Interpreting and manipulating information presented in both mathematical and popular science texts, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Students, working in groups with the use of the brainstorming method, review the information known so far about the roots and operations on roots. They write the information on the boards. After finishing the task, they present their results and the teacher verifies their conclusions and clarifies any doubts.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to review and consolidate the information about square and cubic roots and rules on operations on roots.
Students, working in groups, analyze the interactive drawing, which presents information about the properties of square and cubic roots.
Task Students compare the information contained in the drawing with this included on their boards.
- Roots of some rational numbers are not rational numbers (e.g. ).
- There are no square roots of negative numbers.
Students take part in an individual task competition.
The competition has three stages. For each correctly performed calculation, the student receives 1 point, wrongly (-1). Students who have obtained a minimum of 3 points proceed to the next stage.
Stage 1.
Task Calculate.
a)
b)
c)
Task Calculate the value of the following expressions.
a)
b)
c)
Stage 2.
Task Calculate using the appropriate operation on roots.
The teacher summarizes the results of the competition. The students who scored the most points are rewarded with excellent grades.
Using the information learned, students independently solve the tasks.
Task Calculate the value of the expression.
a)
b)
c)
An extra task: The rectangular cuboid volume is equal to 6000 cmIndeks górny 33. Calculate the height of this cuboid if it is twice as long as the edge of its base.
Czy pierwiastek z liczby wymiernej jest zawsze liczbą wymierną?
Czy pierwiastkowanie stopnia drugiego jest zawsze wykonalne? A trzeciego?
mb9c4cf675e947708_1528449000663_0
Działania na pierwiastkach
mb9c4cf675e947708_1528449084556_0
Trzeci
mb9c4cf675e947708_1528449076687_0
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
mb9c4cf675e947708_1528449068082_0
45 minut
mb9c4cf675e947708_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
mb9c4cf675e947708_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Przypomnienie definicji pierwiastka kwadratowego i sześciennego.
3. Przypomnienie praw działań na pierwiastkach.
mb9c4cf675e947708_1528450430307_0
Uczeń:
- przypomina definicję pierwiastka kwadratowego i sześciennego,
- przypomina prawa działań na pierwiastkach.
mb9c4cf675e947708_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Konkurs zadaniowy.
mb9c4cf675e947708_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
mb9c4cf675e947708_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w grupach, metodą burzy mózgów przypominają sobie poznane dotychczas wiadomości na temat pierwiastków i działań na pierwiastkach. Informacje zapisują na planszach.
Po zakończonej pracy prezentują swoje plansze. Nauczyciel weryfikuje ich wypowiedzi, wyjaśnia wątpliwości.
mb9c4cf675e947708_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat pierwiastków kwadratowych i sześciennych oraz praw działań na pierwiastkach.
Uczniowie, pracując w grupach, analizują rysunek interaktywny, na którym zebrane są wiadomości na temat własności pierwiastków stopnia 2 i 3.
Polecenie
Uczniowie porównują informacje zawarte na rysunku, z tymi, zapisanymi na planszach.
[Ilustracja interaktywna]
Dyskusja:
Czy pierwiastek z liczby wymiernej jest zawsze liczbą wymierną? Czy pierwiastkowanie stopnia drugiego jest zawsze wykonalne? A trzeciego?
Wnioski, jakie powinni wyciągnąć uczniowie:
- Pierwiastki z niektórych liczb wymiernych nie są liczbami wymiernymi (np. ).
- Nie istnieją pierwiastki stopnia drugiego z liczb ujemnych.
Uczniowie biorą udział w indywidualnym konkursie zadaniowym.
Konkurs jest trzyetapowy. Za każde poprawnie wykonane obliczenia uczeń otrzymuje 1 punkt, za błędnie (-1). Do następnego etapu przechodzą ci uczniowie, którzy uzyskali minimum 3 punkty.
Zadania pierwszego etapu.
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
c)
Zadania drugiego etapu.
Polecenie Oblicz, stosując odpowiednie prawo działań na pierwiastkach.
a)
b)
c)
Polecenie Oblicz wartość pierwiastka.
a)
b)
c)
Zadania trzeciego etapu.
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
Nauczyciel podsumowuje wyniki konkursu. Uczniowie, którzy uzyskali największą liczbę punktów są nagradzani ocenami.
Korzystając z przypomnianych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
c)
Polecenie dla chętnych: Objętość prostopadłościanu o podstawia kwadratowej jest równa 6000 cmIndeks górny 33. Oblicz wysokość tego prostopadłościanu, jeśli jest ona dwa razy dłuższa od krawędzi jego podstawy.
mb9c4cf675e947708_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Pierwiastki z niektórych liczb wymiernych nie są liczbami wymiernymi (np. ).
- Nie istnieją pierwiastki stopnia drugiego z liczb ujemnych.