Every students brings the set of cards which he has prepared at home. On each card there is only one number: -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1, 1, 2, 3,4, 5, 6, 7, 8 or 9.
The teacher introduces the topic of the lesson: developing the skills of doing operations with the integers.
First, the students discuss the operations which can be done with the natural numbers and the order of these operations. Next, they point out the operation which can be done in the set of integers , and could not be always done in a set of natural numbers.
The students work individually using their computers. They are going to revise the order of the operations with the integers, in particular the specifying of the sign of the final result.
The students work in pairs. Each student draws one card of the set of cards which were prepared for the lesson. Using the numbers they have got they do the sum, the difference, the product and the quotient (if its result is the integerintegerinteger).They compare the results and repeat the activity for few times.
The students do the operations with the integers.
Task 1
Calculate.
a)
b)
c)
d)
Conclusion:
The rules involving the order of operations with the integers are the same as with natural numbers, the fractions or decimals.
Task 2
The students without any calculations identify the operations with positive result.
Reguły dotyczące kolejności wykonywania działań na liczbach całkowitych są takie same, jak w przypadku liczb naturalnych, ułamków czy liczb dziesiętnych.
Uczniowie porównują liczby całkowite, wstawiając w puste miejsce znak <, > lub =.
m145cdff043b7b685_1528449000663_0
Działania na liczbach całkowitych
m145cdff043b7b685_1528449084556_0
Drugi
m145cdff043b7b685_1528449076687_0
III. Liczby całkowite. Uczeń:
2) interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej,
5) wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.
m145cdff043b7b685_1528449068082_0
45 minut
m145cdff043b7b685_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m145cdff043b7b685_1528449552113_0
1. Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych.
2. Rozwiązywanie zadań tekstowych dotyczących działań na liczbach całkowitych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m145cdff043b7b685_1528450430307_0
Uczeń:
- stosuje właściwą kolejność wykonywania działań,
- określa znak wyniku działania na liczbach całkowitych bez wykonywania obliczeń.
m145cdff043b7b685_1528449534267_0
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
m145cdff043b7b685_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m145cdff043b7b685_1528450135461_0
m145cdff043b7b685_1528450127855_0
Każdy uczeń przynosi ma lekcję przygotowany wcześniej w domu zestaw kartoników. Na każdym z kartoników zapisana jest jedna z liczb: -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1, 1, 2, 3,4, 5, 6, 7, 8 lub 9.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach będą kształtować umiejętności związane z wykonywaniem działań na liczbach całkowitych.
Uczniowie omawiają najpierw działania, które można wykonywać w zbiorze liczb naturalnych oraz kolejność wykonywania tych działań. Następnie wskazują działanie, które można wykonywać w zbiorze liczb całkowitych, a które nie zawsze było wykonalne w zbiorze liczb naturalnych.
m145cdff043b7b685_1528446435040_0
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest przypomnienie sposobu wykonywania działań na liczbach całkowitych. W szczególności ustalania znaku wyniku końcowego.
Praca w parach. Każdy z uczniów losuje po jednym kartoniku spośród przyniesionych na lekcję. Z tak otrzymanych liczb, uczniowie tworzą sumę, różnicę, iloczyn i iloraz (jeśli jego wynik będzie liczbą całkowitą). Porównują uzyskane wyniki. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
Uczniowie wykonują działania na liczbach całkowitych.
Polecenie 1
Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Wniosek:
Reguły dotyczące kolejności wykonywania działań na liczbach całkowitych są takie same, jak w przypadku liczb naturalnych, ułamków czy liczb dziesiętnych.
Polecenie 2
Uczniowie bez wykonywania obliczeń wskazują działania, których wynik jest dodatni.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie 3
Uczniowie porównują liczby całkowite, wstawiając w puste miejsce znak <, > lub =.
a) dwie liczby, których iloczyn jest największy, b) trzy liczby, których iloczyn jest najmniejszy.
m145cdff043b7b685_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Reguły dotyczące kolejności wykonywania działań na liczbach całkowitych są takie same, jak w przypadku liczb naturalnych, ułamków czy liczb dziesiętnych.