IV. Transformation of algebraic expressions. Algebraic sums and operations done on them. The student:
1) adds and subtracts algebraic sums, while doing the reduction of similar expressionsreduction of similar expressionsreduction of similar expressions.
The teacher informs students that during this class they will add and subtract algebraic sums.
Students revise their knowledge related to adding arithmetic expressions with parentheses – without doing the calculations in parentheses. They give examples of the application of the distributive property of multiplication over addition in arithmetic calculations.
Students work individually, using computers. Their task is to observe the easiest way of adding and subtracting algebraic sumssubtracting algebraic sumssubtracting algebraic sums. After completing the exercise, students order and verify their observations.
Task contest – students work in groups of 4‑5. Each group does the same set of exercises prepared by the teacher. The prize for the contest is getting a grade for the correct solution.
Task Eliminate the parentheses and do the reduction of similar terms.
a) (c + b) - c
b) 2a + (-a + b)
c) (-3x - z) + (z - 1)
d) - (6a + 2b - 3c)
e) - (2a - 5b) + (-2a - b)
f) 2 - (-c + 2b) + 4c
g) 18x - (-x + 5y - 10)
Task
Let A = xIndeks górny 22 - 2x, B = -5xIndeks górny 22 + 3, C = 4x - 7, D = -2xIndeks górny 22 - 2x + 5.
Write the expressions in their simplest form.
a) A + B + C
b) B - D - A
c) A - C + D
d) D - A - B
Task Rewrite the following statements in the form of algebraic expressions. Do the reduction of similar terms.
a) To the sum of numbers x, y and z add the difference of the numbers x and z.
b) From the difference of the numbers b and c subtract the sum of the numbers a and c.
c) To the difference of the numbers a and c add the difference of the numbers c and b.
d) From the sum of the numbers x and y subtract the sum of the numbers x and z.
An extra task: There are algebraic expressions: A = aIndeks górny 33 + 3aIndeks górny 22 + 3a, B = -2aIndeks górny 22 + 4a, C = -2aIndeks górny 33 + 4a - 3, D = aIndeks górny 33 - a. Insert the parentheses in the expressions on the left so that the equation below is true.
A + B - C - D = 3aIndeks górny 33 + 2aIndeks górny 22 + 2a + 3.
After completing the exercises, the fastest group presents the solutions. If the group did all obligatory tasks and the extra task, they would obtain the highest grade.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- In order to add (or subtract) two algebraic sums, we need to eliminate the parentheses (if they exist) and then do the reduction of similar terms (add them).
- If the parentheses in an algebraic expression are preceded by a plus sign or no sign, then we can eliminate the parentheses without changing the signs inside it.
- If the parentheses in an algebraic expression are preceded by a minus sign, then we can eliminate the parentheses by changing every sign inside it into the opposite sign.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias nie poprzedzony żadnym znakiem lub poprzedzony znakiem plus, to można usunąć nawias, nie zmieniając znaków przed wyrazami znajdującymi się w nawiasie.
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias poprzedzony znakiem minus, to można usunąć nawias, zmieniając na przeciwny znak każdego z wyrazów znajdujących się w nawiasie.
- Aby dodać (lub odjąć) dwie sumy algebraiczne, należy najpierw opuścić nawiasy, o ile istnieją, a następnie wykonać redukcję wyrazów podobnych (czyli dodać wyrazy podobne).
m37f4bc1a48ded96f_1528449000663_0
Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych.
m37f4bc1a48ded96f_1528449084556_0
Drugi
m37f4bc1a48ded96f_1528449076687_0
IV. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Sumy algebraiczne i działania na nich. Uczeń:
1) dodaje i odejmuje sumy algebraiczne, dokonując przy tym redukcji wyrazów podobnych.
m37f4bc1a48ded96f_1528449068082_0
45 minut
m37f4bc1a48ded96f_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m37f4bc1a48ded96f_1528449552113_0
1. Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych.
2. Redukowanie wyrazów podobnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m37f4bc1a48ded96f_1528450430307_0
Uczeń:
- dodaje i odejmuje sumy algebraiczne,
- redukuje wyrazy podobne.
m37f4bc1a48ded96f_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Konkurs tematyczny.
m37f4bc1a48ded96f_1528449514617_0
1. Praca w grupach.
2. Praca zbiorowa.
m37f4bc1a48ded96f_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą dodawać i odejmować sumy algebraiczne.
