Scenariusz
Temat
Liczba miejsc zerowych funkcji kwadratowej
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje.
Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Odczytywanie liczby miejsc zerowych funkcji kwadratowej z jej wykresu.
3. Określanie liczby miejsc zerowych funkcji kwadratowej na podstawie wzoru opisującego tę funkcję
Efekty uczenia
Uczeń:
- odczytuje liczbę miejsc zerowych funkcji kwadratowej z jej wykresu,
- określa liczbę miejsc zerowych na podstawie wzoru opisującego funkcję.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Niedokończone zdania.
Formy pracy
1. Praca Indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie metodą niedokończonych zdań, zainicjowaną przez nauczyciela, porządkują swoje wiadomości na temat funkcji kwadratowej.
Przypominają też definicję i interpretację geometryczną miejsca zerowego funkcji.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą określać liczbę miejsc zerowych funkcji kwadratowej opisanej graficznie oraz algebraicznie.
Uczniowie pracują w grupach.
Polecenie dla grupy
Naszkicuj wykresy funkcji f i g. Odczytaj z wykresu liczbę miejsc zerowych każdej z tych funkcji.
Grupa 1: f(x) = (x - 2)Indeks górny 22 - 3, g(x) = -(x + 2)Indeks górny 22 + 2
Grupa 2: f(x) = -(x - 2)Indeks górny 22 - 4, g(x) = -(x + 1)Indeks górny 22 + 3
Grupa 3: f(x) = 3(x + 2)Indeks górny 22 , g(x) = -2(x - 3)Indeks górny 22
Dyskusja – ile miejsc zerowych może mieć funkcja kwadratowa?
Wniosek:
Funkcja kwadratowa może mieć dwa miejsca zerowe, jedno miejsce zerowe lub nie ma wcale miejsc zerowych.
Uczniowie zastanawiają się wspólnie, czy można określić liczbę miejsc zerowych funkcji kwadratowej, nie sporządzając jej wykresu. Swoje przypuszczenia sprawdzają, analizując pokaz slajdów. Formułują wniosek.
Polecenie
[pokaz slajdów]
Przeanalizuj uważnie pokaz przedstawiającą położenie wykresu funkcji w zależności od współczynników a i q.
Zwróć uwagę w każdym przypadku na znak iloczynu . Co zauważasz? Sformułuj odpowiedni wniosek.
Wniosek
Funkcja kwadratowa :
- nie ma miejsc zerowych, gdy ,
- ma jedno miejsce zerowe, gdy ,
- ma dwa miejsca zerowe, gdy .
Korzystając z wniosku, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie
Określ liczbę miejsc zerowych każdej z funkcji:
,
,
Polecenie
Parabola, będąca wykresem funkcji kwadratowej, ma wierzchołek w punkcie o współrzędnych (-3,2).
Ramiona paraboli są skierowane do góry. Ile miejsc zerowych ma ta funkcja?
Polecenie
Określ liczbę rozwiązań równania.
a.
b.
c.
Polecenie
Funkcja kwadratowa f ma dwa różne miejsca zerowe xIndeks dolny 11 i xIndeks dolny 22. Osią symetrii paraboli, będącej wykresem tej funkcji jest prosta x=0.
Wykaż, że:
a.
b.
Polecenie dla chętnych:
Wyznacz wszystkie wartości współczynnika b, dla których funkcja ma dokładnie jedno miejsce zerowe.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Funkcja kwadratowa :
- nie ma miejsc zerowych, gdy ,
- ma jedno miejsce zerowe, gdy ,
- ma dwa miejsca zerowe, gdy .