Scenariusz
Temat
Działania na pierwiastkach
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Przypomnienie definicji pierwiastka kwadratowego i sześciennego.
3. Przypomnienie praw działań na pierwiastkach.
Efekty uczenia
Uczeń:
- przypomina definicję pierwiastka kwadratowego i sześciennego,
- przypomina prawa działań na pierwiastkach.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Konkurs zadaniowy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracując w grupach, metodą burzy mózgów przypominają sobie poznane dotychczas wiadomości na temat pierwiastków i działań na pierwiastkach. Informacje zapisują na planszach.
Po zakończonej pracy prezentują swoje plansze. Nauczyciel weryfikuje ich wypowiedzi, wyjaśnia wątpliwości.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat pierwiastków kwadratowych i sześciennych oraz praw działań na pierwiastkach.
Polecenie
Uczniowie, pracując w grupach, analizują rysunek interaktywny, na którym zebrane są wiadomości na temat własności pierwiastków stopnia 2 i 3.
Uczniowie porównują informacje zawarte na rysunku, z tymi, zapisanymi na planszach.
[Ilustracja interaktywna]
Dyskusja:
Czy pierwiastek z liczby wymiernej jest zawsze liczbą wymierną?
Czy pierwiastkowanie stopnia drugiego jest zawsze wykonalne? A trzeciego?
Wnioski, jakie powinni wyciągnąć uczniowie:
- Pierwiastki z niektórych liczb wymiernych nie są liczbami wymiernymi (np. ).
- Nie istnieją pierwiastki stopnia drugiego z liczb ujemnych.
Uczniowie biorą udział w indywidualnym konkursie zadaniowym.
Konkurs jest trzyetapowy. Za każde poprawnie wykonane obliczenia uczeń otrzymuje 1 punkt, za błędnie (-1). Do następnego etapu przechodzą ci uczniowie, którzy uzyskali minimum 3 punkty.
Zadania pierwszego etapu.
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
Polecenie
Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
c)
Zadania drugiego etapu.
Polecenie
Oblicz, stosując odpowiednie prawo działań na pierwiastkach.
a)
b)
c)
Polecenie
Oblicz wartość pierwiastka.
a)
b)
c)
Zadania trzeciego etapu.
Polecenie
Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
Nauczyciel podsumowuje wyniki konkursu. Uczniowie, którzy uzyskali największą liczbę punktów są nagradzani ocenami.
Korzystając z przypomnianych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie
Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
c)
Polecenie dla chętnych:
Objętość prostopadłościanu o podstawia kwadratowej jest równa 6000 cmIndeks górny 33. Oblicz wysokość tego prostopadłościanu, jeśli jest ona dwa razy dłuższa od krawędzi jego podstawy.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Pierwiastki z niektórych liczb wymiernych nie są liczbami wymiernymi (np. ).
- Nie istnieją pierwiastki stopnia drugiego z liczb ujemnych.