Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
Function from the setsetset into set is called correspondencecorrespondencecorrespondence in which each element of the setelement of the setelement of the set corresponds to exactly one element of the setelement of the setelement of the set . We write down function f defined in the setsetset with valuesvaluesvalues in the set in the form of:
Selected words and expressions used in the lesson plan
Określ zbiory i tak, aby przyporządkowanie przedstawiało funkcję.
Wykorzystaj poniższe dane:
a) Zbiór dat urodzenia, zbiór osób. b) Zbiór liczb wyrażających powierzchnię miast, zbiór miast. c) Zbiór imion, zbiór liczb liter występujących w danym imieniu.
Funkcją ze zbioru w zbiór nazywamy przyporządkowanie, w którym każdemu elementowi zbioru przyporządkowany jest dokładnie jeden element zbioru . Symbolicznie funkcję f określoną w zbiorze o wartościach w zbiorze zapisujemy w postaci:
m55b29b884c19ac45_1528449000663_0
Pojęcie funkcji, zależności funkcyjne.
m55b29b884c19ac45_1528449084556_0
Trzeci
m55b29b884c19ac45_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
m55b29b884c19ac45_1528449068082_0
45 minut
m55b29b884c19ac45_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m55b29b884c19ac45_1528449552113_0
1. Określanie przyporządkowań będących funkcjami.
2. Opisywanie zależności funkcyjnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m55b29b884c19ac45_1528450430307_0
Uczeń:
- określa przyporządkowania będące funkcjami,
- opisuje zależności funkcyjne.
m55b29b884c19ac45_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m55b29b884c19ac45_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m55b29b884c19ac45_1528450135461_0
m55b29b884c19ac45_1528450127855_0
Na lekcji uczniowie będą opisywać zależności funkcyjne oraz poznają definicję funkcji.
Zauważają, że jest to przyporządkowanie wzajemnie jednoznaczne.
Obrazują rozwiązanie w postaci grafu.
[Ilustracja 2]
Każdemu państwu przyporządkowana jest dokładnie jedna stolica.
Praca w grupach – uczniowie wykonują podobne ćwiczenie.
Polecenie 1
Na początku roku szkolnego pielęgniarka dokonała pomiaru wzrostu wśród uczniów. W jednej z grup otrzymała następujące wyniki:
[Tabela 1]
Wykonajcie graf odpowiedniego przyporządkowania.
Uczniowie powinni zauważyć, że rozpatrywane przyporządkowanie nie jest jednoznaczne – 3 osoby mają taki sam wzrost.
Przykład grafu wykonanego przez uczniów.
Przeanalizujcie dane zawarte w tabelce. Wyciągnijcie wniosek.
[Ilustracja 2]
[Geogebra aplet]
Uczniowie obserwują, jak zmienia się długość drogi pokonywanej przez samochód w stałych jednostkach czasu.
Porównują rozważane przykłady, próbują zdefiniować funkcję, jako przyporządkowanie jednoznaczne.
Definicja funkcji: Funkcją ze zbioru w zbiór nazywamy przyporządkowanie, w którym każdemu elementowi zbioru przyporządkowany jest dokładnie jeden element zbioru . Symbolicznie funkcję f określoną w zbiorze o wartościach w zbiorze zapisujemy w postaci:
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności w zadaniach.
Polecenie 2
Wstaw w wykropkowane miejsce takie wyrażenie, aby otrzymane przyporządkowanie było funkcją.
a) Każdemu trójkątowi przyporządkowujemy ... b) Każdej liczbie naturalnej przyporządkowujemy ... c) Każdemu sześcianowi przyporządkowujemy ...
Polecenie 3
Określ zbiory i tak, aby przyporządkowanie przedstawiało funkcję.
Wykorzystaj poniższe dane.
a) Zbiór dat urodzenia, zbiór osób. b) Zbiór liczb wyrażających powierzchnię miast, zbiór miast. c) Zbiór imion, zbiór liczb liter występujących w danym imieniu.
Polecenie 4
Podaj przykład takich dwóch zbiorów i , aby utworzone przyporządkowania oraz były funkcjami.
Polecenie dla chętnych:
Podaj dwa przykłady przyporządkowań, będących funkcjami, korzystając z danych zawartych w twojej szkolnej legitymacji.
m55b29b884c19ac45_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia .
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Definicja funkcji: Funkcją ze zbioru w zbiór nazywamy przyporządkowanie, w którym każdemu elementowi zbioru przyporządkowany jest dokładnie jeden element zbioru . Symbolicznie funkcję f określoną w zbiorze o wartościach w zbiorze zapisujemy w postaci: