e_1527752256679_0
RJ4KlDWbu7tk11
Jeżeli przed symbolem oznaczającym większą liczbę, występuje symbol oznaczający mniejszą liczbę, to od większej wartości odejmujemy mniejszą.
me7059f1b0a20134e_1528449000663_0
Zapisywanie liczb w systemie rzymskim
me7059f1b0a20134e_1528449084556_0
Drugi
me7059f1b0a20134e_1528449076687_0
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
5) liczby w zakresie do 3 000 zapisane w systemie rzymskim przedstawia w systemie dziesiątkowym, a zapisane w systemie dziesiątkowym przedstawia
w systemie rzymskim.
me7059f1b0a20134e_1528449068082_0
45 minut
me7059f1b0a20134e_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
me7059f1b0a20134e_1528449552113_0
1. Przedstawianie w systemie dziesiątkowym liczb zapisanych w systemie rzymskim.
2. Przedstawianie w systemie rzymskim liczb zapisanych w systemie dziesiątkowym.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me7059f1b0a20134e_1528450430307_0
Uczeń:
- przedstawia w systemie dziesiątkowym liczby zapisane w systemie rzymskim,
- przedstawia w systemie rzymskim liczby zapisane w systemie dziesiątkowym.
me7059f1b0a20134e_1528449534267_0
1. Pytanie do eksperta.
2. Analiza sytuacyjna.
me7059f1b0a20134e_1528449514617_0
1. Praca grupowa.
2. Praca w parach.
me7059f1b0a20134e_1528450127855_0
Dwóch uczniów przygotowuje przed lekcją informacje o zasadach zapisu liczb w systemie rzymskim. Przygotowują na ten temat prezentację multimedialną lub plakaty.
me7059f1b0a20134e_1528446435040_0
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat liczb rzymskich – w jakich sytuacjach można się z nimi spotkać? Czy potrafimy odczytać jaka liczba zapisana jest za pomocą cyfr rzymskich?
Eksperci (uczniowie) prezentują pozostałym uczniom przygotowane przez siebie informacje dotyczące ciekawostek na temat liczb rzymskich.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z Ilustracją interaktywną, przedstawiającą znaki za pomocą których zapisujemy liczby rzymskie.
[Grafika interaktywna 1]
Uczniowie – eksperci prezentują pozostałym uczniom przygotowane przez siebie informacje dotyczące zasad zapisywania liczb w systemie rzymskim.
Zasady zapisywania liczb w systemie rzymskim:
- Do zapisywania liczb w systemie rzymskim używamy siedmiu znaków:
I – 1, V – 5, X – 10, L – 50, C – 100, D – 500, M – 1000.
- Do zapisu liczby używamy co najwyżej trzech takich samych symboli spośród: I, X, C, M.
- Nie piszemy obok siebie dwóch takich samych symboli spośród: V, L, D.
- Jeżeli symbole występują w kolejności malejącej, to odpowiadające tym symbolom wartości dodajemy, na przykład:
VI – 6, MMM – 3000, DC – 600.
- Jeżeli przed symbolem oznaczającym większą liczbę, występuje symbol oznaczający mniejszą liczbę, to od większej wartości odejmujemy mniejszą, na przykład:
IV – 4, IX – 9, CD – 400.
Uczniowie – eksperci odpowiadają na pytania i wyjaśniają wątpliwości pozostałych uczniów.
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Uczniowie rozwiązują zadania, wykorzystując nabyte umiejętności. Eksperci przemieszczają się między pracującymi grupami, sprawdzają poprawność rozwiązań, wyjaśniają wątpliwości uczniów.
Polecenie 1
Połącz w pary.
[Tabela 1]
Polecenie 2
Zapisz liczby za pomocą znaków rzymskich.
a) 35
b) 16
c) 24
d) 82
e) 126
f) 200
g) 502
h) 623
i) 1240
j) 2000
k) 2697
Polecenie 3
Uzupełnij tabelkę.
[Tabela 2]
Polecenie 4
Wykonaj działania, zamieniając przy tym liczby rzymskie na liczby zapisane w systemie dziesiątkowym i zapisz wynik w systemie rzymskim.
Przykład : I + II = 1 + 2 = III
a) IX + XVI
b) XXXII – XIX
c) LVI : IV
d) CII · V
e) (MDCC + CL) : X
f) (MMM – MMCM) · LVII
Polecenie dla chętnych:
Zapisz za pomocą poznanych znaków rzymskich jak największą liczbę, tak, aby każdy znak pojawił się tylko raz.
me7059f1b0a20134e_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania :
- Do zapisywania liczb w systemie rzymskim używamy siedmiu znaków:
I – 1, V – 5, X – 10, L – 50, C – 100, D – 500, M – 1000.
- Do zapisu liczby używamy co najwyżej trzech takich samych symboli spośród: I, X, C, M.
- Nie piszemy obok siebie dwóch takich samych symboli spośród: V, L, D.
- Jeżeli symbole występują w kolejności malejącej, to odpowiadające tym symbolom wartości dodajemy.
- Jeżeli przed symbolem oznaczającym większą liczbę, występuje symbol oznaczający mniejszą liczbę, to od większej wartości odejmujemy mniejszą.
- Przed większą liczbą może być tylko jeden znak oznaczający mniejszą liczbę.