4. reads out from a graph of a function: domain, range, x‑intersections, intervals of monotonicity, intervals in which the function takes on values greater (not smaller) or smaller (not larger) than a given number, maximum and minimum values of the function (if any) in a given closed interval and arguments for which the function takes on maximum and minimum values.
Interpreting and handling information presented in the text, both mathematical and popular science, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
The students sort out the knowledge about the quadratic function using the method of the sentence completion, initialized by the teacher. They remind the definition and the graphical interpretation of the x‑intercept of the function.
The teacher informs the students that during the lesson they will determine the number of x‑intercepts of the quadratic function described in a graphical and algebraic way.
Discussion – how many x‑intercepts can the quadratic function have?
Conclusion:
The quadratic function can have two x‑intercepts, one x‑intercept or any of them.
The students are thinking together if a number of x‑intercepts of the quadratic function could be determined without plotting its graph. They check their hypotheses by analysing the Slideshow. They draw a conclusion.
[Slideshow]
Analyse carefully the Slideshow presenting the position of the graph of the quadratic function : depending on the coefficients a and q.
Note in each case what sign has the product . What do you notice? Draw a conclusion.
Conclusion:
The quadratic function :
- has no x‑intercept if , - has one x‑intercept if - has two x‑intercepts if .
The students solve the exercises individually using the conclusion.
Task 1
Determine the number of x‑intercepts for each function: , , .
Determine the number of the solutions of the equation.
a.
b.
c.
Task 4
The quadratic function f has two different x‑intercepts xIndeks dolny 11 and xIndeks dolny 22. The symmetry axis of the parabola, which is the graph of this function, is the line x = 0.
Prove that
a.
b.
An extra task:
Determine all values of the coefficient b for which the function has exactly one x‑intercept.
Parabola, będąca wykresem funkcji kwadratowej, ma wierzchołek w punkcie o współrzędnych (-3,2). Ramiona paraboli są skierowane do góry. Ile miejsc zerowych ma ta funkcja?
Naszkicuj wykresy funkcji f i g. Odczytaj z wykresu liczbę miejsc zerowych każdej z tych funkcji.
mbc2b6f0c5f25d13d_1528449000663_0
Liczba miejsc zerowych funkcji kwadratowej
mbc2b6f0c5f25d13d_1528449084556_0
Trzeci
mbc2b6f0c5f25d13d_1528449076687_0
V. Funkcje.
Uczeń:
4)odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
mbc2b6f0c5f25d13d_1528449068082_0
45 minut
mbc2b6f0c5f25d13d_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
mbc2b6f0c5f25d13d_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Odczytywanie liczby miejsc zerowych funkcji kwadratowej z jej wykresu.
3. Określanie liczby miejsc zerowych funkcji kwadratowej na podstawie wzoru opisującego tę funkcję
mbc2b6f0c5f25d13d_1528450430307_0
Uczeń:
- odczytuje liczbę miejsc zerowych funkcji kwadratowej z jej wykresu,
- określa liczbę miejsc zerowych na podstawie wzoru opisującego funkcję.
mbc2b6f0c5f25d13d_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Niedokończone zdania.
mbc2b6f0c5f25d13d_1528449514617_0
1. Praca Indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
mbc2b6f0c5f25d13d_1528450135461_0
mbc2b6f0c5f25d13d_1528450127855_0
Uczniowie metodą niedokończonych zdań, zainicjowaną przez nauczyciela, porządkują swoje wiadomości na temat funkcji kwadratowej.
Przypominają też definicję i interpretację geometryczną miejsca zerowego funkcji .
mbc2b6f0c5f25d13d_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą określać liczbę miejsc zerowych funkcji kwadratowej opisanej graficznie oraz algebraicznie.
Uczniowie pracują w grupach.
Polecenie dla grupy
Naszkicuj wykresy funkcji f i g. Odczytaj z wykresu liczbę miejsc zerowych każdej z tych funkcji.
Dyskusja – ile miejsc zerowych może mieć funkcja kwadratowa?
Wniosek:
Funkcja kwadratowa może mieć dwa miejsca zerowe, jedno miejsce zerowe lub nie ma wcale miejsc zerowych.
Uczniowie zastanawiają się wspólnie, czy można określić liczbę miejsc zerowych funkcji kwadratowej, nie sporządzając jej wykresu. Swoje przypuszczenia sprawdzają, analizując ANIMACJĘ. Formułują wniosek.
Polecenie
[Grafika interaktywna]
Przeanalizuj uważnie animację przedstawiającą położenie wykresu funkcji w zależności od współczynników a i q.
Zwróć uwagę w każdym przypadku na znak iloczynu . Co zauważasz? Sformułuj odpowiedni wniosek.
Wniosek
Funkcja kwadratowa :
- nie ma miejsc zerowych, gdy , - ma jedno miejsce zerowe, gdy ,- ma dwa miejsca zerowe, gdy .
Korzystając z wniosku, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie
Określ liczbę miejsc zerowych każdej z funkcji: , , .
Polecenie
Parabola, będąca wykresem funkcji kwadratowej, ma wierzchołek w punkcie o współrzędnych (-3,2). Ramiona paraboli są skierowane do góry. Ile miejsc zerowych ma ta funkcja?
Polecenie
Określ liczbę rozwiązań równania.
a.
b.
c.
Polecenie
Funkcja kwadratowa f ma dwa różne miejsca zerowe xIndeks dolny 11i xIndeks dolny 22. Osią symetrii paraboli, będącej wykresem tej funkcji jest prosta x=0.
Wykaż, że
A.
B.
Polecenie dla chętnych:
Wyznacz wszystkie wartości współczynnika b, dla których funkcja y=xIndeks górny 22 + bx - 4 ma dokładnie jedno miejsce zerowe.
mbc2b6f0c5f25d13d_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Funkcja kwadratowa :
- nie ma miejsc zerowych, gdy , - ma jedno miejsce zerowe, gdy , - ma dwa miejsca zerowe, gdy .