All substances are made of the smallest indivisible particles of matter (the smallest elements of the structure of matter that retain the chemical properties of the material). The creators of the atomistic theory of matter structure include: Democritus from Abdera (V‑IV century BC), John Dalton (1766‑1844).
Based on the slideshow viewed above, state whether the sentences are true or false:
a) The physical body is made up of atoms or molecules. b) The atomatomatom consists of a positive nucleusnucleusnucleus and a lot of lighter negative electrons. c) The atom is made of molecules. d) The molecule is always made up of identical atoms.
Answer:
a) True. b) True. c) False. d) False.
Task 3
Familiarize yourself with the photo gallery „Increase in temperature as a cause of increased molecular motion”.
Brownian motionBrownian motionBrownian motion - irregular motion and collisions of particles of pollen or other microscopic bodies visible under the microscope placed in gases and liquids.
[Illustration 5]
Task 4
Answer the questions:
a) What determines the motion of molecules that make up the physical body? b) What is Brownian motion? c) What theory of matter structure Brownian motion confirms?
Answer:
a) The motion of molecules that make up the physical body depends on the temperature. b) Brownian motionBrownian motionBrownian motion consist in the chaotic motion of a pollen or other microscopic body suspended in a liquid. This motion is caused by collisions of the microscopic body (pollen) with liquid molecules. c) Brownian motion confirms the atomistic theory of matter structure.
Experiment:
Research problem: Is the microscopic motion of gas associated with the macroscopic transfer of matter?
Hypothesis: Molecules of the sprayed deodorant moving around in the vicinity of air molecules can spread over a considerable distance.
Task 5
The teacher asks pupils who smell the fragrance to raise their hands up.
The teacher sprays a deodorant in the classroom.
Observation: Even though they are not in the immediate vicinity of the deodorant container, the students smell the fragrance.
Conclusion: As a result of the motion of the deodorant molecules, the deodorant molecules propagate in the air over a long distance. This phenomenon is called diffusiondiffusiondiffusion.
During the lesson, we learned about the structure of matter and some phenomena confirming the kinetic molecular theory of the structure of matter.
1. Matter consists of molecules in constant motion. They are either individual atoms or are made up of several atoms. These molecules are in constant chaotic motion, and their speeds are related to body temperature. The higher the moleculemoleculemolecule speed, the higher the body temperature. When we lower its temperature, we slow down the motion of its molecules. 2. Brownian motionBrownian motionBrownian motion is the chaotic motion of the visible molecule caused by collisions with molecules that are too small to be seen. 3. DiffusiondiffusionDiffusion the process of spontaneous expansion of molecules of one substance in another. It occurs in gases, liquids and solids.
Selected words and expressions used in the lesson plan
a) Atom jest najmniejszą porcją materii zachowującą własności chemiczne. b) Jest tyle rodzajów atomów, ile istnieje pierwiastków. c) Atomy tego samego pierwiastka są identyczne. d) Atomy tych samych lub różnych pierwiastków mogą się ze sobą łączyć i tworzyć cząsteczki związków chemicznych. e) Substancje są zbudowane z atomów lub cząsteczek.
a) Zwiększenie temperatury powoduje przejście lodu w wodę a następnie wody w parę wodną. b) Lód posiada uporządkowaną budowę wewnętrzną. Cząsteczki wody jako cieczy oraz pary wodnej są w ruchu chaotycznym. c) Zwiększenie temperatury od 50°C do 100°C powoduje zwiększenie się ilości cząsteczek pary wodnej w stosunku do ilości cząsteczek wody.
m747cc71f08b758e7_1528449000663_0
Cząsteczkowa budowa materii
m747cc71f08b758e7_1528449084556_0
Drugi
m747cc71f08b758e7_1528449076687_0
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
m747cc71f08b758e7_1528449068082_0
45 minut
m747cc71f08b758e7_1528449523725_0
Prezentacja cząsteczkowej budowy materii.
m747cc71f08b758e7_1528449552113_0
1. Rozróżnianie pojęć atom i cząsteczka.
2. Opisywanie zjawisk potwierdzających kinetyczno‑cząsteczkową budowę materii.
m747cc71f08b758e7_1528450430307_0
Uczeń:
- rozróżnia pojęcia atom i cząsteczka,
- wykorzystuje poznane pojęcia i zjawiska do opisu otaczającej rzeczywistości.
m747cc71f08b758e7_1528449534267_0
1. Uczenie się przez obserwację.
2. Pogadanka przedstawiająca nowe wiadomości.
m747cc71f08b758e7_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m747cc71f08b758e7_1528450127855_0
Wszystkie substancje zbudowane są z najmniejszych niepodzielnych drobin materii (najmniejszych elementów budowy materii zachowujących własności chemiczne materiału). Do twórców atomistycznej teorii budowy materii zaliczamy: Demokryta z Abdery (V‑IV w. p.n.e.), Johna Daltona(1766‑1844).
