Scenariusz
Temat
Ciąg arytmetyczny i geometryczny - zastosowania
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
VI. Ciągi. Uczeń:
7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Obliczanie wyrazów ciągu arytmetycznego i geometrycznego przy danych zależnościach między tymi wyrazami.
3. Zastosowanie ciągów geometrycznych i arytmetycznych do rozwiązywania problemów praktycznych.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza wyrazy ciągu arytmetycznego i geometrycznego przy podanych zależnościach między tymi wyrazami,
- stosuje własności ciągów arytmetycznych i geometrycznych do rozwiązywania problemów praktycznych.
Metody kształcenia
1. Niedokończone zdania.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Metodą niedokończonych zdań uczniowie przypominają poznane wiadomości na temat ciągów arytmetycznych i geometrycznych:
- Ciąg (aIndeks dolny nn) nazywamy ciągiem arytmetycznym jeżeli …
- Ciąg arytmetyczny (aIndeks dolny nn) jest rosnący jeżeli …
- Aby obliczyć sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego, należy …
- Ciągiem geometrycznym nazywamy taki ciąg liczbowy (aIndeks dolny nn), w którym …
- Sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn) o ilorazie q ≠ 1 obliczamy według wzoru…
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest wykorzystanie poznanych wcześniej wzorów związanych z ciągiem arytmetycznym i wzorów związanych z ciągiem geometrycznym.
Polecenie
Uczniowie, pracując w grupach, analizują Slideshow, przedstawiającą sposób rozwiązania zadania z wykorzystaniem własności ciągów.
[Slideshow]
Wniosek:
- Rozwiązując zadania, w których występują ciągi arytmetyczny i geometryczny należy równocześnie korzystać z własności obu ciągów.
Uczniowie, pracują samodzielnie i rozwiązują zadania.
Polecenie
Pomiędzy liczby 2 i 30 wstaw dwie liczby w taki sposób, aby trzy pierwsze liczby utworzyły ciąg geometryczny, a trzy ostatnie ciąg arytmetyczny.
Odp.
Otrzymujemy dwie pary liczb: ( - 5) i 12,5 lub 6 i 18.
Polecenie
Dane są liczby 3, x, y, 25. Trzy pierwsze tworzą ciąg arytmetyczny rosnący, trzy ostatnie – ciąg geometryczny. Oblicz x i y.
Odp.
x = 9, y = 15
Polecenie
Bakteriolog badający wzrost komórek bakteryjnych stwierdził, że bakterie na szalce agarowej podwajają swoją liczbę co 10 minut. Zakładając, że początkowa próbka zawierała 100 bakterii oblicz liczbę drobnoustrojów po 4 godzinach hodowli.
Odp.
1677721600 bakterii
Polecenie
Piłka rzucona z balkonu mieszkania znajdującego się na drugim piętrze kamienicy odbija się wielokrotnie od betonowego podłoża podwórka. Po każdym kolejnym odbiciu traci część energii i wznosi się na poprzednio osiągniętej wysokości. Oblicz, jaką drogę w pionie (zarówno w górę jak i w dół) przebyła piłka do czwartego odbicia, wiedząc, że drugie piętro kamienicy znajduje się na wysokości 9 metrów nad powierzchnią podwórka.
Odp.
m
Polecenie dla chętnych
Długości krawędzi prostopadłościanu tworzą ciąg geometryczny. Objętość tego prostopadłościanu jest równa 1000 cmIndeks górny 33, a pole powierzchni całkowitej 700 cmIndeks górny 22. Oblicz długości krawędzi.
Odp.
Długości krawędzi są równe 5 cm, 10 cm, 20 cm.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wniosek do zapamiętania:
- Rozwiązując zadania, w których występują ciągi arytmetyczny i geometryczny należy równocześnie korzystać z własności obu ciągów.