Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1SI3r42jhkfA

The order of operations

Source: licencja: CC 0.

Kolejność wykonywania działań

Learning objectives

  • You will learn to apply rules about the order of operations to calculate values of arithmetic expressions.

Learning effect

  • You will learn to apply rules about the order of operations to calculate values of arithmetic expressions.

Revise rules about the order of operationsorder of operationsorder of operations.

Task 1
R1QCAwvUgk9Fr1
nagranie abstraktu

Open the Interactive illustration, describing the order of operationsorder of operationsorder of operations and watch it carefully.

R10O23gzZ2x1A
Ilustracja interaktywna przedstawia podium z zaznaczonymi miejscami od pierwszego do czwartego. Od lewej kolejno miejsce II, miejsce I, miejsce III, miejsce IV. Na ilustracji widoczne są numery, a na nich podpisy. 1. operations in parentheses {audio}, 2. exponentiation {audio}, 3. multiplication or division – in the order it is written {audio}, 4. addition or subtraction – in the order it is written {audio}.
The order of operations
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

After having completed the exercise, present results of your observations and compare them with following conclusions.

Conclusions:

Operations need to be done in the following order:

  1. Operations in parenthesesparenthesesparentheses.

  2. ExponentiationexponentiationExponentiation.

  3. MultiplicationmultiplicationMultiplication or divisiondivisiondivision – in the order it is written.

  4. Addition or subtraction – in the order it is written.

Task 2
RphS2fgLi0YtB1
nagranie abstraktu

In each example choose the operation that needs to be done first.

1. dwanaście i pięć dziesiątych dodać dwa i jedna druga pomnożyć przez trzy dziesiąte do kwadratu. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 2. w nawiasie dwanaście i pięć dziesiątych dodać dwa i jedna druga, zamknąć nawias, pomnożyć przez trzy dziesiąte do kwadratu Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 3. dwanaście i pięć dziesiątych pomnożyć przez w nawiasie trzy dziesiąte dodać dwa i jedna druga, zamknąć nawias do kwadratu. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 4. trzy i siedem jedenastych podzielić przez w nawiasie dwa i trzy czternaste odjąć dwa i siedemdziesiąt pięć setnych, zamknąć nawias pomnożyć przez pięć i siedemdziesiąt osiem setnych. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 5. w nawiasie trzy i siedem jedenastych podzielić przez dwa i trzy czternaste odjąć dwa i siedemdziesiąt pięć setnych, zamknąć nawias pomnożyć przez pięć i siedemdziesiąt osiem setnych. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation.
1. dwanaście i pięć dziesiątych dodać dwa i jedna druga pomnożyć przez trzy dziesiąte do kwadratu. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 2. w nawiasie dwanaście i pięć dziesiątych dodać dwa i jedna druga, zamknąć nawias, pomnożyć przez trzy dziesiąte do kwadratu Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 3. dwanaście i pięć dziesiątych pomnożyć przez w nawiasie trzy dziesiąte dodać dwa i jedna druga, zamknąć nawias do kwadratu. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 4. trzy i siedem jedenastych podzielić przez w nawiasie dwa i trzy czternaste odjąć dwa i siedemdziesiąt pięć setnych, zamknąć nawias pomnożyć przez pięć i siedemdziesiąt osiem setnych. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation. 5. w nawiasie trzy i siedem jedenastych podzielić przez dwa i trzy czternaste odjąć dwa i siedemdziesiąt pięć setnych, zamknąć nawias pomnożyć przez pięć i siedemdziesiąt osiem setnych. Możliwe odpowiedzi: A. multiplication, B. addition, C. exponentiation.
Task 3
RE9J1zP4Ei7MB1
nagranie abstraktu

Calculate the arithmetic mean of numbers 2214 and 3621.

Task 4
RT5vUcrZbCLsq1
nagranie abstraktu

Do operations:

  1. 25+0,8+(1,212)

  2. (56+13):(4123,75)

  3. 5564,52,456

Task 5
RnEEohnGscqdT1
nagranie abstraktu

Write the solution by creating an arithmetic expressionarithmetic expressionarithmetic expression with many operations. Calculate and give the answer.

Tosia got 10 PLN from her mum. She bought a chocolate that cost 3,60 PLN, juice that cost 2,30 PLN and a candy bar. How much did the candy bar cost if she got 2,55 PLN of change?

Task 6
RhvpcdZY7rRH71
nagranie abstraktu

An extra task:

Do operations:

123:(5,52811623)32323:216413

Remember:

  • Arithmetic expressionarithmetic expressionArithmetic expression are expression made of numbers, signs of operations and parenthesesparenthesesparentheses.

  • Operations need to be done in the following order:

  1. Operations in parenthesesparenthesesparentheses.

  2. ExponentiationexponentiationExponentiation.

  3. MultiplicationmultiplicationMultiplication or divisiondivisiondivision – in the order it is written.

  4. Addition or subtraction – in the order it is written.

Exercises

Exercise 1
R8vCBgFqfmp73
Wersja alternatywna ćwiczenia: The value of the expression 111·[2120-(2,1-134)]. Możliwe odpowiedzi: 1. 0,01, 2. 17110, 3. 0,3, 4. 339110
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2

What fraction of the number a is the number b?

a=10(3,6+0,3)2,5
b=1233(112)2:4,5
Exercise 3

Write the solution of the task in the form of one arithmetic expression. Calculate and give the answer in English.

28 people were supposed to go for the class trip. It was calculated that each participant needs to pay 25,50 zł for the coach. Three people got sick and as a result the price for the coach increases – the costs of the absent were equally divided into other students. How many złotys does each participant need to pay extra?

Exercise 4
R13kM8eCHSAU2
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. wyrażenie arytmetyczne - arithmetic expression, 2. kolejność wykonywania działań - order of operations, 3. nawiasy - parentheses, 4. potęgowanie - exponentiation, 5. mnożenie - division, 6. dzielenie - multiplication
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1QdhdHatLC4K
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.

Glossary

arithmetic expression
arithmetic expression

wyrażenie arytmetyczne

R1awO5ROFh3Zg
wymowa w języku angielskim: arithmetic expression
division
division

dzielenie

RjbD6FKEcAkhM1
wymowa w języku angielskim: division
exponentiation
exponentiation

potęgowanie

R1KIv5T6ClJrI1
wymowa w języku angielskim: exponentiation
multiplication
multiplication

mnożenie

R17SZkTxU9jqL1
wymowa w języku angielskim: multiplication
operations on fractions
operations on fractions

działania na ułamkach

RtxWm7xOWFnxg1
wymowa w języku angielskim: operations on fractions
order of operations
order of operations

kolejność wykonywania działań:
1. działania w nawiasach,
2. potęgowanie,
3. mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu,
4. dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.

R1JMTBxr4dxko1
wymowa w języku angielskim: the order of operations
parentheses
parentheses

nawiasy

R1Irqll2E4wDW1
wymowa w języku angielskim: parentheses

Keywords

arithmetic expressionarithmetic expressionarithmetic expression – expressions made of numbers, signs of operations and parentheses

exponentiationexponentiationexponentiation

order of operationsorder of operationsorder of operations:
1. operations in parenthesesparenthesesparentheses
2. exponentiationexponentiationexponentiation
3. multiplicationmultiplicationmultiplication or divisiondivisiondivision – in the order it is written
4. addition or subtraction – in the order it is written

parenthesesparenthesesparentheses