The area of the Pacific Ocean equals about of the area of all the seas. The lands are about of the area of the Earth. Does the Pacific Ocean take more surface than of the area of Earth?
Mnożąc ułamki zwykłe, mnożymy licznik przez licznik, a mianownik przez mianownik.
mdfba777a3108e7d5_1528449000663_0
Mnożenie ułamków zwykłych
mdfba777a3108e7d5_1528449084556_0
Drugi
mdfba777a3108e7d5_1528449076687_0
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
3) skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
5) przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej, a liczbę mieszaną w postaci ułamka niewłaściwego.
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane.
mdfba777a3108e7d5_1528449068082_0
45 minut
mdfba777a3108e7d5_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
mdfba777a3108e7d5_1528449552113_0
1. Mnożenie ułamków zwykłych.
2. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem mnożenia ułamków.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mdfba777a3108e7d5_1528450430307_0
Uczeń:
- mnoży ułamki zwykłe, stosując przy tym skracanie,
- oblicza kwadraty i sześciany ułamków zwykłych.
mdfba777a3108e7d5_1528449534267_0
1. Pokaz.
2. Analiza sytuacyjna.
mdfba777a3108e7d5_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
mdfba777a3108e7d5_1528450135461_0
mdfba777a3108e7d5_1528450127855_0
Uczniowie przypominają pojęcie kwadratu i sześcianu liczby naturalnej.
- Kwadrat liczby naturalnej, to iloczyn dwóch jednakowych czynników.
- Sześcian liczby naturalnej, to iloczyn trzech jednakowych czynników.
mdfba777a3108e7d5_1528446435040_0
Nauczyciel informuje, że na zajęciach uczniowie poznają sposób mnożenia ułamków zwykłych oraz obliczania ich kwadratów i sześcianów.
[Slideshow]
Uczniowie oglądają pokaz slajdów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak się mnoży ułamki zwykłe i samodzielne wykonanie poleceń.
Polecenie
Oblicz:
a)
b)
c)
d)
Uczniowie omawiają wyniki i formułują wniosek:
- Mnożąc ułamki zwykłe, mnożymy licznik przez licznik, a mianownik przez mianownik.
Polecenie
Uczniowie wykonuj obliczenia, pamiętając o skracaniu ułamków:
a)
b)
c)
Po skończonym ćwiczeniu uczniowie wyciągną wniosek:
- Wynik mnożenia staramy się zapisać w najprostszej postaci.
Polecenie
Uczniowie obliczają kwadraty i sześciany ułamków
a)
b)
c)
d)
Formułują wniosek:
- Kwadrat ułamka zwykłego, to iloczyn dwóch jednakowych ułamków.
- Sześcian ułamka zwykłego, to iloczyn trzech jednakowych ułamków.
Polecenie dla chętnych
Powierzchnia Oceanu Spokojnego to około powierzchni wszystkich mórz. Lądy stanowią około powierzchni Ziemi. Czy Ocean Spokojny zajmuje więcej niż powierzchni Ziemi?
mdfba777a3108e7d5_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Mnożąc ułamki zwykłe, mnożymy licznik przez licznik, a mianownik przez mianownik.
- Kwadrat ułamka zwykłego, to iloczyn dwóch jednakowych ułamków.
- Sześcian ułamka zwykłego, to iloczyn trzech jednakowych ułamków.