Scenariusz
Temat
Kolejność wykonywania działań
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
7) oblicza wartość prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;
9) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, wymagających stosowania działań arytmetycznych na liczbach całkowitych lub liczbach zapisanych za pomocą ułamków zwykłych, liczb mieszanych i ułamków dziesiętnych, także wymiernych ujemnych o stopniu trudności nie większym niż w przykładzie: .
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych.
2. Stosowanie reguł dotyczących kolejności wykonywania działań.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych,
- stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Konkurs zadaniowy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają kolejność wykonywania działań.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać wartości wyrażeń arytmetycznych stosując te reguły.
Realizacja lekcji
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z Ilustracją interaktywną, opisującą kolejność wykonywania działań.
[Ilustracja interaktywna]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
Wnioski:
Działania należy wykonywać w następującej kolejności:
1. Działania w nawiasach.
2. Potęgowanie.
3. Mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu.
4. Dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których znajdują się zadania konkursowe. Osoby, które rozwiążą test bezbłędnie, otrzymują oceny z aktywności.
Polecenie 2
W każdym przykładzie określ, które działanie należy wykonać jako pierwsze.
[Tabela]
Uczniowie rozwiązują zadania, wykorzystując nabyte wiadomości.
Polecenie 3
Oblicz średnią arytmetyczną liczb i .
Polecenie 4
Wykonaj działania:
1.
2.
3.
Polecenie 6
Zapisz rozwiązanie, układając wyrażenie arytmetyczne wielodziałaniowe. Oblicz i podaj odpowiedź.
Tosia dostała od mamy 10 zł. Kupiła czekoladę za 3,60 zł, sok za 2,30 zł oraz batonik. Ile kosztował ten batonik, jeśli dziewczynce zostało 2,55 zł reszty?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Wykonaj działania:
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Wyrażeniami arytmetycznymi nazywamy wyrażenia zbudowane z liczb, znaków działań i nawiasów.
- Działania należy wykonywać w następującej kolejności:
1. działania w nawiasach,
2. potęgowanie,
3. mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu,
4. dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.