V. Calculations on common and decimal fractions. The student:
7) calculates values of simple arithmetic expressionarithmetic expressionarithmetic expression, applying rules about the order of operationsorder of operationsorder of operations;
9) calculates values of arithmetic expressionarithmetic expressionarithmetic expression that require arithmetic calculations on integers or numbers written as common fractions, mixed numbers and decimal fractions, also rational negative, not more difficult than: .
Students revise the order of operationsorder of operationsorder of operations.
The teacher introduces the subject of the lesson – calculating values of arithmetic expressionarithmetic expressionarithmetic expression while applying the rules.
Students work individually, using computers. Their task is to get to know the Interactive illustration, describing the order of operationsorder of operationsorder of operations.
[Interactive illustration]
After having completed the exercise, they present results of their observations:
The teacher hands out worksheets with contest tasks. Students who do the exercises correctly get grades from activity.
Task 2 In each example choose the operation that needs to be done first.
[Table]
Students do exercises using obtained knowledge.
Task 3 Calculate the arithmetic mean of numbers and .
Task 4 Do operations:
a.
b.
c.
Task 5 Write the solution by creating an arithmetic expressionarithmetic expressionarithmetic expression with many operations. Calculate and give the answer.
Tosia got 10 PLN from her mum. She bought a chocolate that cost 3,60 PLN, juice that cost 2,30 PLN and a candy bar. How much did the candy bar cost if she got 2,55 PLN of change?
The teacher evaluates the students’ work and clarifies doubts.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- Arithmetic expressionarithmetic expressionArithmetic expression are expression made of numbers, signs of operations and parenthesesparenthesesparentheses.
- Operations need to be done in the following order:
1. Operations in parenthesesparenthesesparentheses.
order of operationsorder of operationsorder of operations: 1. operations in parenthesesparenthesesparentheses, 2. exponentiationexponentiationexponentiation, 3. multiplicationmultiplicationmultiplication or divisiondivisiondivision – in the order it is written, 4. addition or subtraction – in the order it is written.
Działania należy wykonywać w następującej kolejności: 1. Działania w nawiasach. 2. Potęgowanie. 3. Mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu. 4. Dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.
m62e30e88a152e0e6_1528449000663_0
Kolejność wykonywania działań
m62e30e88a152e0e6_1528449084556_0
Drugi
m62e30e88a152e0e6_1528449076687_0
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
7) oblicza wartość prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;
9) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, wymagających stosowania działań arytmetycznych na liczbach całkowitych lub liczbach zapisanych za pomocą ułamków zwykłych, liczb mieszanych i ułamków dziesiętnych, także wymiernych ujemnych o stopniu trudności nie większym niż w przykładzie: .
m62e30e88a152e0e6_1528449068082_0
45 minut
m62e30e88a152e0e6_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m62e30e88a152e0e6_1528449552113_0
1. Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych.
2. Stosowanie reguł dotyczących kolejności wykonywania działań.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m62e30e88a152e0e6_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych,
- stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
m62e30e88a152e0e6_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Konkurs zadaniowy.
m62e30e88a152e0e6_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m62e30e88a152e0e6_1528450127855_0
Uczniowie przypominają kolejność wykonywania działań.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać wartości wyrażeń arytmetycznych stosując te reguły.
m62e30e88a152e0e6_1528446435040_0
Polcenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z Ilustracją interaktywną, opisującą kolejność wykonywania działań.
[Ilustracja interaktwna]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
Działania należy wykonywać w następującej kolejności:
1. Działania w nawiasach.
2. Potęgowanie.
3. Mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu.
4. Dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których znajdują się zadania konkursowe. Osoby, które rozwiążą test bezbłędnie, otrzymują oceny z aktywności.
Polecenie 2 W każdym przykładzie określ, które działanie należy wykonać jako pierwsze.
Tosia dostała od mamy 10 zł. Kupiła czekoladę za 3,60 zł, sok za 2,30 zł oraz batonik. Ile kosztował ten batonik, jeśli dziewczynce zostało 2,55 zł reszty?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Wykonaj działania:
m62e30e88a152e0e6_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Wyrażeniami arytmetycznymi nazywamy wyrażenia zbudowane z liczb, znaków działań i nawiasów.
- Działania należy wykonywać w następującej kolejności:
1. Działania w nawiasach.
2. Potęgowanie.
3. Mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu.
4. Dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.
order of operations1
order of operations
kolejność wykonywania działań: 1. działania w nawiasach, 2. potęgowanie, 3. mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu, 4. dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.