[Ilustracja 1]
m747cc71f08b758e7_1528446435040_0
Polecenie 1
Zapoznaj się z pokazem slajdów „Budowa cząsteczkowa ciał”.
Zwróć uwagę z czego składa się substancji oraz jaka jest różnica pomiędzy atomem a cząsteczką.
[Slideshow]
Wnioski:
a) Atom jest najmniejszą porcją materii zachowującą własności chemiczne. b) Jest tyle rodzajów atomów, ile istnieje pierwiastków. c) Atomy tego samego pierwiastka są identyczne. d) Atomy tych samych lub różnych pierwiastków mogą się ze sobą łączyć i tworzyć cząsteczki związków chemicznych. e) Substancje są zbudowane z atomów lub cząsteczek.
Polecenie 2
Na podstawie obejrzanej galerii zdjęć odpowiedz czy zdania są prawdziwe.
a) Ciało fizyczne zbudowane jest z atomów lub cząsteczek. b) Atom składa się z dodatniego jądra i dużo lżejszych ujemnych elektronów. c) Atom zbudowany jest z cząsteczek. d) Cząsteczka jest zawsze zbudowana z jednakowych atomów.
Odpowiedź:
a) Prawda. b) Prawda. c) Fałsz. d) Fałsz.
Polecenie 3
Zapoznaj się z galerią zdjęć „Zwiększenie temperatury przyczyną zwiększenia ruchliwości cząsteczek”.
[Ilustracja 2]
[Ilustracja 3]
[Ilustracja 4]
Wnioski:
a) Zwiększenie temperatury powoduje przejście lodu w wodę a następnie wody w parę wodną. b) Lód posiada uporządkowaną budowę wewnętrzną. Cząsteczki wody jako cieczy oraz pary wodnej są w ruchu chaotycznym. c) Zwiększenie temperatury od 50°C do 100°C powoduje zwiększenie się ilości cząsteczek pary wodnej w stosunku do ilości cząsteczek wody.
Definicja:
Ruchy Browna - nieregularne ruchy i zderzenia cząstek pyłków kwiatowych lub innych ciał mikroskopowych widocznych pod mikroskopem umieszczonych w gazach i cieczach.
[Ilustracja 5]
Polecenie 4
Odpowiedz na pytania:
a) Jaka wielkość fizyczna wpływa na ruch cząsteczek tworzących ciało fizyczne? b) Na czym polegają ruchy Browna? c) Jaką teorię budowy materii potwierdzają ruchy Browna?
Odpowiedź:
a) Temperatura wpływa na ruch cząsteczek tworzących ciało fizyczne. b) Ruchy Browna polegają na chaotycznym ruchu zawieszonego w cieczy pyłku lub innego mikroskopowego ciała. Ruch ten wywołany jest zderzeniami ciała mikroskopowego (pyłku) z cząsteczkami cieczy. c) Ruchy Browna potwierdzają teorię atomistyczną budowy materii.
Doświadczenie:
Problem badawczy: Czy ruch mikroskopowy gazu jest związany z makroskopowym przenoszeniem materii?
Hipoteza: Cząsteczki rozpylonego dezodorantu poruszając się w otoczeniu cząsteczek powietrza mogą rozprzestrzenić się na znaczną odległość.
Polecenie 5
Nauczyciel prosi, aby uczniowie, którzy poczują zapach podnoszą rękę do góry.
Nauczyciel rozpyla dezodorant w klasie.
Obserwacja: Uczniowie mimo, że nie są w bezpośredniej bliskości pojemnika z dezodorantem wyczuwają zapach.
Wniosek: W wyniku ruchu cząsteczek dezodorantu następuje rozchodzenie się cząsteczek dezodorantu w powietrzu na dużą odległość. Zjawisko takie nazywamy dyfuzją.
m747cc71f08b758e7_1528450119332_0
W tracie lekcji poznaliśmy budowę materii i niektóre zjawiska potwierdzające teorię kinetyczno‑cząsteczkową budowy materii.
1. Materia składa się z cząsteczek znajdujących się w nieustannym ruchu. Cząsteczki te znajdują się w nieustannym chaotycznym ruchu, a ich prędkości związane są z temperaturą ciała. Im większa wartość prędkości cząsteczek, tym wyższa jest temperatura ciała. Kiedy obniżamy jego temperaturę, spowalniamy jednocześnie ruch jego cząsteczek. 2. Ruchy Browna to chaotyczne ruchy widzialnej cząsteczki spowodowane zderzeniami z cząsteczkami zbyt małymi, aby można je było zobaczyć. 3. Dyfuzjaproces samorzutnego rozprzestrzeniania się cząsteczek jednej substancji w drugiej. Zachodzi w gazach, cieczach i ciałach stałych.