1) recognizes prisms and pyramids – including right regular and regular,
2) calculates the volumes and the surface area of right regular and regular prisms and also the ones that are not right at the level of difficulty not higher than the example task: The base of the right regular prism is an isosceles triangle, whose two equal angles are 45° each, and the longest side has the length of dm. One of the sides of a rectangle, which is the face with the largest area, is 4 dm long. Calculate the volume and the total surface area of this prism.
The students work individually, using their computer. Their task is to observe how to draw the net of the prism.
[Geogebra applet]
Discussion – how to calculate the area of the prism, having its net.
The conclusion that should be drawn by the students:
- The surface area of the prism equals the area of the net of this prism. P - the surface area of the prism equals:
where: PIndeks dolny p Indeks dolny koniecp - the base area, PIndeks dolny bb - the lateral surface area.
The students use the information to solve the tasks.
The problem competition – students work in groups of 4 or 5. Each group solves the same set of tasks prepared by the teacher. The teacher gives marks as the prize in the competition.
The rhombus with altitude 5 cm and acute angle 60° is the base of the prism. Calculate the altitude and the total surface area of the prism if the lateral surface area equals 180 cmIndeks górny 22.
Having finished all the tasks, the fastest group presents their solutions. If the solutions are correct and the group also solved the additional task, the students get marks from the teacher.
An extra task:
Decide if the sentences are correct.
1. If the edges of one prism are identical to the edges of another prism, both prisms have identical surface area.
2. If all the edges of the regular prism will become three times longer, the total surface area will be three times larger.
Podstawą graniastosłupa jest prostokąt o obwodzie 34. Dwie ściany boczne są kwadratami, o polu 144 każda. Oblicz pole powierzchni bocznej tego graniastosłupa, jeżeli jego wysokość jest równa 8.
mdf034be27cc747a6_1528449000663_0
Pole powierzchni graniastosłupa
mdf034be27cc747a6_1528449084556_0
Drugi
mdf034be27cc747a6_1528449076687_0
XI Geometria przestrzenna. Uczeń:
1) rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy – w tym proste i prawidłowe;
2) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów prostych, prawidłowych i takich, które nie są prawidłowe o poziomie trudności nie większym niż w przykładowym zadaniu: Podstawą graniastosłupa prostego jest trójkąt równoramienny, którego dwa równe kąty mają po 45°, a najdłuższy bok ma długość dm. Jeden z boków prostokąta, który jest w tym graniastosłupie ścianą boczną o największej powierzchni, ma długość 4 dm. Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa.
mdf034be27cc747a6_1528449068082_0
45 minut
mdf034be27cc747a6_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
mdf034be27cc747a6_1528449552113_0
1. Obliczanie pola powierzchni graniastosłupa.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mdf034be27cc747a6_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza pole powierzchni graniastosłupa.
mdf034be27cc747a6_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Konkurs tematyczny.
mdf034be27cc747a6_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mdf034be27cc747a6_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać pole powierzchni graniastosłupa.
mdf034be27cc747a6_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu rysowania siatki graniastosłupa.
[Geogebra aplet]
Dyskusja – jak mając siatkę graniastosłupa, obliczyć jego pole powierzchni.
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
- Pole powierzchni graniastosłupa, jest równe polu powierzchni siatki tego graniastosłupa. Pole P powierzchni graniastosłupa jest równe:
gdzie: PIndeks dolny pp - pole podstawy, PIndeks dolny bb - pole powierzchni bocznej.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Konkurs zadaniowy – uczniowie pracują w grupach 4 – 5 osobowych. Każda grupa rozwiązuje ten sam zestaw zadań przygotowanych przez nauczyciela. Nagrodą w konkursie jest uzyskanie oceny za poprawne rozwiązanie zadań.
Oblicz pole powierzchni graniastosłupa prostego o wysokości 10 cm, którego podstawą jest wielokąt przedstawiony na rysunku.
[Ilustracja 1]
Polecenie
Podstawą graniastosłupa jest prostokąt o obwodzie 34. Dwie ściany boczne są kwadratami, o polu 144 każda. Oblicz pole powierzchni bocznej tego graniastosłupa, jeżeli jego wysokość jest równa 8.
Polecenie
Podstawą graniastosłupa jest romb o wysokości 5 cm i kącie ostrym 60°. Oblicz wysokość graniastosłupa i jego pole powierzchni całkowitej, jeżeli pole powierzchni bocznej jest równe 180 cmIndeks górny 22.
Po wykonaniu zadań, najszybsza grupa prezentuje rozwiązania. Jeżeli grupa poprawnie wykonała zadania obowiązkowe i rozwiązała zadanie dodatkowe, otrzymuje ocenę celującą.
Polecenie dla chętnych:
Rozstrzygnij poprawność poniższych zdań.
1. Jeśli krawędzie jednego graniastosłupa są odpowiednio równe krawędziom drugiego graniastosłupa to graniastosłupy te mają jednakowe pola powierzchni.
2. Jeśli wszystkie krawędzie graniastosłupa prawidłowego trójkątnego zwiększymy trzykrotnie, to jego pole powierzchni całkowitej zwiększy się trzykrotnie.
mdf034be27cc747a6_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Pole P powierzchni graniastosłupa jest równe:
gdzie: PIndeks dolny pp - pole podstawy, PIndeks dolny bb - pole powierzchni bocznej.
the base surface of the prism1
the base surface of the prism
pole podstawy graniastosłupa
R1ap9Wcg8Thtl1
wymowa w języku angielskim: The base surface of the prism
wymowa w języku angielskim: The base surface of the prism