Uczniowie przypominają, w jaki sposób dodaje się wyrażenia arytmetyczne, w których występują nawiasy – bez wykonywania najpierw działań w nawiasach. Podają przykłady wykorzystania rozdzielności mnożenia względem dodawania w działaniach arytmetycznych.
m37f4bc1a48ded96f_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak najprościej wykonać dodawanie lub odejmowanie sum algebraicznych. Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie porządkują i weryfikują swoje obserwacje.
[Geogebra aplet]
Wnioski:
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias nie poprzedzony żadnym znakiem lub poprzedzony znakiem plus, to można usunąć nawias, nie zmieniając znaków przed wyrazami znajdującymi się w nawiasie.
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias poprzedzony znakiem minus, to można usunąć nawias, zmieniając na przeciwny znak każdego z wyrazów znajdujących się w nawiasie.
- Aby dodać (lub odjąć) dwie sumy algebraiczne, należy najpierw opuścić nawiasy, o ile istnieją, a następnie wykonać redukcję wyrazów podobnych (czyli dodać wyrazy podobne).
Konkurs zadaniowy – uczniowie pracują w grupach 4 – 5 osobowych. Każda grupa rozwiązuje ten sam zestaw zadań przygotowanych przez nauczyciela. Nagrodą w konkursie jest uzyskanie oceny za poprawne rozwiązanie zadań.
Polecenie Usuń nawiasy i zredukuj wyrazy podobne.
a) (c + b) - c
b) 2a + (-a + b)
c) (-3x - z) + (z - 1)
d) -(6a + 2b - 3c)
e) -(2a - 5b) + (-2a - b)
f) 2 -(-c + 2b) + 4c
g) 18x -(-x + 5y - 10)
Polecenie Niech A = xIndeks górny 22 - 2x + 1, B = -5xIndeks górny 22 + 3, C = 4x - 7, D = -2xIndeks górny 22 - 2x + 5.
Zapisz wyrażenia w najprostszej postaci.
a) A + B + C
b) B - D - A
c) A - C + D
d) D - A - B
Polecenie Zapisz polecenie w postaci wyrażenia algebraicznego. Zredukuj wyrazy podobne.
a) Do sumy liczb x, y, z dodaj różnicę liczb x i z.
b) Od różnicy liczb b i c odejmij sumę liczb a i c.
c) Do różnicy liczb a i c dodaj różnicę liczb c i b.
d) Od sumy liczb x i y odejmij sumę liczb x i z.
Polecenie dla chętnych: Dane są wyrażenia algebraiczne: A = aIndeks górny 33 + 3aIndeks górny 22 + 3a, B = -2aIndeks górny 22 + 4a, C= -2aIndeks górny 33 + 4a - 3, D = aIndeks górny 33 - a.
Wstaw nawiasy w wyrażeniach po lewej stronie, aby poniższa równość była prawdziwa.
A + B - C - D = 3aIndeks górny 3 Indeks górny koniec3 + 2aIndeks górny 2 Indeks górny koniec2 + 2a + 3.
Po wykonaniu zadań, najszybsza grupa prezentuje rozwiązania. Jeżeli grupa poprawnie wykonała zadania obowiązkowe i rozwiązała zadanie dodatkowe otrzymuje ocenę celującą.
m37f4bc1a48ded96f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Aby dodać (lub odjąć) dwie sumy algebraiczne, należy najpierw opuścić nawiasy, o ile istnieją, a następnie wykonać redukcję wyrazów podobnych (czyli dodać wyrazy podobne).
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias nie poprzedzony żadnym znakiem lub poprzedzony znakiem plus, to można usunąć nawias, nie zmieniając znaków przed wyrazami znajdującymi się w nawiasie.
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias poprzedzony znakiem minus, to można usunąć nawias, zmieniając na przeciwny znak każdego z wyrazów znajdujących się w nawiasie.
reduction of similar expressions1
reduction of similar expressions
redukcja wyrazów podobnych
R1e3IiTb6coYw1
wymowa w języku angielskim: reduction of similar expressions
wymowa w języku angielskim: reduction of similar expressions