The teacher informs the students that for identifying two congruent triangles, you do not need to use the definition of congruence, but you can use the characteristics of congruent trianglescongruent trianglescongruent triangles, that is the conditions that guarantee their congruence.
Task The teacher divides the class into groups of 4‑5 students and asks them to think through how many sides or angles you need to compare to be sure that triangles are congruent. After 10 minutes’ group discussion, the students and the teacher give the characteristics of congruent triangles.
If |AB| = |DE|, |∡BAC| = |∡EDF|, |∡ABC| = |∡DEF| to then ABC triangle and DEF triangle are congruent.
Task Students work individually, using computers.
Their task is to check if there exists a triangletriangletriangle where two sides and the angleangleangle that is not between this sides are known and it is congruent to the given triangle.
[Geogebra applet]
Having completed the exercise, they present the results of their observations by answering the following questions:
- Can you build a triangle congruent to another triangletriangletriangle with known two sides and the angleangleangle that is not between this sides?
- Is there a characteristics of congruent trianglescongruent trianglescongruent triangles SSA?
Task PointpointPoint E is the mid‑point of the AB line segmentsegmentsegment. Lines DA and BC are parallel. Prove that triangles ADE and BCE are congruent. What characteristiccharacteristiccharacteristic of congruent trianglescongruent trianglescongruent triangles you must use?
[Illustration 4]
Task Are presented triangles congruent? If yes, what characteristiccharacteristiccharacteristic proves it?
[Illustration 5]
Conclusions:
Two right‑angled triangles are congruent if they have equal:
- catheuse and the angleangleangle opposite this cathouse,
- hypotenusehypotenusehypotenuse and one of the acute angles.
Task There is the right‑angled ABC triangletriangletriangle whose hypotenuse equals 8 cm and the acute angleangleangle equals 40° and the right‑angled DEF triangle whose hypotenusehypotenusehypotenuse equals 8 cm and the acute angleangleangle equals 50°. Are these triangles congruent?
An extra task: Prove that the area of the ABCD triangletriangletriangle is equal to the area of the AFD triangle.
Druga cecha przystawania trójkątów: bok – kąt – bok.
Jeżeli dwa boki i kąt zawarty pomiędzy nimi w jednym trójkącie, są równe dwóm bokom i kątowi zawartemu między nimi w drugim trójkącie, to te trójkąty są przystające.
Trzecia cecha przystawania trójkątów: kąt – bok – kąt.
Jeżeli bok i dwa przyległe do niego kąty w jednym trójkącie są odpowiednio równe bokowi i dwóm przyległym do niego kątom drugiego trójkąta, to trójkąty te są przystające.
m6897b84810f024be_1528449000663_0
Cechy przystawania trójkątów
m6897b84810f024be_1528449084556_0
Drugi
m6897b84810f024be_1528449076687_0
VIII. Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie. Uczeń:
4) zna i stosuje cechy przystawania trójkątów.
m6897b84810f024be_1528449068082_0
45 minut
m6897b84810f024be_1528449523725_0
Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
m6897b84810f024be_1528449552113_0
1. Odkrycie cech przystawania trójkątów.
2. Wykorzystanie cech przystawania trójkątów.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m6897b84810f024be_1528450430307_0
Uczeń:
- odkrywa cechy przystawania trójkątów,
- wykorzystuje cechy przystawania trójkątów.
m6897b84810f024be_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
m6897b84810f024be_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m6897b84810f024be_1528450127855_0
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają:
- jakie figury nazywamy przystającymi,
- jakie ma własności para figur przystających,
- jaka jest zależność między bokami i miarami kątów w trójkątach przystających.
Polecenie Przypomnij sobie, jakie figury nazywamy przystającymi. Jakie mają własności?
Polecenie Znajdź obraz trójkąta ABC w symetrii osiowej względem prostej p.
Czy trójkąt ABC i jego obraz są przystające?
Polecenie Znajdź obraz trójkąta ABC w symetrii środkowej względem punktu B.
Czy trójkąt ABC i jego obraz są przystające?
m6897b84810f024be_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że aby stwierdzić, czy dwa trójkąty są przystające, nie trzeba korzystać z definicji przystawania, ale można wykorzystać cechy przystawania trójkątów, czyli warunki, jakie gwarantują ich przystawanie.
