MultiplicationmultiplicationMultiplication or divisiondivisiondivision – in the order it is written.
Addition or subtraction – in the order it is written.
Task 2
RphS2fgLi0YtB1
In each example choose the operation that needs to be done first.
1. dwanaście i pięć dziesiątych dodać dwa i jedna druga pomnożyć przez trzy dziesiąte do kwadratu. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 2. w nawiasie dwanaście i pięć dziesiątych dodać dwa i jedna druga, zamknąć nawias, pomnożyć przez trzy dziesiąte do kwadratu Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 3. dwanaście i pięć dziesiątych pomnożyć przez w nawiasie trzy dziesiąte dodać dwa i jedna druga, zamknąć nawias do kwadratu. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 4. trzy i siedem jedenastych podzielić przez w nawiasie dwa i trzy czternaste odjąć dwa i siedemdziesiąt pięć setnych, zamknąć nawias pomnożyć przez pięć i siedemdziesiąt osiem setnych. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 5. w nawiasie trzy i siedem jedenastych podzielić przez dwa i trzy czternaste odjąć dwa i siedemdziesiąt pięć setnych, zamknąć nawias pomnożyć przez pięć i siedemdziesiąt osiem setnych. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation.
1. dwanaście i pięć dziesiątych dodać dwa i jedna druga pomnożyć przez trzy dziesiąte do kwadratu. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 2. w nawiasie dwanaście i pięć dziesiątych dodać dwa i jedna druga, zamknąć nawias, pomnożyć przez trzy dziesiąte do kwadratu Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 3. dwanaście i pięć dziesiątych pomnożyć przez w nawiasie trzy dziesiąte dodać dwa i jedna druga, zamknąć nawias do kwadratu. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 4. trzy i siedem jedenastych podzielić przez w nawiasie dwa i trzy czternaste odjąć dwa i siedemdziesiąt pięć setnych, zamknąć nawias pomnożyć przez pięć i siedemdziesiąt osiem setnych. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 5. w nawiasie trzy i siedem jedenastych podzielić przez dwa i trzy czternaste odjąć dwa i siedemdziesiąt pięć setnych, zamknąć nawias pomnożyć przez pięć i siedemdziesiąt osiem setnych. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation.
Table
1.
A. multiplication
B. addition
C. exponentiation
2.
A. multiplication
B. addition
C. exponentiation
3.
A. multiplication
B. addition
C. exponentiation
4.
A. division
B. subtraction
C. exponentiation
5.
A. division
B. subtraction
C. multiplication
Task 3
RE9J1zP4Ei7MB1
Calculate the arithmetic mean of numbers and .
Task 4
RT5vUcrZbCLsq1
Do operations:
Task 5
RnEEohnGscqdT1
Write the solution by creating an arithmetic expressionarithmetic expressionarithmetic expression with many operations. Calculate and give the answer.
Tosia got 10 PLN from her mum. She bought a chocolate that cost 3,60 PLN, juice that cost 2,30 PLN and a candy bar. How much did the candy bar cost if she got 2,55 PLN of change?
Task 6
RhvpcdZY7rRH71
An extra task:
Do operations:
Remember:
Arithmetic expressionarithmetic expressionArithmetic expression are expression made of numbers, signs of operations and parenthesesparenthesesparentheses.
Operations need to be done in the following order:
MultiplicationmultiplicationMultiplication or divisiondivisiondivision – in the order it is written.
Addition or subtraction – in the order it is written.
Exercises
Exercise 1
R8vCBgFqfmp73
Exercise 2
What fraction of the number a is the number b?
Exercise 3
Write the solution of the task in the form of one arithmetic expression. Calculate and give the answer in English.
28 people were supposed to go for the class trip. It was calculated that each participant needs to pay 25,50 zł for the coach. Three people got sick and as a result the price for the coach increases – the costs of the absent were equally divided into other students. How many złotys does each participant need to pay extra?
Exercise 4
R13kM8eCHSAU2
R1QdhdHatLC4K
Glossary
arithmetic expression
arithmetic expression
wyrażenie arytmetyczne
R1awO5ROFh3Zg
division
division
dzielenie
RjbD6FKEcAkhM1
exponentiation
exponentiation
potęgowanie
R1KIv5T6ClJrI1
multiplication
multiplication
mnożenie
R17SZkTxU9jqL1
operations on fractions
operations on fractions
działania na ułamkach
RtxWm7xOWFnxg1
order of operations
order of operations
kolejność wykonywania działań: 1. działania w nawiasach, 2. potęgowanie, 3. mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu, 4. dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.
R1JMTBxr4dxko1
parentheses
parentheses
nawiasy
R1Irqll2E4wDW1
Keywords
arithmetic expressionarithmetic expressionarithmetic expression – expressions made of numbers, signs of operations and parentheses
order of operationsorder of operationsorder of operations: 1. operations in parenthesesparenthesesparentheses 2. exponentiationexponentiationexponentiation 3. multiplicationmultiplicationmultiplication or divisiondivisiondivision – in the order it is written 4. addition or subtraction – in the order it is written