Scenariusz
Temat
Cechy przystawania trójkątów
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
VIII. Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie. Uczeń:
4) zna i stosuje cechy przystawania trójkątów.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
Cele szczegółowe
1. Odkrycie cech przystawania trójkątów.
2. Wykorzystanie cech przystawania trójkątów.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- odkrywa cechy przystawania trójkątów,
- wykorzystuje cechy przystawania trójkątów.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają:
- jakie figury nazywamy przystającymi,
- jakie ma własności para figur przystających,
- jaka jest zależność między bokami i miarami kątów w trójkątach przystających.
Polecenie
Przypomnij sobie, jakie figury nazywamy przystającymi. Jakie mają własności?
Polecenie
Znajdź obraz trójkąta ABC w symetrii osiowej względem prostej p.
Czy trójkąt ABC i jego obraz są przystające?
Polecenie
Znajdź obraz trójkąta ABC w symetrii środkowej względem punktu B.
Czy trójkąt ABC i jego obraz są przystające?
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że aby stwierdzić, czy dwa trójkąty są przystające, nie trzeba korzystać z definicji przystawania, ale można wykorzystać cechy przystawania trójkątów, czyli warunki, jakie gwarantują ich przystawanie.
Polecenie
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 – 5 osobowe grupy i prosi, aby zastanowili się, ile boków lub kątów trzeba sprawdzić, aby mieć pewność, że trójkąty są przystające. Po 10 minutach dyskusji w grupach uczniowie, wspólnie z nauczycielem podają cechy przystawania trójkątów.
Pierwsza cecha przystawania trójkątów: bok – bok – bok.
Jeżeli dwa trójkąty mają odpowiadające sobie boki równe, to te trójkąty są przystające.
[Ilustracja 1]
Jeżeli |AB| = |DE|, |AC| = |DF|, |CB| = |FE| to trójkąt ABC jest przystający do trójkąta DEF.
Zapisujemy symbolicznie:
Druga cecha przystawania trójkątów: bok – kąt – bok.
Jeżeli dwa boki i kąt zawarty pomiędzy nimi w jednym trójkącie, są równe dwóm bokom i kątowi zawartemu między nimi w drugim trójkącie, to te trójkąty są przystające.
[Ilustracja 2]
Jeżeli |AB| = |DE|, |AC| = |DF|, |∡BAC| = |∡EDF| to trójkąt ABC jest przystający do trójkąta DEF.
Trzecia cecha przystawania trójkątów: kąt – bok – kąt.
Jeżeli bok i dwa przyległe do niego kąty w jednym trójkącie są odpowiednio równe bokowi i dwóm przyległym do niego kątom drugiego trójkąta, to trójkąty te są przystające.
[Ilustracja 3]
Jeżeli |AB| = |DE|, |∡BAC| = |∡EDF|, |∡ABC| = |∡DEF| to trójkąt ABC jest przystający do trójkąta DEF.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest sprawdzenie, czy istnieje inny trójkąt o danych dwóch bokach i kącie, który nie leży między tymi bokami, który jest przystający do danego trójkąta.
[Geogebra aplet]
Po skończonym ćwiczeniu, przedstawiają wyniki swoich obserwacji, odpowiadając na pytania:
- Czy można zbudować trójkąt przystający do trójkąta o danych dwóch bokach i kącie, który nie leży między tymi bokami?
- Czy istnieje cecha przystawania trójkątów BBK?
Polecenie
Punkt E jest środkiem odcinka AB. Proste DA i BC są równoległe. Wykaż, że trójkąty ADE i BCE są przystające. Z jakiej cechy przystawania trójkątów trzeba skorzystać?
[Ilustracja 4]
Polecenie
Czy trójkąty przestawione na rysunku są przystające? Jeśli tak, z jakiej cechy przystawania to wynika?
[Ilustracja 5]
Wnioski:
Dwa trójkąty prostokątne są przystające, jeśli mają odpowiednio równe:
- przyprostokątne,
- jedną z przyprostokątnych i przeciwprostokątną,
- przyprostokątną i kąt leżący naprzeciw tej przyprostokątnej,
- przeciwprostokątną i jeden z kątów ostrych.
Polecenie
Dany jest trójkąt prostokątny ABC o przeciwprostokątnej długości 8 cm i kącie ostrym 40°, oraz trójkąt prostokątny DEF o przeciwprostokątnej długości 8 cm i kącie ostrym 50°. Czy te trójkąty są przystające?
Polecenie dla chętnych:
Wykaż, że pole trapezu ABCD jest równe polu trójkąta AFD.
[Ilustracja 6]
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Pierwsza cecha przystawania trójkątów: bok – bok – bok.
- Jeżeli dwa trójkąty mają odpowiadające sobie boki równe, to te trójkąty są przystające.
Druga cecha przystawania trójkątów: bok – kąt – bok.
- Jeżeli dwa boki i kąt zawarty pomiędzy nimi w jednym trójkącie, są równe dwóm bokom i kątowi zawartemu między nimi w drugim trójkącie, to te trójkąty są przystające.
Trzecia cecha przystawania trójkątów: kąt – bok – kąt.
- Jeżeli bok i dwa przyległe do niego kąty w jednym trójkącie są odpowiednio równe bokowi i dwóm przyległym do niego kątom drugiego trójkąta, to trójkąty te są przystające.
Wnioski:
Dwa trójkąty prostokątne są przystające, jeśli mają odpowiednio równe:
- przyprostokątne,
- jedną z przyprostokątnych i przeciwprostokątną,
- przyprostokątną i kąt leżący naprzeciw tej przyprostokątnej,
- przeciwprostokątną i jeden z kątów ostrych.