Scenariusz
Temat
Mnożenie ułamków zwykłych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
3) skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
5) przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej, a liczbę mieszaną w postaci ułamka niewłaściwego.
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
Cele szczegółowe
1. Mnożenie ułamków zwykłych.
2. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem mnożenia ułamków.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- mnoży ułamki zwykłe, stosując przy tym skracanie,
- oblicza kwadraty i sześciany ułamków zwykłych.
Metody kształcenia
1. Pokaz.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają pojęcie kwadratu i sześcianu liczby naturalnej.
- Kwadrat liczby naturalnej, to iloczyn dwóch jednakowych czynników.
- Sześcian liczby naturalnej, to iloczyn trzech jednakowych czynników.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje, że na zajęciach uczniowie poznają sposób mnożenia ułamków zwykłych oraz obliczania ich kwadratów i sześcianów.
[Slideshow]
Uczniowie oglądają pokaz slajdów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak się mnoży ułamki zwykłe i samodzielne wykonanie poleceń.
Polecenie
Oblicz:
a)
b)
c)
d)
Uczniowie omawiają wyniki i formułują wniosek:
- Mnożąc ułamki zwykłe, mnożymy licznik przez licznik, a mianownik przez mianownik.
Polecenie
Uczniowie wykonuj obliczenia, pamiętając o skracaniu ułamków:
a)
b)
c)
Po skończonym ćwiczeniu uczniowie wyciągną wniosek:
- Wynik mnożenia staramy się zapisać w najprostszej postaci.
Polecenie
Uczniowie obliczają kwadraty i sześciany ułamków:
a)
b)
c)
d)
Formułują wniosek:
- Kwadrat ułamka zwykłego, to iloczyn dwóch jednakowych ułamków.
- Sześcian ułamka zwykłego, to iloczyn trzech jednakowych ułamków.
Polecenie dla chętnych
Powierzchnia Oceanu Spokojnego to około powierzchni wszystkich mórz. Lądy stanowią około powierzchni Ziemi. Czy Ocean Spokojny zajmuje więcej niż powierzchni Ziemi?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Mnożąc ułamki zwykłe, mnożymy licznik przez licznik, a mianownik przez mianownik.
- Kwadrat ułamka zwykłego, to iloczyn dwóch jednakowych ułamków.
- Sześcian ułamka zwykłego, to iloczyn trzech jednakowych ułamków.