Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat

Kolejność wykonywania działań

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:

7) oblicza wartość prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;

9) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, wymagających stosowania działań arytmetycznych na liczbach całkowitych lub liczbach zapisanych za pomocą ułamków zwykłych, liczb mieszanych i ułamków dziesiętnych, także wymiernych ujemnych o stopniu trudności nie większym niż w przykładzie: 12:0,25+5,25:0,5712(2,5323)+1,25.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych.

2. Stosowanie reguł dotyczących kolejności wykonywania działań.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych,

- stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. Konkurs zadaniowy.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają kolejność wykonywania działań.

Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać wartości wyrażeń arytmetycznych stosując te reguły.

Realizacja lekcji

Polecenie 1

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z Ilustracją interaktywną, opisującą kolejność wykonywania działań.

[Ilustracja interaktywna]

Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

Wnioski:

Działania należy wykonywać w następującej kolejności:

1. Działania w nawiasach.

2. Potęgowanie.

3. Mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu.

4. Dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których znajdują się zadania konkursowe. Osoby, które rozwiążą test bezbłędnie, otrzymują oceny z aktywności.

Polecenie 2
W każdym przykładzie określ, które działanie należy wykonać jako pierwsze.

[Tabela]

Uczniowie rozwiązują zadania, wykorzystując nabyte wiadomości.

Polecenie 3
Oblicz średnią arytmetyczną liczb 2214 i 3621.

Polecenie 4
Wykonaj działania:

1. 25+0,8+(1,212)

2. (56+13):(4123,75)

3. 5564,52,456

Polecenie 6
Zapisz rozwiązanie, układając wyrażenie arytmetyczne wielodziałaniowe. Oblicz i podaj odpowiedź.

Tosia dostała od mamy 10 zł. Kupiła czekoladę za 3,60 zł, sok za 2,30 zł oraz batonik. Ile kosztował ten batonik, jeśli dziewczynce zostało 2,55 zł reszty?

Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

Polecenie dla chętnych:
Wykonaj działania:

123:(5,52811623)32323:216413

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.

- Wyrażeniami arytmetycznymi nazywamy wyrażenia zbudowane z liczb, znaków działań i nawiasów.

- Działania należy wykonywać w następującej kolejności:

1. działania w nawiasach,

2. potęgowanie,

3. mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu,

4. dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.