Polecenie Nauczyciel dzieli uczniów na 4 – 5 osobowe grupy i prosi, aby zastanowili się, ile boków lub kątów trzeba sprawdzić, aby mieć pewność, że trójkąty są przystające. Po 10 minutach dyskusji w grupach uczniowie, wspólnie z nauczycielem podają cechy przystawania trójkątów.
Pierwsza cecha przystawania trójkątów: bok – bok – bok.
Jeżeli dwa trójkąty mają odpowiadające sobie boki równe, to te trójkąty są przystając.
[Ilustracja 1]
Jeżeli |AB| = |DE|, |AC| = |DF|, |CB| = |FE| to trójkąt ABC jest przystający do trójkąta DEF.
Zapisujemy symbolicznie.
Druga cecha przystawania trójkątów: bok – kąt – bok.
Jeżeli dwa boki i kąt zawarty pomiędzy nimi w jednym trójkącie, są równe dwóm bokom i kątowi zawartemu między nimi w drugim trójkącie, to te trójkąty są przystające.
[Ilustracja 2]
Jeżeli |AB| = |DE|, |AC| = |DF|, |∡BAC| = |∡EDF| to trójkąt ABC jest przystający do trójkąta DEF.
Trzecia cecha przystawania trójkątów: kąt – bok – kąt.
Jeżeli bok i dwa przyległe do niego kąty w jednym trójkącie są odpowiednio równe bokowi i dwóm przyległym do niego kątom drugiego trójkąta, to trójkąty te są przystające.
[Ilustracja 3]
Jeżeli |AB| = |DE|, |∡BAC| = |∡EDF|, |∡ABC| = |∡DEF| to trójkąt ABC jest przystający do trójkąta DEF.
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest sprawdzenie, czy istnieje inny trójkąt o danych dwóch bokach i kącie, który nie leży między tymi bokami, który jest przystający do danego trójkąta.
[Geogebra aplet]
Po skończonym ćwiczeniu, przedstawiają wyniki swoich obserwacji, odpowiadając na pytania:
Czy można zbudować trójkąt przystający do trójkąta o danych dwóch bokach i kącie, który nie leży między tymi bokami?
Czy istnieje cecha przystawania trójkątów BBK?
Polecenie Punkt E jest środkiem odcinka AB. Proste DA i BC są równoległe. Wykaż, że trójkąty ADE i BCE są przystające. Z jakiej cechy przystawania trójkątów trzeba skorzystać?
[Ilustracja 4]
Polecenie Czy trójkąty przestawione na rysunku są przystające? Jeśli tak, z jakiej cechy przystawania to wynika?
[Ilustracja 5]
Wnioski:
Dwa trójkąty prostokątne są przystające, jeśli mają odpowiednio równe:
- przyprostokątne,
- jedną z przyprostokątnych i przeciwprostokątną,
- przyprostokątną i kąt leżący naprzeciw tej przyprostokątnej,
- przeciwprostokątną i jeden z kątów ostrych.
Polecenie Dany jest trójkąt prostokątny ABC o przeciwprostokątnej długości 8 cm i kącie ostrym 40°, oraz trójkąt prostokątny DEF o przeciwprostokątnej długości 8 cm i kącie ostrym 50°. Czy te trójkąty są przystające?
Polecenie dla chętnych: Wykaż, że pole trapezu ABCD jest równe polu trójkąta AFD.
[Ilustracja 6]
m6897b84810f024be_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Pierwsza cecha przystawania trójkątów: bok – bok – bok.
- Jeżeli dwa trójkąty mają odpowiadające sobie boki równe, to te trójkąty są przystające.
Druga cecha przystawania trójkątów: bok – kąt – bok.
- Jeżeli dwa boki i kąt zawarty pomiędzy nimi w jednym trójkącie, są równe dwóm bokom i kątowi zawartemu między nimi w drugim trójkącie, to te trójkąty są przystające.
Trzecia cecha przystawania trójkątów: kąt – bok – kąt.
- Jeżeli bok i dwa przyległe do niego kąty w jednym trójkącie są odpowiednio równe bokowi i dwóm przyległym do niego kątom drugiego trójkąta, to trójkąty te są przystające.
Wnioski:
Dwa trójkąty prostokątne są przystające, jeśli mają odpowiednio równe:
- przyprostokątne,
- jedną z przyprostokątnych i przeciwprostokątną,
- przyprostokątną i kąt leżący naprzeciw tej przyprostokątnej,