Discussion – how to compare natural numbers? Students revise the concepts: a greater numbernumbernumber, a smallersmallersmaller number, a number greater by 3, a numbernumbernumbersmallersmallersmaller by 5.
They do exercises to memorise these concepts.
Task Insert proper signs in the dotted spaces: <smaller than symbol (<)<, >greater than symbol (>)> or =equals sign (=)=
a) 10 ……… 4,
b) 96 ……… 12,
c) 10 ……… 163,
d) 42 ……… 45.
Task Find a numbernumbernumber that meets the following conditions:
Task Students work individually, using computers. They open the SLIDESHOW and observe the examples of terms ‘how many times morehow many times morehow many times more?’, ‘how many times lesshow many times lesshow many times less?’ Their task is to write down proper operations for presented situations.
After having completed the exercise, students present their results.
Porównywanie ilorazowe. Ile razy więcej? Ile razy mniej?
m341a8529489774e5_1528449084556_0
drugi
m341a8529489774e5_1528449076687_0
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
3) porównuje liczby naturalne.
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
6) porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu.
m341a8529489774e5_1528449068082_0
45 minut
m341a8529489774e5_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m341a8529489774e5_1528449552113_0
1. Porównywanie liczb naturalnych z wykorzystaniem ich ilorazu.
2. Zastosowanie porównywania ilorazowego do rozwiązywania zadań z treścią.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m341a8529489774e5_1528450430307_0
Uczeń:
- porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich ilorazu,
- stosuje porównywanie ilorazowe do rozwiązywania zadań z treścią.
m341a8529489774e5_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Stacje zadaniowe.
m341a8529489774e5_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m341a8529489774e5_1528450127855_0
Dyskusja – w jaki sposób porównujemy liczby naturalne. Uczniowie przypominają pojęcia: liczba większa, liczba mniejsza, liczba o 3 większa, liczba o 5 mniejsza.
Rozwiązują zadanie utrwalające te pojęcia.
Polecenie W miejsce kropek wpisz odpowiedni znak: <, > lub =.
a) 10 ……… 4
b) 96 ……… 12
c) 10 ……… 163
d) 42 ……… 45
Polecenie Wyznacz liczbę, która spełnia podany warunek:
a) Jest o 4 większa od 16.
b) Jest o 3 mniejsza od 25.
c) Jest o 10 większa od 48.
d) Jest o 12 mniejsza od 57.
m341a8529489774e5_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają SLIDESHOW i obserwują przykłady użycia zwrotów: „ile razy więcej” , „ile razy mniej”. Ich zadaniem jest zapisanie odpowiednich działań do przedstawionych sytuacji.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają swoje wnioski.
[Slideshow]
Wnioski:
- Jeżeli w zadaniu występuje zwrot „ile razy więcej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy mnożenie.
- Jeżeli w zadaniu występuje zwrot „ile razy mniej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy dzielenie.
Stacje zadaniowe:
Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela.
Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.
Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny celujące.
Stacja 1. Polecenie Uzupełnij tabelkę:
[Tabela 1]
Stacja 2. Polecenie Uzupełnij tabelkę:
[Tabela 2]
Stacja 3. Polecenie Dokończ zdania:
a) Liczba 5 razy większa od 16, to ………
b) Liczba 2 razy większa od 48, to ………
c) Liczba 3razy mniejsza od 60, to ………
d) Liczba 4 razy większa od 64, to ………
Stacja 4. Polecenie Na rysunku przedstawione są cztery wieże zbudowane z klocków.
[Ilustracja 1]
Na podstawie rysunku uzupełnij zdania:
a) Pierwsza wieża składa się z ………… klocków i jest ………… razy ………… od trzeciej wieży, która składa się z ………… klocków.
b) Czwarta wieża składa się z ………… klocków i jest ………… razy ………… od trzeciej wieży, która składa się z ………… klocków.
c) Trzecia wieża składa się z ………… klocków i jest ………… razy ………… od czwartej wieży i jest ………… razy ………… od wieży pierwszej.
Stacja 5. Polecenie Rozwiąż każde z poniższych zadań. Zapisz obliczenia i odpowiedź:
a) Jeden bok prostokąta ma długość 12 cm, a drugi jest trzy razy krótszy. Podaj długość drugiego boku tego prostokąta.
b) Tomek uzbierał 150 zł z kieszonkowego, a Maciek dwa razy więcej niż Tomek. Ile oszczędności ma Maciek?
c) Pan Wojtek ma 3 litry farby w puszce. Na pomalowanie pokoju potrzebuje 5 razy więcej farby. Ile litrów potrzebuje pan Wojtek na pomalowanie pokoju?
Grupy prezentują wyniki swoich prac. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, ocenia pracę.
Polecenie dla chętnych Krzyś ma 20 autek. Piotruś ma dwa razy więcej autek niż Krzyś, ale trzy razy mniej niż Franek. Ile autek ma Franek?
m341a8529489774e5_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:
- Jeżeli w zadaniu występuje zwrot „ile razy więcej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy mnożenie.
- Jeżeli w zadaniu występuje zwrot „ile razy mniej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy dzielenie.
how many times more1
how many times more
ile razy więcej – jeżeli w zadaniu występuje zwrot „ile razy więcej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy mnożenie