Scenariusz
Temat
Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Sumy algebraiczne i działania na nich. Uczeń:
1) dodaje i odejmuje sumy algebraiczne, dokonując przy tym redukcji wyrazów podobnych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych.
2. Redukowanie wyrazów podobnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- dodaje i odejmuje sumy algebraiczne,
- redukuje wyrazy podobne.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Konkurs tematyczny.
Formy pracy
1. Praca w grupach.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą dodawać i odejmować sumy algebraiczne.
Uczniowie przypominają, w jaki sposób dodaje się wyrażenia arytmetyczne, w których występują nawiasy – bez wykonywania najpierw działań w nawiasach. Podają przykłady wykorzystania rozdzielności mnożenia względem dodawania w działaniach arytmetycznych.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak najprościej wykonać dodawanie lub odejmowanie sum algebraicznych. Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie porządkują i weryfikują swoje obserwacje.
[Geogebra aplet]
[Galeria]
Wnioski:
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias nie poprzedzony żadnym znakiem lub poprzedzony znakiem plus, to można usunąć nawias, nie zmieniając znaków przed wyrazami znajdującymi się w nawiasie.
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias poprzedzony znakiem minus, to można usunąć nawias, zmieniając na przeciwny znak każdego z wyrazów znajdujących się w nawiasie.
- Aby dodać (lub odjąć) dwie sumy algebraiczne, należy najpierw opuścić nawiasy, o ile istnieją, a następnie wykonać redukcję wyrazów podobnych (czyli dodać wyrazy podobne).
Konkurs zadaniowy – uczniowie pracują w grupach 4 – 5 osobowych. Każda grupa rozwiązuje ten sam zestaw zadań przygotowanych przez nauczyciela. Nagrodą w konkursie jest uzyskanie oceny za poprawne rozwiązanie zadań.
Polecenie
Usuń nawiasy i zredukuj wyrazy podobne.
a) (c + b) - c
b) 2a + (-a + b)
c) (-3x - z) + (z - 1)
d) - (6a + 2b - 3c)
e) - (2a - 5b) + (-2a - b)
f) 2 - (-c + 2b) + 4c
g) 18x - (-x + 5y - 10)
Polecenie
Niech A = xIndeks górny 22 - 2x + 1, B = -5xIndeks górny 22 + 3, C = 4x - 7, D = -2xIndeks górny 22 - 2x + 5.
Zapisz wyrażenia w najprostszej postaci.
a) A + B + C
b) B - D - A
c) A - C + D
d) D - A - B
Polecenie
Zapisz polecenie w postaci wyrażenia algebraicznego. Zredukuj wyrazy podobne.
a) Do sumy liczb x, y, z dodaj różnicę liczb x i z.
b) Od różnicy liczb b i c odejmij sumę liczb a i c.
c) Do różnicy liczb a i c dodaj różnicę liczb c i b.
d) Od sumy liczb x i y odejmij sumę liczb x i z.
Polecenie dla chętnych:
Dane są wyrażenia algebraiczne: A = aIndeks górny 33 + 3aIndeks górny 22 + 3a, B = -2aIndeks górny 22 + 4a, C = -2aIndeks górny 22 + 4a - 3, D = aIndeks górny 33 - a.
Wstaw nawiasy w wyrażeniach po lewej stronie, aby poniższa równość była prawdziwa.
A + B - C - D = 3aIndeks górny 33 + 2aIndeks górny 22 + 2a + 3.
Po wykonaniu zadań, najszybsza grupa prezentuje rozwiązania. Jeżeli grupa poprawnie wykonała zadania obowiązkowe i rozwiązała zadanie dodatkowe otrzymuje ocenę celującą.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Aby dodać (lub odjąć) dwie sumy algebraiczne, należy najpierw opuścić nawiasy, o ile istnieją, a następnie wykonać redukcję wyrazów podobnych (czyli dodać wyrazy podobne).
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias nie poprzedzony żadnym znakiem lub poprzedzony znakiem plus, to można usunąć nawias, nie zmieniając znaków przed wyrazami znajdującymi się w nawiasie.
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias poprzedzony znakiem minus, to można usunąć nawias, zmieniając na przeciwny znak każdego z wyrazów znajdujących się w nawiasie.