Using sentence completion technique, students review the previously learned knowledge of arithmetic and geometric sequences:
- Sequence (aIndeks dolny nn) is called an arithmetic sequencearithmetic sequencearithmetic sequence if ...
- The arithmetic sequence (aIndeks dolny nn) is increasing if ...
- To calculate the sum of n initial terms of the arithmetic sequencearithmetic sequencearithmetic sequence, ...
- A geometric sequencegeometric sequencegeometric sequence is a number sequence (aIndeks dolny nn), in which ...
- The sum of the n initial terms of the geometric sequencegeometric sequencegeometric sequence (aIndeks dolny nn) with the quotient q ≠ 1 is calculated according to the formula ...
The teacher informs students that the aim of the lesson is to use the previously learned formulas associated with the arithmetic sequences and formulas associated with the geometric sequencegeometric sequencegeometric sequence.
Task Students, working in groups, watch and analyze the Slideshow, showing the way of solving a task with the use of sequence properties.
Task Between numbers 2 and 30, insert two numbers in such a way that the first three numbers form a geometric sequencegeometric sequencegeometric sequence, and the last three form an arithmetic sequencearithmetic sequencearithmetic sequence.
Answer: We get two pairs of numbers: ( - 5) and 12,5 or 6 and 18.
Task A bacteriologist studying the growth of bacterial cells found that the bacteria on the agar plate doubled their number every 10 minutes. Assuming the initial sample contained 100 bacteria, calculate the number of microorganisms after 4 hours of culture.
Answer: 1677721600 bacteria.
Task The ball thrown from the balcony of the apartment located on the second floor of the building bounces many times off the concrete ground of the yard. After each consecutive bounce, it loses some energy and rises to of the previous height. Calculate the path in the vertical (up and down) of the ball to the fourth bounce, knowing that the second floor of the building is located 9 meters above the yard’s surface.
Answer:
An extra task The cuboid edge lengths form a geometric sequencegeometric sequencegeometric sequence. The volume of this cuboid is equal to 1000 cmIndeks górny 33 and the total surface area is 700 cmIndeks górny 22. Calculate the edge lengths of the cuboid.
Answer: Edge lengths are equal to 5 cm, 10 cm, 20 cm.
7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.
m0e2ec77d3f8b6180_1528449068082_0
45 minut
m0e2ec77d3f8b6180_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m0e2ec77d3f8b6180_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Obliczanie wyrazów ciągu arytmetycznego i geometrycznego przy danych zależnościach między tymi wyrazami.
3. Zastosowanie ciągów geometrycznych i arytmetycznych do rozwiązywania problemów praktycznych.
m0e2ec77d3f8b6180_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza wyrazy ciągu arytmetycznego i geometrycznego przy podanych zależnościach między tymi wyrazami,
- stosuje własności ciągów arytmetycznych i geometrycznych do rozwiązywania problemów praktycznych.
m0e2ec77d3f8b6180_1528449534267_0
1. Niedokończone zdania.
2. Analiza sytuacyjna.
m0e2ec77d3f8b6180_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m0e2ec77d3f8b6180_1528450135461_0
m0e2ec77d3f8b6180_1528450127855_0
Metodą niedokończonych zdań uczniowie przypominają poznane wiadomości na temat ciągów arytmetycznych i geometrycznych:
- Ciąg (aIndeks dolny nn) nazywamy ciągiem arytmetycznym jeżeli …
- Ciąg arytmetyczny (aIndeks dolny nn) jest rosnący jeżeli …
- Aby obliczyć sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego, należy …
- Ciągiem geometrycznym nazywamy taki ciąg liczbowy (aIndeks dolny nn), w którym …
- Sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn) o ilorazie q ≠ 1 obliczamy według wzoru …
m0e2ec77d3f8b6180_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest wykorzystanie poznanych wcześniej wzorów związanych z ciągiem arytmetycznym i wzorów związanych z ciągiem geometrycznym.
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, analizują Slideshow, przedstawiającą sposób rozwiązania zadania z wykorzystaniem własności ciągów.
[Slideshow]
Wniosek: - Rozwiązując zadania, w których występują ciągi arytmetyczny i geometryczny należy równocześnie korzystać z własności obu ciągów.
Uczniowie, pracują samodzielnie i rozwiązują zadania.
Polecenie Pomiędzy liczby 2 i 30 wstaw dwie liczby w taki sposób, aby trzy pierwsze liczby utworzyły ciąg geometryczny, a trzy ostatnie ciąg arytmetyczny.
Odp. Otrzymujemy dwie pary liczb: ( - 5) i 12,5 lub 6 i 18.
Polecenie Dane są liczby 3, x, y, 25. Trzy pierwsze tworzą ciąg arytmetyczny rosnący, trzy ostatnie – ciąg geometryczny. Oblicz x i y.
Odp. x = 9, y = 15.
Polecenie Bakteriolog badający wzrost komórek bakteryjnych stwierdził, że bakterie na szalce agarowej podwajają swoją liczbę co 10 minut. Zakładając, że początkowa próbka zawierała 100 bakterii oblicz liczbę drobnoustrojów po 4 godzinach hodowli.
Odp. 1 677 721 600 bakterii.
Polecenie Piłka rzucona z balkonu mieszkania znajdującego się na drugim piętrze kamienicy odbija się wielokrotnie od betonowego podłoża podwórka. Po każdym kolejnym odbiciu traci część energii i wznosi się na poprzednio osiągniętej wysokości. Oblicz, jaką drogę w pionie (zarówno w górę jak i w dół) przebyła piłka do czwartego odbicia, wiedząc, że drugie piętro kamienicy znajduje się na wysokości 9 metrów nad powierzchnią podwórka.
Odp. .
Polecenie dla chętnych Długości krawędzi prostopadłościanu tworzą ciąg geometryczny. Objętość tego prostopadłościanu jest równa 1000 cmIndeks górny 33, a pole powierzchni całkowitej 700 cmIndeks górny 22. Oblicz długości krawędzi.
Odp. Długości krawędzi są równe 5 cm, 10 cm, 20 cm.
m0e2ec77d3f8b6180_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wniosek do zapamiętania:
- Rozwiązując zadania, w których występują ciągi arytmetyczny i geometryczny należy równocześnie korzystać z własności obu ciągów.