Temat

Mnożenie ułamków zwykłych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:

3) skraca i rozszerza ułamki zwykłe;

5) przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej, a liczbę mieszaną w postaci ułamka niewłaściwego.

V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:

1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.

Cele szczegółowe

1. Mnożenie ułamków zwykłych.

2. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem mnożenia ułamków.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- mnoży ułamki zwykłe, stosując przy tym skracanie,

- oblicza kwadraty i sześciany ułamków zwykłych.

Metody kształcenia

1. Pokaz.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają pojęcie kwadratu i sześcianu liczby naturalnej.

- Kwadrat liczby naturalnej, to iloczyn dwóch jednakowych czynników.

- Sześcian liczby naturalnej, to iloczyn trzech jednakowych czynników.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje, że na zajęciach uczniowie poznają sposób mnożenia ułamków zwykłych oraz obliczania ich kwadratów i sześcianów.

[Slideshow]

Uczniowie oglądają pokaz slajdów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak się mnoży ułamki zwykłe i samodzielne wykonanie poleceń.

Polecenie

Oblicz:

a) 27·59

b) 49·13

c) 57·49

d) 57·38

Uczniowie omawiają wyniki i formułują wniosek:

- Mnożąc ułamki zwykłe, mnożymy licznik przez licznik, a mianownik przez mianownik.

Polecenie

Uczniowie wykonuj obliczenia, pamiętając o skracaniu ułamków:

a) 37·1418

b) 38·49

c) 3370·1011

Po skończonym ćwiczeniu uczniowie wyciągną wniosek:

- Wynik mnożenia staramy się zapisać w najprostszej postaci.

Polecenie

Uczniowie obliczają kwadraty i sześciany ułamków:

a) 272

b) 123

c) 252

d) 233

Formułują wniosek:

- Kwadrat ułamka zwykłego, to iloczyn dwóch jednakowych ułamków.
- Sześcian ułamka zwykłego, to iloczyn trzech jednakowych ułamków.

Polecenie dla chętnych

Powierzchnia Oceanu Spokojnego to około 12 powierzchni wszystkich mórz. Lądy stanowią około 310 powierzchni Ziemi. Czy Ocean Spokojny zajmuje więcej niż 14 powierzchni Ziemi?

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:

- Mnożąc ułamki zwykłe, mnożymy licznik przez licznik, a mianownik przez mianownik.
- Kwadrat ułamka zwykłego, to iloczyn dwóch jednakowych ułamków.
- Sześcian ułamka zwykłego, to iloczyn trzech jednakowych ułamków.