The teacher divides the class into 3 persons groups. Each group gets one example to solve: .
Predicted results:
1 group -
2 group -
3 group -
Each group should obtain the same result.
Discussion – will we also obtain the same results while creating similar examples for cube rootcube rootcube root? Students solve the problem in group, by analysing their own examples.
The teacher announced thematical contest. The class is divided into 4 persons groups. Each students of the group gets one question from each task. The group that answers correctly all questions, gets a mark.
Task Calculate.
a)
b)
c)
d)
Task Calculate.
a)
b)
c)
d)
Task Do the operations.
a)
b)
c)
d)
Task Do the operations.
a)
b)
c)
d)
Task Calculate.
a)
b)
c)
d)
Task Calculate.
a)
b)
c)
d)
Task Insert such number in the dotted space that the equality is true.
a)
b)
c)
d)
Task Insert such numbernumbernumber in the dotted space that the equality is true.
a)
b)
c)
d)
An extra task: Prove that the value of the expression is a natural numbernatural numbernatural number.
4) oblicza pierwiastek z iloczynu i ilorazu dwóch liczb, wyłącza liczbę przed znak pierwiastka i włącza liczbę pod znak pierwiastka;
5) mnoży i dzieli pierwiastki tego samego stopnia.
mbbfaae6c5b86797f_1528449068082_0
45 minut
mbbfaae6c5b86797f_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
mbbfaae6c5b86797f_1528449552113_0
1. Wykorzystywanie twierdzeń o iloczynie i ilorazie pierwiastków.
2. Obliczanie wartości wyrażeń zawierających pierwiastki.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mbbfaae6c5b86797f_1528450430307_0
Uczeń:
- wykorzystuje twierdzenia o iloczynie i ilorazie pierwiastków,
- oblicza wartości wyrażeń zawierających pierwiastki.
mbbfaae6c5b86797f_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Konkurs tematyczny.
mbbfaae6c5b86797f_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mbbfaae6c5b86797f_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają twierdzenia dotyczące działań na pierwiastkach.
Będą również obliczać wartości wyrażeń zawierających pierwiastki kwadratowe i sześcienne.
mbbfaae6c5b86797f_1528446435040_0
Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3 osobowe. Każda grupa dostaje do rozwiązania jeden przykład: .
Przewidywane wyniki:
1 grupa -
2 grupa -
3 grupa -
Każda grupa powinna otrzymać ten sam wynik.
Dyskusja - czy tworząc analogiczne przykłady dla pierwiastków stopnia trzeciego, też otrzymamy te same wyniki?
Uczniowie rozważają problem w grupach, analizując własne przykłady.
Wspólnie zapisują wniosek:
- Dla dowolnej liczby nieujemnej a zachodzą równości.
- Dla dowolnej liczby a zachodzą równości.
Polecenie Uczniowie, korzystając z komputerów poznają twierdzenia o iloczynie pierwiastków kwadratowych i sześciennych.
[Slideshow]
Sprawdzają, czy dla ilorazu pierwiastków zachodzi analogiczny wzór. Potwierdzają hipotezy na konkretnych przykładach.
Wniosek:
- Dla dowolnych liczb nieujemnych a i b zachodzi równość.
- Dla dowolnych liczb a i b zachodzi równość.
Nauczyciel ogłasza konkurs tematyczny. Dzieli klasę na grupy 4 osobowe. Każdy uczeń z grupy otrzymuje po jednym pytaniu z każdego polecenia. Grupa, która odpowie dobrze na wszystkie pytania, otrzymuje ocenę.
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Wykonaj działania.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Wykonaj działania.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Wstaw w wykropkowane miejsce taką liczbę, aby otrzymać równość prawdziwą.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Wstaw w wykropkowane miejsce taką liczbę, aby otrzymać równość prawdziwą.
a)
b)
c)
d)
Polecenie dla chętnych: Udowodnij, że wartość wyrażenia jest liczbą naturalną.
mbbfaae6c5b86797f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Dla dowolnej liczby nieujemnej a zachodzą równości.
- Dla dowolnej liczby a zachodzą równości.
- Dla dowolnych liczb nieujemnych a i b zachodzi równość.